Leggerutiner og soving

Okei da dere. De siste dagene har det virkelig tatt en helt annen vending her. Nattmåltidene redusere til 1-2 iløpet av natten. Men han har jo netter han våkner oftere pga luft i magen, tenner og drømmer. Og det er jo i segselv greit, for det er slik det fungerer....

Men leggetid er blitt noe annet. Det er altså gått fra å sovne ved puppen, til å ikke sovne. Ok.... han blir jo eldre og det endres jo naturligvis. Så jeg begynte for en tid siden å legge han i vugga og la han ligge litt der. Noe som ender med gråt, og selv han får smokken og en stryker over panna og følger de leggerådene som er så ender det alltid med at jeg tar han opp så han kan roe seg....

Da hikster han, svetter og sovner umiddelbart... i armene mine.

(Selv kjenner jeg at sånne skrikekurer for soving, har jeg ikke hjerte til å gjennomføre nå som han er 6 mnd. Føler det er annerledes når de er 1-3 år gml??? )

Tilbake til dette sovetullet som skjer her i gården. Når han fa har sovnet så legger jeg han i vugga ved siden av senga. Og etter 10 min så våkner han opp, prøver å gi smokken, stryker han på kinnet etc.... men han løfter på beina, "slåss" med dyna/teppet og gråter.... så da løfter jeg han opp igjen. Og sånn skjer 3-4 ganger fra kl 19-22....
Noen kvelder så orker jeg ikke å gjøre det så da står vi opp å ser på tv i stua og bare chiller og andre kvelder så er det såååå j***** godt å ha et par timer for seg selv på kvelden.. men jeg har jo ikke det, men synes det er godt han sover og ikke nødvendigvis er våken de timene da.....

På dagen så er det fremdeles litt opp å ned ang soving, han sover bedre om han får ligge i senga mi og det er ikke en vane for å si det sånn....

Er det mulig at han synes det er ubehagelig å ha noe over seg? Dyne, teppe? Hva skal jeg da evt ha over hab on natta? Det er sånn at man bør ha dyne, teppe på når du sover på rommene her.

Hmmm kanskje jeg bør investere i en ovn å ha det litt varmere i rommet da? Så kan han sove i pysjen kun.....
Sniker från Mars..

Vet inte om du vet det, men det är mycket som händer med dom små dom här månaderna (6-9mnd) utvecklingstrinn hit och dit.

När min var runt 6,5 så började hon och sova dåligare och vaknade ofta för och se om vi var där. Så när hon vaknade så kunde hon inte somna om själv utan jag tog upp henne och kramade om henne och sjöng lite och la henne ned, och då somnade hon.

Hon fick också tänder runt den tiden så ibland när hon vaknade så var hon riktigt arg och ledsen så då var det pupp som hjälpte. Paracet hjälpte också när hon var lite varm .

Nu har vi nyss varit igenom 2 nätter där hon vaknade nästan varje 30 min, och det var nästan så jag höll på och dö ..och så klart så är det tänder som kom

Alltså det jag vill komma fram till är att det händer så mycket med han mtp utveckling att han behöver dig/er extra mycket nu. Han har ju ingen annan ?
Även om han kanske inte sover längre på dagarna om du ligger bredvid så är det ialf en trygghet och som kanske gör att han sover 5-10 min extra en dag.

När han vaknar på nätterna så kanske du kan prova och bära han lite istället för att se på tvn och stimulera han mer ? Kanske ham somnar :)

Förstå mig rätt , jag menar bara väl :) och jag vet vad du går igenom, för min tjej har aldrig sovit igenom natten och hon är 8 mnd.

Sniker från Mars..

Vet inte om du vet det, men det är mycket som händer med dom små dom här månaderna (6-9mnd) utvecklingstrinn hit och dit.

När min var runt 6,5 så började hon och sova dåligare och vaknade ofta för och se om vi var där. Så när hon vaknade så kunde hon inte somna om själv utan jag tog upp henne och kramade om henne och sjöng lite och la henne ned, och då somnade hon.

Hon fick också tänder runt den tiden så ibland när hon vaknade så var hon riktigt arg och ledsen så då var det pupp som hjälpte. Paracet hjälpte också när hon var lite varm .

Nu har vi nyss varit igenom 2 nätter där hon vaknade nästan varje 30 min, och det var nästan så jag höll på och dö ..och så klart så är det tänder som kom

Alltså det jag vill komma fram till är att det händer så mycket med han mtp utveckling att han behöver dig/er extra mycket nu. Han har ju ingen annan ?
Även om han kanske inte sover längre på dagarna om du ligger bredvid så är det ialf en trygghet och som kanske gör att han sover 5-10 min extra en dag.

När han vaknar på nätterna så kanske du kan prova och bära han lite istället för att se på tvn och stimulera han mer ? Kanske ham somnar :)

Förstå mig rätt , jag menar bara väl :) och jag vet vad du går igenom, för min tjej har aldrig sovit igenom natten och hon är 8 mnd.

Alt greit :) nå tror jeg du misforstår litt. De gangene han blir tatt opp er når han har sovet i 30 min fra han blir lagt, og våkner opp når han har sovet litt.... Og da er klokka mellom 20 og 21 00, ikke stort senere enn det. Han har alltid sovet gjennom natten fra kl 22... Helt fra fødselen av....

Han har fra fødselen av hatt vansker for å roe seg og en periode så reivet jeg han om natten og på dagtid når han skulle sove, nettopp for at han skulle finne roen. Så det er jo helt naturlig for han at å ligge i armene mine og bli holdt er trygt og godt og på en måte så blir han jo reivet da å.... Og jeg synes det er kos :joyful: misforstå meg rett....

OG med å sove hele natten så har han aldri våknet skikkelig opp selv om han har våkna for å ha pupp. Han sover for det om. Han ligger å kaver med dyna i søvne, og har beina i været for å få ut fis og grynter og kommer mange koselyder. Men har aldri våkna for å si Hei, for å si det på den måten da. Det gjenstår jo, så bank i bordet :joyful:

Tror å han holder på med tennene oppe, merker det på humøret hans og suglinga, men han er jo en herlig attpåklatt :joyful:

Han kan gjerne våkne opp litt på nettene for kos og trygghet, det gjør ingenting. Men kjenner jeg må få til en rutine på leggingen og at han sover når han blir lagt istedenfor å våkne opp igjen.

OG med å sove hele natten så har han aldri våknet skikkelig opp selv om han har våkna for å ha pupp. Han sover for det om. Han ligger å kaver med dyna i søvne, og har beina i været for å få ut fis og grynter og kommer mange koselyder. Men har aldri våkna for å si Hei, for å si det på den måten da. Det gjenstår jo, så bank i bordet :joyful:

Tror å han holder på med tennene oppe, merker det på humøret hans og suglinga, men han er jo en herlig attpåklatt :joyful:

Han kan gjerne våkne opp litt på nettene for kos og trygghet, det gjør ingenting. Men kjenner jeg må få til en rutine på leggingen og at han sover når han blir lagt istedenfor å våkne opp igjen.
Ahhh ja men då förstår jag :) det är inte lätt det här med dom små.
Mini här sover fint fram till runt 01:00 (från 18:30) sen kan hon finna på och ska vakna efter 1 timme tills klockan blir runt 05:00 och efter det sova några timmar..

Oavsett..har du provat sovepose?

• Liker
Reactions: PSH
Ahhh ja men då förstår jag :) det är inte lätt det här med dom små.
Mini här sover fint fram till runt 01:00 (från 18:30) sen kan hon finna på och ska vakna efter 1 timme tills klockan blir runt 05:00 och efter det sova några timmar..

Oavsett..har du provat sovepose?

Nei det er ikke lett for de =)

Ja vi har prøvd sånn sovepose, men jeg synesdet virker som om med en gang han merker at han har noe over seg, så går faktisk beina i været og så begynner han å dra i det. Som regel ender dyne/teppe opp over hodet. Og soveposen blir han bare forbanna på for den får han jo ikke flytta.

Jeg håper det er en vanesak da, men endre nok opp med å ha det litt varmere på rommet og la han sove i pysj.... Skulle gjerne gått til innkjøp av den pysjen til Nøstebarn, men det er en økonomisk prioritering

Nei det er ikke lett for de =)

Ja vi har prøvd sånn sovepose, men jeg synesdet virker som om med en gang han merker at han har noe over seg, så går faktisk beina i været og så begynner han å dra i det. Som regel ender dyne/teppe opp over hodet. Og soveposen blir han bare forbanna på for den får han jo ikke flytta.

Jeg håper det er en vanesak da, men endre nok opp med å ha det litt varmere på rommet og la han sove i pysj.... Skulle gjerne gått til innkjøp av den pysjen til Nøstebarn, men det er en økonomisk prioritering
Hehe . Ja varmare på rummet och bara pysj låter bra.
Barnkläder i dag är vansinnigt dyrt om man ska ha lite ull eller en pyjamas med fint mönster. Och det fristar ju inte heller när dom växer ur dom på kort tid .

• Liker
Det er så greit å få lufta her inne å få erfaringerfra andre ikke minst få vite at det er flere i samme båt

Takk for alle innspill :goodnight

Litt sent ute her, men lest litt i tråden. Mulig jeg ikke har lest alt da...
Men, har du vurdert sprinkelseng? Altså en litt større seng?
Eldste her hatet dyne og måtte ha plass rundt seg. Er i grunn sånn enda, 6 år senere;)
Frøkna i midten hoppet vi rundt med for å få til å sovne fra rundt 6 mnd til litt over året. Etter det sovnet hun av seg selv.
En ting til.. Eget rom kan faktisk hjelpe.. Litt mer ro og hvis tryggheten ved innsovning er der kan kanskje det hjelpe..
Aldri noen gråtekur her, og stort fokus på både trivsel og kveldskos! Har rett og slett ordnet seg selv:)

• Liker
Eget rom er absolutt gull verdt og vi er på god vei dit... Nattmåltidene avtar temmelig kjapt og pupp på dagtid har vært null interesse for idag ihvertfall så endringene har så vidt begynt her.

Inatt var han oppe hver 2 time og fra kl 1 til kl 6 hver time for pupp og kos. Så det er litt som skjer. Men kjenner vi er på god vei :joyful:

Nå har vi flytta sprinkelsenga inn på vårt rom for vi har besøk i helga og de må sove på hans rom. Eneste gjestesenga vi har for øyeblikket. Skal ordne fler annet sted i huset da, så lillegutt kan sove på rommet sitt :happy: men det tar litt tid...

Det blir ingen gråtekur her. Det har jeg ikke hjerte til, men han gråter litt mindre for hver gang han blir lagt. Jeg klarer ikke la han ligge for lenge.

Han trenger nærheten og hjelp til å roe seg. Og det kan jeg gi han så da gjør jeg jo det. Men prøver meg litt frem for å se hva som funker. Det er jo forskjellige fra uke til uke for å si det sånn.

Igår kveld så ville han ikke sovne, vi lå lenge å koste før han fant roen. Og i 23 tia begynte det. Opp hver time for pupp, rap og trøst.... :dead: mannen tok med seg dyne og pute og forlot rommet og jeg tok lillegutt opp i senga ved neste pupp. Og etter det sov han godt. Da var han vel oppe 1 gang for pupp. Men det kan jo ikke være sånn hver kveld fremover?? Det har jo på en måte pågått i 6 mnd allerede, men han har ikke sovet hele netter i senga vår.

Noen som har tips???

Sprinkelsenga står kliss inntil vår nå og likevel... Men prøver jo hver kveld/natt for det om

Da har det vært store endringer her de siste dagene. Nå sovner han faktisk når jeg legger han i senga si... han sov hele natta i senga si. Var kun oppe for pupp i 3 tiden er glad for dette....

Men det gjelder jo å unngå å stresse med det. For det endrer seg hele tiden. Haha ikke sikkert det blir samme inatt

Oppdatering og HJELP!!!!!

Sprinkelsenga er for lengst flyttet inn på rommet til lillegutt, men han flyttet opp i dobbeltsenga. Far har enkelte netter på et annet rom.

De legger seg for til vaner disse små :joyful:

Nå så søker han etter meg i søvne, og finner han meg ikke så våkner han selvsagt. Og merker han at jeg er u nærheten så roer han seg fort.
Over nyttår så begynner tilvenning på sove i egen seng på eget rom :dead: kan ikke si jeg gleder meg.

Tror det kommer til å bli mye gråt og oppvåkninger iløpet av natta. Og mye farting mellom rommene.

Er det lurt å ligge på madrass ved siden av sprinkelsenga de første nettene for så å flytte seg lengre vekk?

Noen andre som sliter med det samme?

Oppdatering og HJELP!!!!!

Sprinkelsenga er for lengst flyttet inn på rommet til lillegutt, men han flyttet opp i dobbeltsenga. Far har enkelte netter på et annet rom.

De legger seg for til vaner disse små :joyful:

Nå så søker han etter meg i søvne, og finner han meg ikke så våkner han selvsagt. Og merker han at jeg er u nærheten så roer han seg fort.
Over nyttår så begynner tilvenning på sove i egen seng på eget rom :dead: kan ikke si jeg gleder meg.

Tror det kommer til å bli mye gråt og oppvåkninger iløpet av natta. Og mye farting mellom rommene.

Er det lurt å ligge på madrass ved siden av sprinkelsenga de første nettene for så å flytte seg lengre vekk?

Noen andre som sliter med det samme?
Dette er som å lese om hvordan vi hadde det [emoji4] Det som fungerte her var å slutte med amming om natten og ikke ta han med meg inn i senga. (Vet ikke om dere har sluttet med amming?) Her tok pappaen han når vi avvente amming. Men man bestemmer selvfølgelig selv om man vil kutte ut nattamming [emoji4] Vi kjøpte en god stol til å ha på rommet hans og det hjalp veldig [emoji4] Er tøfft når det står på, men det blir bedre heldigvis.

• Liker
Dette er som å lese om hvordan vi hadde det [emoji4] Det som fungerte her var å slutte med amming om natten og ikke ta han med meg inn i senga. (Vet ikke om dere har sluttet med amming?) Her tok pappaen han når vi avvente amming. Men man bestemmer selvfølgelig selv om man vil kutte ut nattamming [emoji4] Vi kjøpte en god stol til å ha på rommet hans og det hjalp veldig [emoji4] Er tøfft når det står på, men det blir bedre heldigvis.

Nei det lite amming om natten her, litt etter hvor urolig han evt er. Nå har det jo blitt en dårlig vane, men eneste grunnen han sover i senga vår er for at han sover bedre i nærheten av meg. Det er nok kosen og tryggheten, han ligger jo som regel helt oppi ansiktet mitt og holder godt fast i meg om natta.
Å så har vi utsatt den kampen pga eksamener etc, mer lettvint å bare la han ligge. Men er innstilt på å ta kampen på nyåret.

Jeg snakker litt med han om det avogtil, og på dagtid når han sover i sin seng så skryter jeg av hvor flink han er.

Jeg har å tenkt på å skaffe en stol å ha på rommet hans, må bare finne den rette. Ikke for stor og behagelig

:joyful:

Hei

Jeg vil nok si at jeg sliter litt. Jeg fulltidsammet til han var ca 4 mnd, begynte dag med smaksprøver etc.... Deltidsammer nå og vi har ca 3 måltider iløpet av natten. Jeg er ikke helt klar for å "ta kampen " med avvenning, krysser vel på en måte fingrene og håper det skal gå av seg selv.

Han sover fremdeles inne på vårt rom, i vugge ved siden av sengen så ikke det er så langt å "gå" om natten mtp ammingen. Og jeg har jo ikke investert i en god stol på barnerommet, da hadde nok ammingen foregått der inne du.

Han er et urolig barn, kaver mye og sliter med å finne roen.( Etterpåklokskapen så skulle jeg ha reivet han fra fødselen og kjøpt en god stol.)
Har frem til nå kun tatt puppen ved søvn, men nå har vi begynt med faste måltider på dagen så nå er det pupp sjeldnere.

Søvn. På dagtid så sover han veldig variert og uforutsigbart. Noen dager timer, andre dager 20 min iløpet av en hel dag.

På kvelden så har vi hatt rutine med vindusviskeamming for å spise seg opp til natta og det er erstattet med grøt, frukt og pupp. Så er det grining/klaging for å finne søvnen selv og kosing etter en lang stund med å klage/grine, og da sovner han.

Så legger jeg han i vugga da det virker som om han sover godt, går ut av rommet. Og etter ca 5-10 min så er han våken. Ligger å blunker opp mot deg og roper. Jeg går inn gir sutten og stryker på kinnet/panna. Så sovner han. Går ut igjen og det samme skjer. Nå har jeg ikke vært så konsekvent med det for jeg er trøtt og sliten på kvelden så jeg legger meg gjerne tidlig. Og han sover timevis i vugga.

Han er sansynligvis "bortskjemt" på kos, nærhet og kjærlighet. Ikke at jeg mener man kan skjemmes bort med det. Men kjenner at det begynner å tære på forholdet mellom faren og meg. Det er anstrengt for vi får aldri tid til oss. Cock-block'en våkner jo alltid opp når vi skal kose....

Vi har lite nettverk rundt oss...

Tips og triks ? Hvordan få han til å sove bedre i egen seng? Ta tiden til hjelp? Være standhaftig?
Det vil kanskje bli enklere når nattammingen er ferdig?

La ham styre alt fra måltider til søvn, denne tiden går over, og et sterkt forhold tåler det meste, hvis man er litt oppfinnsom. ;)
Babyen trenger deg nå, og han trenger pupp også; man bør amme like mye som før (minst) det første året, selv om man introduserer fast føde. Ingen babyer bør "avvennes" fra amming.
Alle babyens behov er like reelle, og det er like viktig å gi ham nærhet og samsove, som det er å gi ham mat.
Amme i søvn så lenge du kan, du vil savne det når det ikke går lenger, både praktisk og for nærhetens skyld.
Bruk tiden dere i mellom til å snakke sammen, pleie nærheten på et annet nivå nå, så skal du se dere kommer enda nærmere hverandre.
Hold ut, mamma! ;)

• Liker
Nei det lite amming om natten her, litt etter hvor urolig han evt er. Nå har det jo blitt en dårlig vane, men eneste grunnen han sover i senga vår er for at han sover bedre i nærheten av meg. Det er nok kosen og tryggheten, han ligger jo som regel helt oppi ansiktet mitt og holder godt fast i meg om natta.
Å så har vi utsatt den kampen pga eksamener etc, mer lettvint å bare la han ligge. Men er innstilt på å ta kampen på nyåret.

Jeg snakker litt med han om det avogtil, og på dagtid når han sover i sin seng så skryter jeg av hvor flink han er.

Jeg har å tenkt på å skaffe en stol å ha på rommet hans, må bare finne den rette. Ikke for stor og behagelig

Et tips jeg har glemt som fungerte her var at jeg gikk med kosekluten hans inntill huden min en kveld og så la han med den, da sovna han med den i egen seng og da tror jeg han følte seg tryggere fordi lukten av meg var på den. Kan kanskje virke motsatt også når han våkner [emoji53] men kanskje verdt et forsøk? [emoji4] ikke lett den overgangen der, men går seg nok til [emoji4]

• Liker

Ha en bamse etter sutteklut som du sover med noen dager slik at det lukter deg og så legg mini å sove med den å kose på. Kanskje det hjelper.

Der skal sies at vi sluttet med nattamming fordi magen hans trengte hvile, dette var råd fra HS (har slitt mye med magen stakkars) hadde ikke han slitt så mye med det så hadde det nok vært mindre amming om natten å da hadde vi kanskje ammet litt enda på natta [emoji4]

Back
Topp