Leggerutiner

ines8

Andre møte med forumet
Heisann.
Har et spm ang leggerutine og amming.
Baby er nå 4,5 mnd og må fortsatt busses eller ammes i søvn. Kan ikke legge henne ned og være på rommet til hun sovner selv, slik jeg har lest flere gjør. Klarer dere det?
Hun sovner aldri selv, og begynner å gråte etter kort tid nede i senga si. Det samme gjelder på dagtid. Hun må busses eller trilles i søvn, gjerne få ut litt gråt før hun sovner. I det siste har hun også begynt å våkne hyppigere på natta (med gråt..) og da ammer jeg bestandig, da det er det eneste som.hjelper. Synes generelt hun er mye sutrete/misfornøyd, og lurer på om noen opplever det samme? Eller har "alle" andre blide og rolige babyer? :p
Skal nevnes at hun hadde kolikk til rett før 4 mnd, det er heldigvis blitt mye mye bedre, mulig noe av dette henger igjen.
Hun har også nylig fått to tenner som vokste ut samtidig. De skal vel neppe klø noe mer nå som de er vokst ut, eller? Har noen av deres gullklumper fått tenner?
Jeg koser og leker så mye med henne på dagen at jeg knapt får gjort annet, vil bare at hun skal ha det bra og gjør alt for at hun skal ha det gøy. Mener ikke å klage altså, jeg bare lurer:)
 
Heisann.
Har et spm ang leggerutine og amming.
Baby er nå 4,5 mnd og må fortsatt busses eller ammes i søvn. Kan ikke legge henne ned og være på rommet til hun sovner selv, slik jeg har lest flere gjør. Klarer dere det?
Hun sovner aldri selv, og begynner å gråte etter kort tid nede i senga si. Det samme gjelder på dagtid. Hun må busses eller trilles i søvn, gjerne få ut litt gråt før hun sovner. I det siste har hun også begynt å våkne hyppigere på natta (med gråt..) og da ammer jeg bestandig, da det er det eneste som.hjelper. Synes generelt hun er mye sutrete/misfornøyd, og lurer på om noen opplever det samme? Eller har "alle" andre blide og rolige babyer? :p
Skal nevnes at hun hadde kolikk til rett før 4 mnd, det er heldigvis blitt mye mye bedre, mulig noe av dette henger igjen.
Hun har også nylig fått to tenner som vokste ut samtidig. De skal vel neppe klø noe mer nå som de er vokst ut, eller? Har noen av deres gullklumper fått tenner?
Jeg koser og leker så mye med henne på dagen at jeg knapt får gjort annet, vil bare at hun skal ha det bra og gjør alt for at hun skal ha det gøy. Mener ikke å klage altså, jeg bare lurer:)

Må le litt av innlegget ditt, for jeg satt å tenkte på akkurat det samme! Ut i fra det jeg leser har vi ganske så lik situasjon. Jenta vår har ikke hatt kolikk da og tennene nede har ikke kommet ut enda, men er på vei.

Tidligere har jeg lagt meg ned å ammet henne og så har hun sovna. Vi samsover, så jeg har bare gått ut av rommet etter hun har sovna. Hun har frem til nå vært veldig rutinepreget og har vært sengeklar mellom kl 18:30/19:00.

Den siste uka har vi gjort som vanlig og det blir bare mer og mer kaving og hun har ikke sovna før nærmere 21:30, og da etter amming, byssing, sang, white noise, stillhet, .. ja alt.. til slutt sovner hun av utmattelse virker det som.

Ellers gjør jeg som du, er med henne hele dagen og alt annet står på hold.
 
Sniker
Jeg har en sønn på nå snart 14 måneder som fortsatt trenger en hånd å holde i eller bli koset på for å finne søvnen selv, når han var 4,5 mnd var det ikke i nærhetan av å kunne finne søvnen selv. Om jeg ikke husker feil var han også veldig vanskelig og urolig rundt den tiden, hvis du ser på utviklingstrinn kan du se om du eventuelt befinner deg i et. De kan også kjenne på tenner lenge før de bryter gjennom og mener det kan klø så lenge de fortsatt vokser ut. Jeg vil også si at ingen på barselgruppen eller andre med babyer jeg kjenner fikk de til å sovne selv når de var så små, så tror det er unntaket de som gjør det. Det er også stor forskjell på de som ammes og de som flaskemates, har inntrykk av at de som flaskemates ofte fortere finner roen selv enn de som ammer.
Mitt råd er bare hold ut og gjør det som passer dere for å få søvn. Jeg ammet min i søvn til ca 10 mnd, samsovet masse og samsover fortsatt om han ikke finner roen i sengen sin, søvn kommer over strenge rutiner her, likevell sovner han nå i sengen sin av seg selv med litt støtte, 80% av nettene sover han natten gjennom selv og aldri hatt en våkennatt.
Er baby urolig er det ofte noe den trenger, de velger ikke selv lite søvn :)
 
Her har det skjedd en endring de siste ukene. Om kvelden svøper og ammer jeg lillebror, men jeg kan legge ham ned ved siden av meg (vi samsover) mens han er våken og han klarer å sovne slik. Han får smokk og liker veldig godt vuggesangen i Ewan the Dream Sheep, og det svake, røde lyset. Hvis han ikke finner roen og begynner å gråte høyt så ammer jeg ham igjen, men det er sjeldent han sovner ved puppen nå. Tidligere ammet jeg alltid i søvn.

På dagtid sover han enten i vogna eller i sprinkelsengen på eget rom. I vogna må han stort sett trilles, men igjen har det skjedd en endring de siste ukene. Han kan sove litt videre i stillestående vogn når vi kommer fram (10–15 minutter), og et par ganger har jeg kunnet legge ham ned i stillestående vogn og så sovner han der. Begge gangene har skjedd på treff med barselgruppen/DNT-trilleturgruppen, så han har kanskje vært ekstra sliten av inntrykk og frisk luft. Når jeg legger ham i sprinkelsengen gjør jeg samme opplegg som om kvelden – svøp, amming, smokk og Ewan.

Om kvelden bruker han alt fra 10–60 minutter før han sover godt og dypt, men da altså uten gråt (hvis han gråter ammer jeg ham). Da sitter jeg ved siden av ham og leser på telefonen (ikke så han kan se skjermen). I vogna er snittet ca. fem minutter før han sover godt, og han gråter ofte litt først der. I sprinkelsengen er snitter ca. femten minutter før han sover godt. Der lar jeg ham også gråte litt (jeg sitter rett ved siden av sengen og snakker rolig med ham og stryker på ham). Grunnen til at jeg ikke lar ham gråte noe om kvelden er for å ikke vekke storebror. :p

Personlig ville jeg begynt å venne henne til å ligge litt alene på leketeppet mens du tømmer oppvaskmaskinen e.l. eller sitte i vippestol mens du henger opp tøy, altså at du ikke trenger å knapt få gjort annet på dagtid. Og så heller ammet henne i søvn hvis det er det som trengs, altså at hun får helt ubegrenset med kos og nærhet når hun skal sove, for det virker som det er det hun trenger. Ikke stress med at de må "finne søvnen selv" og alt det der, det viktigste er at hun (og du!) får så mye søvn som dere trenger. :Heartred
 
Føler det tok lang tid før vi fikk inn noe rutine på kvelden. Før så måtte han ammes og bysses til han sovnet for så å bli lagt i senga. Nå er han blitt flink til å finne søvnen selv - er alltid våken (men trøtt) når han legges. Før endre jeg kvelden med å amme, nå begynner jeg med å amme. Etter han har spist må jeg vente en time før han legges ned pga gulp. Men etter det går vi på badet for å skifte bleie, smøre han, gi D dråper og pusse tennene (som såvidt stikker ut). Så drar vi inn på soverommet hvor jeg sitter med han i fanget og leser en liten bok, synger natta sanger og etter det legger jeg han i senga. Han er enda våken, så jeg legger kosekluten i senga ved han (fjerner den når han sovner) hvor han ligger å pludrer til han sovner. Noen ganger blir det litt sutring, men da holder jeg han enten i hånda eller har en hånd på brystet og prater rolig med han til han finner roen igjen. Han sovner da rundt 20 (som fortsatt er senere enn mange, så vi skal begynne enda tidligere etterhvert). Han våkner som regel kun en gang på natta rundt 4/5 for å spise, legger han igjen etter det også sover han til 8. Får se hvordan det blir med søvn regresjon eller om det var dette han hadde for noen uker siden når han våknet hele tiden! :p
 
Back
Topp