Leggerutiner?

Hippimamma

Glad i forumet
Noken som har byrja med leggerutiner? Føler på ein måte at det ikkje er noko poeng å begynne enda då han ikkke har noko fast sovemønster enda...men...eg savner å ha kvelden aleine

Noken som har byrja med leggerutiner? Føler på ein måte at det ikkje er noko poeng å begynne enda då han ikkke har noko fast sovemønster enda...men...eg savner å ha kvelden aleine
Ja. Starta når hun var 4 uker fordi det bare var gråt/kaving i stua på kveldstid. Har hatt stor suksess med det. Blir 7 uker i morgen og legger seg rundt 19.30 nå. Orker ikke sitte med henne i armene i sofaen hele kvelden heller når jeg vet at hun sover bedre på soverommet. Sover som regel til 05 før hun våkner for mat.

Ja. Starta når hun var 4 uker fordi det bare var gråt/kaving i stua på kveldstid. Har hatt stor suksess med det. Blir 7 uker i morgen og legger seg rundt 19.30 nå. Orker ikke sitte med henne i armene i sofaen hele kvelden heller når jeg vet at hun sover bedre på soverommet. Sover som regel til 05 før hun våkner for mat.
Wow så deilig :)

Nei ikke begynt :) Det er så mange trinn med utvikling de skal igjennom nå, så det har jeg friskt i minne fra nr1, at å begynne med rutiner for tidlig skaper bare frustrasjon hos meg når de ikke funker som planlagt.
Lillebror her følger litt i storebrors rutiner, han sovner som regel 1-1.5t etter storebror og da er det natta. Legger han i nesten sin, så har vi sofaen for oss selv selvom lillebror er sammen med oss :)

Syns bare det er kos. Kvelder for oss selv skal vi ha resten av livet, så jeg bare nyyyyyter disse kveldene med hjertet vårt sammen med oss [emoji173]️
Kastet bort alt for mange kvelder med storebror med uendelig forsøk på å få han til å sove blandt gråt og elendighet. Så nå bare nyter vi rolig baby sammen med oss [emoji170]

Nei ikke begynt :) Det er så mange trinn med utvikling de skal igjennom nå, så det har jeg friskt i minne fra nr1, at å begynne med rutiner for tidlig skaper bare frustrasjon hos meg når de ikke funker som planlagt.
Lillebror her følger litt i storebrors rutiner, han sovner som regel 1-1.5t etter storebror og da er det natta. Legger han i nesten sin, så har vi sofaen for oss selv selvom lillebror er sammen med oss :)

Syns bare det er kos. Kvelder for oss selv skal vi ha resten av livet, så jeg bare nyyyyyter disse kveldene med hjertet vårt sammen med oss [emoji173]️
Kastet bort alt for mange kvelder med storebror med uendelig forsøk på å få han til å sove blandt gråt og elendighet. Så nå bare nyter vi rolig baby sammen med oss [emoji170]
Veldig enig i det, og hadde nok ikke orket mye gråt og stress bare for å få leggerutiner. For vår del ble det gråt og stress av å ha henne ute i stua. Her er det ikke så mye som et knirk når jeg legger henne på rommet, så føler meg veldig heldig akkurat der.

Veldig enig i det, og hadde nok ikke orket mye gråt og stress bare for å få leggerutiner. For vår del ble det gråt og stress av å ha henne ute i stua. Her er det ikke så mye som et knirk når jeg legger henne på rommet, så føler meg veldig heldig akkurat der.

Viktig at man gjør det som funker, om det er å ha babyen hos seg eller for seg selv må man bare finne ut av [emoji4] Storebror sov best når det var helt stille, lillebror sover bedre jo mer støy det er tror jeg [emoji23]

Her får vi han ikke til å sove for seg selv før etter 22. Han sovner kun i bæresjal og i bevegelse.

Viktig at man gjør det som funker, om det er å ha babyen hos seg eller for seg selv må man bare finne ut av [emoji4] Storebror sov best når det var helt stille, lillebror sover bedre jo mer støy det er tror jeg [emoji23]
Ja de er så forskjellige disse bebisene, jeg har stor tro på å lese signalene babyen gir. Noen trenger mye kos og nærhet, andre ikke. Her må jeg faktisk legge henne våken i senga og gå ut av rommet for at hun skal roe seg:p Kaver og styrer hvis jeg er der. Jeg blir nesten litt lei meg, føler meg overflødig allerede og hun er bare 7 uker gammel:p

Har begynt med rutine sånn halvveis. Bytter til pysj, gir tran og slikt i sju tida på kvelden. Prøver å oppfordre til søvn og ro etter det.
Men er lite vits i å legge på soverommet om dagen. Mini sover godt på stua, helst oppå noen om dagen.

Ja de er så forskjellige disse bebisene, jeg har stor tro på å lese signalene babyen gir. Noen trenger mye kos og nærhet, andre ikke. Her må jeg faktisk legge henne våken i senga og gå ut av rommet for at hun skal roe seg:p Kaver og styrer hvis jeg er der. Jeg blir nesten litt lei meg, føler meg overflødig allerede og hun er bare 7 uker gammel:p
Sånn var Storesøster her! Ikke kosebaby i det hele tatt.. Men lillebror derimot, en skikkelig kosebaby som gjerne sover i fanget!

Han her sover i kurven sin fra ca8-9tiden, i stua sammen med oss, mat rundt 11 og sover til 3-4tia. Da henger han stort sett på puppen resten av natten [emoji14]

Vi følger omtrent samme rutine hver dag og legger klokken 23, men jeg legger meg da sammen med henne.
Hun har frem til nå sovet i vår seng og sovnet på puppen hver kveld, og nektet plent å sove i sin egen seng (bedside crib).
Pappaen har vært livredd for å rulle over henne og har knapt sovet, så uken som har vært har vi trent på å sove i egen seng.:p
De to siste nettene har det gått kjempefint og jeg føler at vi alle sover bedre nå :happy:

Hun er som regel veldig trøtt i 20-21 tiden og sover da gjerne litt på stua før vi tar kveldsstell og legger oss, så jeg har tenkt litt på om jeg skal prøve å legge henne litt før etterhvert.
Tenker vi prøver det når hun er blitt ordentlig vant med å sovne i sengen sin.:)

Tja, ikke helt sånn leggerutiner, men litt. Det vi anser for å være siste måltid for kvelden gir far på flaske og så er det bleiebytte og ta på pysj og legge seg i sengen sin på mørkt soverom. Og så sovner han der. Sengen står på vårt soverom, så jeg plukker ham bare over i vår seng for nattammingen.

Han ligger for de meste og titter seg litt rundt og sovner etterhvert.

Dette måltidet varierer etter når han er sulten, men ca 1930-2230 er vel omtrentlig når han får. mat og legger seg

Det begynner å bli en slags rutine her. Som lille har kommet inn i selv. Sovner som regel rundt 21 på kvelden i babynestet. Jeg bærer henne opp mellom 22-23, og hun sover godt videre. Vil ha mat en gang mellom 3-5 tiden.

Har begynt halvveis med en rutine, men han er fortsatt i stuen med oss frem til vi legger oss pga litt kvrldsuro.

Vi har begynt å få rutiner. Hun får kveldsstell og siste runde med mat mellom 19 og 20. Hun sovner med en gang i egen seng og sover ca 5-6 timer. Deretter er det 3 timers soveintervaller. Sovner hun i vogn borte er det ikke noe problem å flytte henne til bilstolen og deretter i seng. Hun sover fortsatt like mye.

Vi følger omtrent samme rutine hver dag og legger klokken 23, men jeg legger meg da sammen med henne.
Hun har frem til nå sovet i vår seng og sovnet på puppen hver kveld, og nektet plent å sove i sin egen seng (bedside crib).
Pappaen har vært livredd for å rulle over henne og har knapt sovet, så uken som har vært har vi trent på å sove i egen seng.:p
De to siste nettene har det gått kjempefint og jeg føler at vi alle sover bedre nå :happy:

Hun er som regel veldig trøtt i 20-21 tiden og sover da gjerne litt på stua før vi tar kveldsstell og legger oss, så jeg har tenkt litt på om jeg skal prøve å legge henne litt før etterhvert.
Tenker vi prøver det når hun er blitt ordentlig vant med å sovne i sengen sin.:)

Hvordan gikk dere frem for å trene på å sove i egen seng? Har en teori om at han hadde sovet bedre der hvis han hadde vent seg til det, men når kvelden kommer er jeg så trøtt og tar enkleste løsning som er at han ligger ved siden av meg :p

Hvordan gikk dere frem for å trene på å sove i egen seng? Har en teori om at han hadde sovet bedre der hvis han hadde vent seg til det, men når kvelden kommer er jeg så trøtt og tar enkleste løsning som er at han ligger ved siden av meg :p

Jeg gjør klar sengen hennes tidligere på kvelden slik at alt var klart til å smette henne oppi og legger en varmeflaske under dyna hennes slik at den er varm og god. Hun har en kos som hun sover med på dagen, så den er med.
Vi tar kveldsstell og på med pysj i god tid før natta og gir kveldsmaten på stua. Så er det rap og bleie og legger oss etter det Mens hun er litt sigen men før hun sovner. Hun sovner da i løpet av et par minutter. :)
Etter vi begynte å gjøre det på denne måten har hun sovnet som en drøm hver kveld.
Når hun skal ha pupp på natta så løfter jeg henne opp i senga til meg og gir henne mat, så rett tilbake i hennes seng og da sovner hun med en gang.

Tidligere ammet jeg henne i søvn i min seng og lot henne sovne på puppen før jeg prøvde å flytte henne og da brøt helvete løs, så det fungerte ikke for oss.

Jeg kan fremdeles ikke legge henne uten at jeg legger meg samtidig, men vi får være fornøyd med så langt vi har kommet og ta en ting om gangen :p

Edit: glemte å skrive at vi har en svak nattlampe ved senga hennes slik at hun kan orientere seg litt. Virker som det også hjalp litt for oss.

Last edited:
Her er rutinen at han må sove noen timer i sjalet før han kan flyttes over i senga si. Klokka MÅ ha bikka 22. Han har seriøst en innebygd klokke:P

Nå har vi veldig god rutine på formiddagsduppen. Legges ut i vogna rundt 10-11 tia, sover da i 3 til 4 timer. Men vi sliter etter det.. Finner ikke roen i vogna på ettermiddagen, så det blir en del skriking og powernaps på brystet. Legges i senga si nå klokka 19, veldig glad for at klokka ble stilt forrige helg for det hjalp å få ned leggings fra 20 til 19 i en fei[emoji12]

Back
Topp