Leggerutiner

Lilla-87

Forumet er livet
Har dere fått på plass rutinene for kvelden?

Vi er førstegangsforeldre og trenger tips;
I snart to måneder har vi tatt kveldsstellet rundt
kl.20 (+/-), og deretter gitt Jenny mat, men hun roer seg ikke til kvelden for den grunn! Hun er veldig våken på kvelden, tar bare noen småe blunder innimellom, men holder det stort sett gående til 01-02 på natta. Når hun først sovner, sover hun som regel til kl10-11. Og da sover hun i tillegg godt på dagtid også. Skal hun bare få lov å styre showet selv foreløpig (at vi fortsetter med de samme rutinene og at hun før eller siden forstår gangen i det) eller har dere noen knakende gode råd?;)

Jeg har dessverre ingen konkrete tips for er førstegangs vi også. Vi tar kveldsstell ca kl 20.00 vi også, og gir mat etterpå. Som regel sovner hun i ni-ti tiden i vugga og så bærer vi hun ned når vi legger oss. Vurderer å begynne å legge hun i senga si på eget rom når hun begynner å bli trøtt om kveldene og se hvordan det går. Har ei svigerinne som har vært flnk å legge barna i egen seng på eget rom fra rundt firemånedersalder og kun putta inn smokk uten og snakke med de til de sovner. (De har selvfølgelig fått mat og senere vann dersom de trengte det) De barna er utrolig lette å legge om kveldene uansett hvem som passer de og de sover godt. Håper på å få til det samme etter hvert, men det er ikke så enkelt å bare putte inn smokken og gå selv om man vet at de bare styrer og egentlig er trøtte!

Har dere fått på plass rutinene for kvelden?

Vi er førstegangsforeldre og trenger tips;
I snart to måneder har vi tatt kveldsstellet rundt
kl.20 (+/-), og deretter gitt Jenny mat, men hun roer seg ikke til kvelden for den grunn! Hun er veldig våken på kvelden, tar bare noen småe blunder innimellom, men holder det stort sett gående til 01-02 på natta. Når hun først sovner, sover hun som regel til kl10-11. Og da sover hun i tillegg godt på dagtid også. Skal hun bare få lov å styre showet selv foreløpig (at vi fortsetter med de samme rutinene og at hun før eller siden forstår gangen i det) eller har dere noen knakende gode råd?;)

Er førstegangsforeldre vi også, og holdt på slik som dere; tok kveldsstellet i 21-tiden, uten at det ble kveld før i 2-tiden på natten. Vi begynte å legge ham inn på soverommet etter stell og mat, og tok ham aldri ut i lyset igjen etter at vi hadde lagt ham. Strøk ham på kinnet og snakket med ham hvis han ikke ville roe seg, og tok ham opp i sengen min og gav ham mat der hvis han gråt. Det tok litt tid, men han roet seg stadig tidligere, og nå legger han seg uten noe tøys hver kveld :) Det ble mange kvelder med flyging inn og ut av soverommet, men det var definitivt verdt det!

Vi er andregangsforeldre, men det hjelper ikke stort på rutinene :o snuppa her sover litt på sofa'n og kvelden, også legger hun seg sammen med oss mellom 23 og 24.. Da har hun fått siste flaska si. Hver gang jeg legger henne noe før, så ender fet med at jeg må opp å gi henne flaske flere ganger om natten, og gjerne gå litt rundt med henne, før hu vil sove igjen.. Håper hun kan legge seg litt tidligere snart, savner voksentid vi også! ;)

Storebolla des 2010 og Lillebollerina okt 2012 <3

Vi gjør ikke så mye annerledes. Vi begynner å stelle han rett etter vi har stelt storebroren i 19 tiden. Vi demper lyset i stuen for å merkere at det er natta og leggetid. Noe ganger legger jeg han i senga si med nattlyset på så babler han og styrer på der til han "sier" ifra at han er trøtt. Så er det litt pupping og så sovner han. Mellom 20-21. Han våkner fra siste luren i 18 tiden.

Det med leggerutiner tar tid. Det tok lengre tid med storebroren.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using BV Forum

Vi er også førstegangsforeldre, og jeg bruker å stelle henne i 7-8 tiden på kvelden, også får hun mat, og er som regel i seng i 21.00 - 22.00 tiden, og hun styrer litt først, men så sovner hun av seg selv, og sover til 2-3 tiden sånn ca :) også sover hun til 6-7 tiden :)

Det så vanskelig å gi råd når barna er så forskjellige :/

Føler vi ikke får en god flyt i rutina liksom. Dagene er så forskjellige, at jeg forstår egentlig at det kan bli forvirrende for et lite barn å forstå når det er natt og ikke.:) Vi legger henne opp på soverommet vårt i egen seng, og den blir en del flyving opp og ned trappene her. Om hun skal ha mat, gir vi mme/velling på kvelden, da puppen er tørr etter en lang dag. Og får hun ikke mat med én gang, så blir det et hinsides rabalder!! (litt morro når de har en viljestyrke uten like i den lille kroppen) Så da blir det naturligvis mye frem og tilbake på kveldstid. MEN.. Er det best å fortsette med rutinene (som nesten ikke føles ut som rutiner likevel) eller skal hun få være nede på stua sammen med oss til vi skal legge oss?
Dilemma,dilemma.. Tror jeg kommer til å fortsette å legge henne opp jeg,siden vi har drevet på med det så lenge.

Må bare signere resten her.. ting tar tid.. og som andregangsforeldre sliter vi like mye denne gangen som sist, hehe.

Vi har alltid begynt å lagt henne rundt kl 21.00, da har hun enten fått kveldspuppen i sofan på stua eller så får hun den i senga. Vi legger oss selv i den tiden på hverdagene, hun blir med ned og får pysj og ny bleie,så ligger hun å venter på stellebordet til jeg har fått pusset tenner og sånn.

Så får hun enten pupp, eller så legger jeg henne ned i sengen sin med en gang. Jeg prater ikke til henne når vi har kveldstell eller når jeg legger henne. Hun sovner som regel innen 22.00, men det er ikke alltid hun er så interessert i sovne med en gang:) Men jeg tar henne ikke opp av sengen om hun bare kjefter, kun hvis hun gråter, da prøver jeg med pupp igjen.
Smokk liker hun ikke så godt, men noen ganger roer hun seg med den, men jeg må holde den på plass for henne, hun suger ikke selv. Håper hun lærer seg det en dag.
Hun våkner som regel 04.00-05.00 for pupp, så sover hun til 08.00, så til 10-11.00:)

Tenker på å legge henne på eget rom, men venter litt til enda, til jeg er helt sikker på rytmen hennes om natten:)
I helgene får vi 2 timer for oss selv før vi selv legger oss, det er deilig :flower

Legger han alt fra kl 20.00- 22.00. Når han da våkner igjen, alt fra 1 til 3 på natta, så legger han seg m meg og ammer og sover videre!

Føler vi ikke får en god flyt i rutina liksom. Dagene er så forskjellige, at jeg forstår egentlig at det kan bli forvirrende for et lite barn å forstå når det er natt og ikke.:) Vi legger henne opp på soverommet vårt i egen seng, og den blir en del flyving opp og ned trappene her. Om hun skal ha mat, gir vi mme/velling på kvelden, da puppen er tørr etter en lang dag. Og får hun ikke mat med én gang, så blir det et hinsides rabalder!! (litt morro når de har en viljestyrke uten like i den lille kroppen) Så da blir det naturligvis mye frem og tilbake på kveldstid. MEN.. Er det best å fortsette med rutinene (som nesten ikke føles ut som rutiner likevel) eller skal hun få være nede på stua sammen med oss til vi skal legge oss?
Dilemma,dilemma.. Tror jeg kommer til å fortsette å legge henne opp jeg,siden vi har drevet på med det så lenge.

Vi har akkurat samme regla her, med ei som våkner igjen 1 time etter legging og er LYS våken. Ser liksom ikke hensikten da med å sitte på soverommet mens hun pludrer og hyler og roper når jeg likevel skal legge meg 1 time seinere og vet hun vil sovne sammen med meg da!
Min mor, som har hatt 5 barn, sier til meg at vi var alle slik til vi var rundt 6 måneder. Da begynte vi å sove mindre på dagen og fikk en god porsjon grøt å sove på på kvelden. Da ordna det visst av seg selv at vi tok kveld tidligere og tidligere og sov i ett fram til nattmåltidet. Så jeg stresser ikke så mye med det riktig enda ;) Hun er bare 4 måneder, og sover når hun er trett. Som nå, nå er mannen ute å går tur med hunden, og tok snuppa med i vogna fordi hun var så trett. Når de kommer inn igjen tar jeg kveldsstellet og gir velling og mm og så er hun nok klar for å sove igjen. Da tar hun seg 1 time i senga si og så er hun nok klar for mer fart og morro :P
Planen på sikt er at når hun får en full porsjon med velling på kvelden (er bare i tillvenningsfasen enda) så skal vi forsøke å legge henne i 21-tiden, når hun da våkner igjen vil vi ikke la henne forlate soverommet men være der inne sammen med henne til hun sovner igjen. Det er slagplanen, regner med den blir satt i verk om en måneds tid! Så får vi se om den fungerer :P

VI gjør de samme tingene hver kveld, men tidspunktene kommer an på hvordan han har sovet på dagtid.
Noen kvelder er han klar for natten kl 20, andre kvelder først nærmere midnatt.
Vi fulgte storebrorens rytme på samme måten for 4 år siden, og det gikk seg til, gitt.
Jeg orker ikke å legge han i et mørkt rom i en annen etasje enn oss om han er lys våken og ikke gir tegn på at han kommer til å sove med det første. Da har vi han rett og slett her nede i stuen sammen med oss, til han sovner, så går vi og legger han.
Men rutinene består av at han får tran og veldsbad ca kl 20/21 og så mye pupp han vil frem til han kvelder ;D

Omtrent samme som vi gjør, minus pupp delen :P Satser på at det ordner seg etter hvert! :)

Jeg har hørt om svært få (eller ingen) 1-åringer som her døgnet helt snudd på hodet, så det går seg jo til etterhvert =)
Vi har heller aldri hatt noen problemer meg legging av T, selvom vi valgte å følge hans rytme.

En gang må de jo bli trette tidligere enn foreldrene og ta kveld før oss tenker jeg ;) Men enn sålenge sover vi samtidig og like lenge, og koooselig er jo det! ...selv om det hadde vært kjekt å se en film alene sammen med mannen en kveld, men det får vi gjøre når vi blir gamle :P

Back
Topp