Leggerutiner?

Lillemy.

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
Sensommerbarna 2019
Har dere startet med det?
Hvordan gjør dere det?

Legger h*n konsekvent på rommet når da? osv osv.
 
Har ikke begynt med det. Vi legger han i senga si når vi legger oss. Tenkte å begynne å legge han en halvtime tidligere hver uke nå, slik at vi får det inn.
 
Her har tulla selv begynt å sovne for kvelden når hun blir trøtt første gang etter ca kl 19. Så klokkeslett kommer helt an på når siste duppen var. Hvis hun har vært våken siden kl 17, tar hun kveld ca kl 19, har hun vært våken siden 18, tar hun kveld ca 20 etc. Når hun blir trøtt i denne tida, tar jeg på pysj og legger henne på soverommet. Hun styrer altså klokkeslett for legging selv enda! ;)
 
Her må han dessverre ammes i søvn. Hver kveld ca kl 19.45 går vi og legger oss
 
Her får han siste flakse ca 22-22:30 å så legger vi oss vis han ikke er så trøtt legger jeg har på pappas side å så skravler vi litt. Så skrur jeg av lyset, legger over han dyna, gir tutt og kosefille. Så er jeg stille holder han i hånda eller noe. Da slukner han å han legges over i vugga :) håper han kan legges litt tidligere når han kan spise litt grøt.
 
Hun begynte selv ved juletider og sove veldig lenge når hun sovnet rundt 8-9. Derfor begynte vi å legge henne da. Nå legger hun seg hver kveld klokken 7, uten protest i sin egen seng. Det må legges til at det kun er til natt hun sovner helt selv, resten av dagen er noe vanskeligere...
 
Syns det er litt vanskelig. Hun sovner ofte i vugga. Så legger vi henne i senga si på rommet litt før vi legger oss. Men det blir jo litt sent syns jeg. Er veldig trygt å ha henne sammen med oss på stua er vel mest det.
 
Vi startet med leggerutinene fra første dag.
Ca. Kl 7 skifter bleie, pysj, så får han mat. Etterpå legger ham i sengen sin. Noen ganger sovner han veldig fort, andre ganger ligger der og leker med hendene en stund. Han sovner helt alene vanglivis før kl 8.
 
Enn om våkner mange ganger,gråter finner ikke roen osv.
 
Vi tar på pysj å vasker med varm klut eller bader henne ca. kl. 1900. Så er det rett inn på rommet der hun får flaske og pupp. Hun sovner som regel med flaska eller puppen i munn, eller blir bysset i søvn.

Hun har faktisk sovna av seg selv i vugga de to siste dagene uten at det var planlagt fra vår side. Hehe. Så mulig det er en fin tid til å få hun til å sovne på egenhånd. Men etter vaksina på onsdag vil ho mor avvente det da jeg har sett hun trenger litt mer nærhet enn vanlig. :Heartred

Hvis hun gråter på natten gir jeg hun pupp. :)
 
Vi startet med leggerutinene fra første dag.
Ca. Kl 7 skifter bleie, pysj, så får han mat. Etterpå legger ham i sengen sin. Noen ganger sovner han veldig fort, andre ganger ligger der og leker med hendene en stund. Han sovner helt alene vanglivis før kl 8.
Wow imponerende
 
Wow imponerende

Hehe... Ikke tenk at han sovnet så tidlig fra starten, bare i de siste 3 ukene. Litt og litt forsto han at pysj betyr leggetid.

og synes det var viktig å la han finne sovnen alene i sengen sin. Untatt dagene han var urolig, da måtte vi bære ham mye.
 
Hehe... Ikke tenk at han sovnet så tidlig fra starten, bare i de siste 3 ukene. Litt og litt forsto han at pysj betyr leggetid.

og synes det var viktig å la han finne sovnen alene i sengen sin. Untatt dagene han var urolig, da måtte vi bære ham mye.
Høres hvertfall ut som hvordan jeg drømmer om å ha det;)
Er så lei av å måtte amme han i søvn:(
 
Hun har fortsatt vanskelig for å sovne og for å holde seg sovende om hun ikke er svøpt. Også mye magevondt på kvelden som vanskeliggjør det.

Så vi svøper henne i ergobaby swaddler og har henne deretter i en sovepose. Så ammer jeg henne i søvn. Deretter må jeg løfte henne kjempeforsiktig over i vugga hennes, må lirke hendene ut på riktig måte foe å ikke vekke henne. Går det galt må jeg plukke henne opp og amme i søvn igjen. Pga magevondt våkner hun gjerne 1-2 ganger den første timen (og må da ammes i søvn igjen) før hun endelig sovner for natta, men da kan hun gjerne sove 7-8 timer i strekk i vugga si! Når hun våkner da (mellom 3 og 5 en gang som regel)?henter jeg henne inn til oss og ammer henne i søvn igjen og hun blir liggende mellom oss i senga (hun har sin egen plass der, vi had 180-seng)
 
Høres hvertfall ut som hvordan jeg drømmer om å ha det;)
Er så lei av å måtte amme han i søvn:(
Enig med deg

Men har lest at ganske mange barn må ammes i søvn. Det er visst sånn fra naturens side. Så jeg har egentlig bare slutta å tenke på det, og innfunnet meg med at det er sånn nå. Hun kan sovne i vogna på tur på dagtid (men det tar gjerne litt tid, i går lå hun i vogna i 40 minutter før hun sovna der men hun var i godt humør heldigvis). Om jeg prøver å la henne "finne søvnen selv" blir det bare hylskriking så det orker jeg ikke.
 
Her har alle tre barna "sagt fra" sjøl når de ville begynne å legge seg tidligere. Har hatt på pysj og stelt før siste amming før legging siden fødsel. Så ble det tidligere og tidligere etter at hun ble ca 6-7 uker. Da ble hun veldig urolig og overtrøtt på kvelden. Hadde en periode der hun skrek og skrek inne på soverommet, og jeg ikke fikk lagt henne til for å amme - fordi hun var så trøtt. Jeg tenkte jeg ville amme siste gangen før legging inne på soverommet - i dunkel belysning. Men jeg droppa det bare... Nå ammer jeg bare som vanlig på stua, og det hender jeg tar på pysjen etter amminga også. Hun blir som regel veldig glad for å legge seg i senga, og sovner av seg sjøl. Bruker smokk da...
 
Tar meget sjelden smokken her ;/ så sovner somregel i armene våre.
 
Her har det sklidd helt ut den siste uka. Vil kun sovne i armene mine (ikke pappans). Dupp på dagen har også blitt et styr. Spiser masse på natta også.. Alt har forandret seg plutselig.
 
Her har det sklidd helt ut den siste uka. Vil kun sovne i armene mine (ikke pappans). Dupp på dagen har også blitt et styr. Spiser masse på natta også.. Alt har forandret seg plutselig.
Har dere nettopp tatt vaksinene? Min lille slet skikkelig med søvnen etter 3 mnd vaksinen. Nå har det begynt å bli bedre, en uke etter vaksinen, men vi hadde det likt. Ville bare sove hos meg, våknet hver time hele natta for pupp og sov maks 10-15 mins lurer på dagtid.
 
Back
Topp