Leggerutiner

Gullbjørg

Andre møte med forumet
Nå er vesla straks 3 måneder og vi har begynt med legging til fast tidspunkt om kvelden kl. 19:00/19:30. Jeg leser mye om at det anbefales å ha en fast leggerutine, og forslag er å bade, lese bok og synge. Her er ikke bading et alternativ da hun fortsatt synes det er skummelt og blir for gira, og det føles så kunstig å lese bok for henne nå. Jeg kunne gjerne tenke meg å gjøre noe som markerer leggetid og trenger noen forslag. Hvordan ser leggetid ut hos dere? Når starter dere legging? Hva gjør dere?
 
Vi ønsker oss en tyggebok til jul og tenker å begynne å lese for henne da. Hun vil ikke forstå så mye, men det er gøy å se på bildene og stemmen min som leser virker nok beroligene.
Lite rutiner så langt, her klarer vi ikke legge henne før oss, men det har nok med at vi også sover lenge på morningen. Planen er å begynne leggeprosessen i 18:30 tiden etterhvert. Hun sovner ikke selv enda, sovner kun under amming, natt som dag. Eneste forskjellen på dag og natt sovning så langt et at kveldsammingen foregår i sengen i mørke og at jeg synger for henne da.
 
Vi har fast rutiner og det fungerer supert for oss:) hun legger seg i 18.30 tiden:) noe vi gjør er blant annet å massere og bytte til pysj. Mater henne og har det mørkt. Bruker også lav stemme:)

Lykke til:)
 
Går på badet en gang mellom 19 og 20. Gir tran, skifter til pysj. Inn på soverommet, ned i senga vår, skrur av lyset - lyset i gangen er på, så vi ser fortsatt hverandre. Ammer. Skyver han over i bedside crib. Han vil gjerne ligge og skravle litt, ser på uroen sin og meg. Hvisker og stryker. Gir smokk og koseklut når han begynner å se sigen ut eller blir urolig (må ofte tas opp noen ganger for rap). Sovner kjapt.
 
Vi har fast rutiner og det fungerer supert for oss:) hun legger seg i 18.30 tiden:) noe vi gjør er blant annet å massere og bytte til pysj. Mater henne og har det mørkt. Bruker også lav stemme:)

Lykke til:)
Går på badet en gang mellom 19 og 20. Gir tran, skifter til pysj. Inn på soverommet, ned i senga vår, skrur av lyset - lyset i gangen er på, så vi ser fortsatt hverandre. Ammer. Skyver han over i bedside crib. Han vil gjerne ligge og skravle litt, ser på uroen sin og meg. Hvisker og stryker. Gir smokk og koseklut når han begynner å se sigen ut eller blir urolig (må ofte tas opp noen ganger for rap). Sovner kjapt.

Ligger litt etter på rutiner skjønner eg :p Når står dere opp om morningen? lille her sover ikke mer enn 9 timer om natten uansett så føler det er lite poeng å legge henne lenge før oss.
 
Her starter dagen i 6-7 tida. Men vi har ikke øvd inn rutiner, han starta å sovne for natta tidlig av seg sjøl. Når på kvelden ca begynner din å bli trøtt? Da begynner du å gjøre de tingene du vil skal bli rutine litt før det. Så venner babyen seg til hva som skjer, at det er sammenheng. Søvnrytmen ordner seg av seg sjøl.
 
Her starter dagen i 6-7 tida. Men vi har ikke øvd inn rutiner, han starta å sovne for natta tidlig av seg sjøl. Når på kvelden ca begynner din å bli trøtt? Da begynner du å gjøre de tingene du vil skal bli rutine litt før det. Så venner babyen seg til hva som skjer, at det er sammenheng. Søvnrytmen ordner seg av seg sjøl.
Hun blir trøtt tidligere, men sover ikke. I dag fikk vi lagt henne kl 20.
20:30 var hun lys våken igjen og hun sovnet ikke igjen før nå rett før midnatt.
Hun sover godt på natten og vi våkner knapt for amming så forventer at hun vil opp i 9 tiden i morgen, men da sover hun gjerne nesten ingenting på dagen.. hun sover maks 2 timer på dagen for tiden, så 11 timer totalt, gjerne mindre!
 
Skifter til pysj og votter ca 1930, går på soverommet som er mørkt og svalt/kaldt, tar med en flaske mme (han her får kun mme) og gir 80% i fanget mitt på sengekanten, raper han, legger i vogga og pakker han godt inn før han får siste melkeskvetten og sovner så å si på sekundet etterpå. Slik er det nå ihvertfall..... så får man se om det varer. Han sover ca 10-11 timer uavbrutt. Er 11 uker.
 
Jeg leste for sønnen min fra han kom hjem fra sykehuset, og badet han og sang nattasang mens han drakk melk. Barn lærer utrolig mye det første året og dess mer du leser for barnet dess lettere blir det for barnet og lære seg og snakke og bruke et videre ordvokabular! Dessuten om du kjøper bøker med sterke farger/kontraster elsker de minste dette! Lykke til!
 
Skifter til nattdrakt, ammer i søvn, legger i seng, han våkner etter en liten stund og hylskriker, jeg vugger og bærer i ca. 1 time før han faller i søvn, legger på nytt, han våkner, hvis jeg er heldig tar han puppen og sovner til den i senga eller så må vi gjenta bæresekvensen 1-2 ganger :) I går sovnet han før klokken 01:00 (Y)
 
Ligger litt etter på rutiner skjønner eg :p Når står dere opp om morningen? lille her sover ikke mer enn 9 timer om natten uansett så føler det er lite poeng å legge henne lenge før oss.

Frøkna her må ammes en til to ganger om natta, ikke alltid lett å få legge henne på natten, men det blir bedre og bedre. Hun sover fra 19.00-0130 avogtil lengre. Så fra 02.30-05.00 deretter fra 05.30-08.30 :)

Må ofte da legges igjen etter en time i vogna ute. Hun finner ikke lett sovnet sin stakkar på dagtid. Så vi går flere timers turer på dagene. Hun er våken i maks to timer før vi går tur igjen. Sover kun når vognen er i bevegelse. Før var hun våken lengre, men ble da veldig grinete, så lærte meg at jeg bare må gå masse turer sammen med henne:)
 
Ligger litt etter på rutiner skjønner eg :p Når står dere opp om morningen? lille her sover ikke mer enn 9 timer om natten uansett så føler det er lite poeng å legge henne lenge før oss.

Våkner for mat 2-3 ganger ila natten, står opp en gang mellom 8:30 - 9:30 [emoji4] Lille her våkner også ca en halvtime etter hun er lagt men da lar jeg henne ligge og gir henne smokk og litt kos før jeg går ut av rommet, noen ganger sovner hun igjen andre ganger må jeg gå inn et par ganger til.
 
Frøkna her må ammes en til to ganger om natta, ikke alltid lett å få legge henne på natten, men det blir bedre og bedre. Hun sover fra 19.00-0130 avogtil lengre. Så fra 02.30-05.00 deretter fra 05.30-08.30 :)

Må ofte da legges igjen etter en time i vogna ute. Hun finner ikke lett sovnet sin stakkar på dagtid. Så vi går flere timers turer på dagene. Hun er våken i maks to timer før vi går tur igjen. Sover kun når vognen er i bevegelse. Før var hun våken lengre, men ble da veldig grinete, så lærte meg at jeg bare må gå masse turer sammen med henne:)
uff, slitsomt nåe man må gå så mye med vognen. Vi har det på samme måten, men her våkner hun i vognen etter ca 40 minutter og skriker. Noen ganger sovner hun igjen etter 15 min, men andre ganger skriker hun hele veien hjem.. Hun sliter skikkelig med forkjølelse nå så vi håper på at det er problemet og søvnen blir litt bedre når hun blir frisk :)
 
uff, slitsomt nåe man må gå så mye med vognen. Vi har det på samme måten, men her våkner hun i vognen etter ca 40 minutter og skriker. Noen ganger sovner hun igjen etter 15 min, men andre ganger skriker hun hele veien hjem.. Hun sliter skikkelig med forkjølelse nå så vi håper på at det er problemet og søvnen blir litt bedre når hun blir frisk :)

Vi har det mye på samme måte. Jeg må også gå i ca 30-40 min før hun sovner. Iblant kan hun sove i en og en halv time, da er jeg sjokkert og hun ligger bare å smiler i vognen når hun våkner:) men som regel klarer hun maks 30 min. Hyler etterpå, avogtil klarer hun å sovne igjen, men det er ikke ofte:( Håper dette løsner etterhvert, litt slitsomt å gå så masse hele tiden ja, spesielt med brystbetennelse og høy feber. Men også deilig å komme seg masse ut av huset da:) håper det er forkjølelsen som gjør det hos dere og at det raskt blir bedre:) lykke til:)
 
Back
Topp