Leggerutiner *lang*

ORIGINAL: Missy_

ORIGINAL: Mommy Nala

Vi slet veldig i starten med legginga, men begynte med varmeflaske og rolig nattamusikk og hun klarte etterhvert å sovne av seg selv. Det tok IKKE lang tid - nå legger vi henne bare i sengen etter siste amming i 20-21 tiden og hun snakker litt med seg selv og så sovner hun selv. Måtte bare bruke varmeflaske i en uke eller to, så funka det fint etter det uten den! Herlig er det [:)]

Må prøve den varmeflaska.. Bruker dere fortsatt musikk da?

Men dere som bader på kvelden. Går dere rett til kveldsmaten og så i senga eller?

Musikken bruker vi av og til. Den står som regen på under ammingen og fortsetter litt etter hun er lagt. Badingen tar vi annenhver kveld, amming rett etterpå på soverommet og legger henne på lammeskinnet sitt. Et til tips som reddet oss fullstendig (sikkert mer enn varmeflaska): Ha to kosekluter, gjerne med sånn bamsehode på, på hver sin side av hodet til babyen - med smokken godt plantet i munnen. De liker å ha det lunt og godt rundt hodet og "grave" det inn i noe. Bare pass på etterhvert å fjerne kluten hvis hun har den over ansiktet [;)]

Hvor får man kjøpt varmeflaske forresten?

Du trenger ikke kjøpe!! Du tar bare lunkent/varmt vann i en 1,5L brusflaske, tørker den utenpå og legger i senga! Billig og bra! [:D]

ORIGINAL: Lillesnille

Rutiner er viktigst fra 6 mndr.... Her sovner han aldri av seg selv på kveldstid.. må alltid sove med meg, eller bysses i søvn.. funker ikke med badeoljer eller dimmet lys og alt det der..

Jeg har lest fra 3 mnd jeg, men det sies jo så forskjellig.. Sovner han av seg selv på dagen da?
Vi må bysse eller trille på dagen også...

Ja, begynne så smått fra 3 mndr.. men det er ikke viktig før de er større.... når de er 3 mndr så er de så små enda.. trenger masse kos og nærhet...lærer ikke at det er trygt å sove alene før de har sovet sammen med oss.... gjelder da ikke alle babyer, men det gjelder min..[8D]

Ja han har en koseklut med bamsehode og elsker den. Men
Smokk vil han ikke ha:-p men i morgen skal vi legge han med
En flaske i senga hvertfall:-)

Vi slet veldig i starten med legginga, men begynte med varmeflaske og rolig nattamusikk og hun klarte etterhvert å sovne av seg selv. Det tok IKKE lang tid - nå legger vi henne bare i sengen etter siste amming i 20-21 tiden og hun snakker litt med seg selv og så sovner hun selv. Måtte bare bruke varmeflaske i en uke eller to, så funka det fint etter det uten den! Herlig er det [:)]

Må prøve den varmeflaska.. Bruker dere fortsatt musikk da?

Men dere som bader på kvelden. Går dere rett til kveldsmaten og så i senga eller?

Musikken bruker vi av og til. Den står som regen på under ammingen og fortsetter litt etter hun er lagt. Badingen tar vi annenhver kveld, amming rett etterpå på soverommet og legger henne på lammeskinnet sitt. Et til tips som reddet oss fullstendig (sikkert mer enn varmeflaska): Ha to kosekluter, gjerne med sånn bamsehode på, på hver sin side av hodet til babyen - med smokken godt plantet i munnen. De liker å ha det lunt og godt rundt hodet og "grave" det inn i noe. Bare pass på etterhvert å fjerne kluten hvis hun har den over ansiktet [;)]

Nå har ikke vi hatt noe problemer med legging denne gangen, men med storebror var det et evig slit. Byssa og byssa og byssa og la han over i senga, men han måtte ha sovi litt først. Etterhvert begynte jeg å legge meg i senga ved siden av han i vår seng så han på en måte ble vant til å sove alene. Da tok det ikke så lang tid før han roa seg ned. Deretter la vi han over i senga hans. Ellers går det jo an som andre sier her og sitte ved sengekanten å holde han i hånda og stryke han på magen.Alternativ kan du jo også kjøpe de bena fra Brio så gjør at senga blir en vugge. Vi vugga han da i søvn og vugga mindre og mindre etterhvert og da tok det ikke lang tid før han nesten sovna av seg selv. Man bruker litt tid til å begynne med, men det kan være verdt det.

Skjønner at det er frustrerende med så mye styr med legging, men det blir nok bedre etterhvert.Holdt på opptil 2 timer med storebror i en liten periode så vet det er slitsomt. Sånt sett er det viktig at du får nok søvn også for er man sliten selv går det utover utålmodigheten.Ungene blir også stressa av at vi mødre er stressa og. De merker det på oss. Får håpe du finner en metode som fungerer for deg etterhvert så du ikke sliter deg helt ut. Masse lykke til

Varmeflaske har de på apoteket hvertfall [:)]
Har du prøvd MAM smokker fra 6mnd? Tobias tok ikke smokk før vi prøvde med dem [:)]
Ellers har vi en cd med natta-sanger på [:)]

Håper det blir bedre snart, vennen! [;)] Klem

Har ingen tips, vil bare "trøste" med å si at vi og har det omtrent sånn.
Hun begynner å gråte rundt ti og holder det gående til mellom elleve og tolv. Hun er forholdsvis grei å roe, men begynner å hyle igjen med en gang vi prøver å legge henne i senga. Må bare vente til hun er ferdig med gråteperioden, da kan vi legge henne i senga og hun sovner av seg selv. Håper hun snart slutter med den gråteperioden hver kveld[8|]

Vilde hører på radio når hun legges. Vet ikke om det hjelper nå, men det hjalp i begynnelsen i vertfall. Lykke til.

ORIGINAL: *GuttogJente*

Huff så kjett å høre at dere plages, vet ikke hva slags tips jeg skal gi for sliter selv.. Hun sovner kunn når hun ligger inntil oss også ammer hun 3-4 gang om natta enda hun får grøt så jeg skjønner heller ikke helt hva jeg skal gjøre.. Alt var så mye enklere med guttungen[8|] [8D]

Får håpe det blir bedre og at det blir litt mere rutiner og søvn på dere alle[:)] Klem[:D]

Ikke bare vi som plages skjønner jeg.. Men sovner hun selv på dagen eller?
Håper det blir bedre for dere også, snuppa[:)]

Tja har slitt med det også i det siste, Men så lenge hun får sove ute er det bedre, så tror jeg skal tøye kuldegradene litt.. Får går jo nesten ikke ann og være ute her om vinteren[&o]

ORIGINAL: Lillesnille

Rutiner er viktigst fra 6 mndr.... Her sovner han aldri av seg selv på kveldstid.. må alltid sove med meg, eller bysses i søvn.. funker ikke med badeoljer eller dimmet lys og alt det der..

Jeg har lest fra 3 mnd jeg, men det sies jo så forskjellig.. Sovner han av seg selv på dagen da?
Vi må bysse eller trille på dagen også...

Et lite tips fra en som har hatt det på samme måten.... (Og ikke tørr skryte over at det har blitt bedre)....
Få han til å sovne selv uten trilling/byssing på dagtid først. Her sov snuppa max en halvtime på dagen før hun våknet og det holdt hun på med kveldene også. Så her begynnte jeg å legge henne i vogna og sette henne ut på dagen. Når hun våknet var det ut å trille en liten runde for så å sette den fra meg igjen. Etter ti min når hun våknet igjen akkuratt det samme. Holdt på opptil 5-6 ganger i timen, naboene måtte vel tru jeg var gal. Så var jeg fornøyd når det var gått ca en time, en og en halv... Til slutt sov hun tre timer i vognen på formiddagen- alt vi trenger å gjøre er å kle på henne og sette vognen ut på altanen. Og nå går kveldene mye bedre også...
Men anbefaler den bedtime bath frå natusan. Inneholder lavendel som kan virke beroligende. Vasker snuppa hver kveld med den og har det i badevannet de kveldene hun bader.. [:)]
Et annet tips er kamillete i MME til natta. Jeg fullammer, men gav henne flaske med MME en periode på kvelden for å se om det virka. Så lot jeg en pose kamillete trekke i melka i ca ti min. Virker på mange barn, men ofte tar det noen dager før man ser effekten.. [:)]

Lykke til. Vet hvordan du har det. Stor klem!!

Edit: Og ja! Det viktigste!! Tidligere leggetid! Her legger vi snuppa mellom halv 7 og 7 på kvelden. Noe senere enn halv 8= OVERTRØTT! [:)]

Nei, stakkar! Her har legging gått fra å være mitt verste mareritt til å bli en enkel sak, men vet hvor fælt det kan være! Spesielt siden man har mindre tålmodighet på slutten av dagen. Her har det funka med varmeflaske og tidligere leggetid. Om han gråter og jeg ikke får roet han i senga, tar jeg han opp en stund før jeg prøver igjen. Her sover han gjerne bittelitt rett før vi skifter på han for kvelden. Kanskje det er med og hjelper sånn at han ikke er overtrøtt!
Håper det ordner seg for dere snart! Og glad mannen din hjelper mye til, det er gull verdt!

ORIGINAL: camlilla

Nå har ikke vi hatt noe problemer med legging denne gangen, men med storebror var det et evig slit. Byssa og byssa og byssa og la han over i senga, men han måtte ha sovi litt først. Etterhvert begynte jeg å legge meg i senga ved siden av han i vår seng så han på en måte ble vant til å sove alene. Da tok det ikke så lang tid før han roa seg ned. Deretter la vi han over i senga hans. Ellers går det jo an som andre sier her og sitte ved sengekanten å holde han i hånda og stryke han på magen.Alternativ kan du jo også kjøpe de bena fra Brio så gjør at senga blir en vugge. Vi vugga han da i søvn og vugga mindre og mindre etterhvert og da tok det ikke lang tid før han nesten sovna av seg selv. Man bruker litt tid til å begynne med, men det kan være verdt det.

Skjønner at det er frustrerende med så mye styr med legging, men det blir nok bedre etterhvert.Holdt på opptil 2 timer med storebror i en liten periode så vet det er slitsomt. Sånt sett er det viktig at du får nok søvn også for er man sliten selv går det utover utålmodigheten.Ungene blir også stressa av at vi mødre er stressa og. De merker det på oss. Får håpe du finner en metode som fungerer for deg etterhvert så du ikke sliter deg helt ut. Masse lykke til

På storsengen her så er det så brede ben og de som kunne festes på var vel for smale?
Er så slitsomt når det er både på dagen og kvelden. Nå når han skulle ha formiddagsluren sin var det verre enn noen gang. Nekta å sove i vogna så tok han på soverommet til slutt. Trilla senga en stund så sovna han. Kan bli sprø av mindre[&:]

ORIGINAL: mamihe

Varmeflaske har de på apoteket hvertfall [:)]
Har du prøvd MAM smokker fra 6mnd? Tobias tok ikke smokk før vi prøvde med dem [:)]
Ellers har vi en cd med natta-sanger på [:)]

Håper det blir bedre snart, vennen! [;)] Klem

Prøvd avent sine fra 6 mnd, vil ikke ha de heller.

Fruit:
Når han først sovner går det stort sett greit. Må trille vogna for at han skal sovne og helst over store humper[&:]
Hvor får man kjøpt den bedtime serien da?
Jeg fullammer og har ikke lyst å gi mme på flaske egentlig.. Prøve alt annet først hvertfall..
Vi prøvde å legge han i syv tiden men da holdt vi på til 01...[&:][X(] Men har jo lyst å prøve igjen..

IngiManathingi:
Så godt å høre at noen har klart å snu det da[:)] Sov han greit på dagen eller var det styr da også? Hvor tidlig legger dere han?
Og om du tar han opp, tar du han opp på soverommet eller går det ut av rommet? Skulle tro han her hadde angst for soverommet[8D]

ååh så kjedelig at det skal være så vanskelig for dere da[&:]

Har desverre ingen råd å komme med[&:] Vi har ikke hatt noen særlig rutine før nå egentlig, latt oss styre litt for mye av han.. Men vi har vært VELDIG heldig om jeg kan si det sånn når vi fikk inn en ordentlig rutine.. Vi skifter bleie, tar på pysj, gir mat (velling) og legger han i senga og han sovner som regel med en gang. Noen ganger må vi inn et par ganger å bare gi smokken.. Mandager, onsdager og lørdager som regel bader vi han først og "sliter" han ut litt med det[:)] 

Men når legger du han da?? Vi merka det at jo senere vi la han, jo vanskeligere ble han.. Ble mer tverr om du skjønner, men det var rett og slett fordi han var overtrøtt tror jeg...

ORIGINAL: nurkis og Sander

ååh så kjedelig at det skal være så vanskelig for dere da[&:]

Har desverre ingen råd å komme med[&:] Vi har ikke hatt noen særlig rutine før nå egentlig, latt oss styre litt for mye av han.. Men vi har vært VELDIG heldig om jeg kan si det sånn når vi fikk inn en ordentlig rutine.. Vi skifter bleie, tar på pysj, gir mat (velling) og legger han i senga og han sovner som regel med en gang. Noen ganger må vi inn et par ganger å bare gi smokken.. Mandager, onsdager og lørdager som regel bader vi han først og "sliter" han ut litt med det[:)] 

Men når legger du han da?? Vi merka det at jo senere vi la han, jo vanskeligere ble han.. Ble mer tverr om du skjønner, men det var rett og slett fordi han var overtrøtt tror jeg...

Vi har prøvd alle tidspunkt. Og det er jo ikke bare på kvelden men alle gangene han skal sove på dagen. Føler jeg snart går på veggen, sliter meg fullstendig ut. Det tar så mye tid og er så vondt at han må gråte hver gang han skal sove. Får jo så vondt i mammahjertet. Pappaen er kjempe flink å hjelpe til når han er hjemme, men er kjempe travelt på jobben hans for tiden så kommer jo ikke hjem før tidligst syv om kvelden....

ORIGINAL: MammaTilSmåsnuppene

Storesøster her måtte enten gynges i søvn i vippestolen eller sovne ved puppen. Stort sett så sovnet hun ved puppen, og det var liksom ikke til å unngå, for hun måtte jo få pupp før hun la seg og hun var umulig å holde våken til slutt... Når hun ble en del større så slutta hun jo å sovne ved puppen, og da måtte vi som regel sitte inne hos henne når hun skulle legge seg. Kunne ta opp mot en time før hun sovna... Men etterhvert så kunne vi slutte med det, og nå er hun ikke noe problem å legge. Sier natta og går ut med en gang...sånn har det vært siden hun ble ett år ca.
Jeg ville prøvd å ikke stressa så innmari med det jeg, for han merker jo at dere stresser også... Noen barn er enkle og legge, andre ikke. Gjør det som er enklest for dere, og tenk at det er for en periode... Barn forandrer seg og plutselig så kan dere legge han uten problemer! [:)]

Blir jo ikke så enkelt å vugge senga når han skal over i storsenga[&:][8D]
Og det er liksom ikke bare når han skal i senga, men han skriker i det vi kommer inn på soverommet så må jo roe ned lenge bare for å få han til å ta puppen. Når han våkner for mat på natta og da skal sove igjen er det ikke noe problem. Legger han våken i senga og sovner av seg selv så det er rart det der.

Storesøster her måtte enten gynges i søvn i vippestolen eller sovne ved puppen. Stort sett så sovnet hun ved puppen, og det var liksom ikke til å unngå, for hun måtte jo få pupp før hun la seg og hun var umulig å holde våken til slutt... Når hun ble en del større så slutta hun jo å sovne ved puppen, og da måtte vi som regel sitte inne hos henne når hun skulle legge seg. Kunne ta opp mot en time før hun sovna... Men etterhvert så kunne vi slutte med det, og nå er hun ikke noe problem å legge. Sier natta og går ut med en gang...sånn har det vært siden hun ble ett år ca.
Jeg ville prøvd å ikke stressa så innmari med det jeg, for han merker jo at dere stresser også... Noen barn er enkle og legge, andre ikke. Gjør det som er enklest for dere, og tenk at det er for en periode... Barn forandrer seg og plutselig så kan dere legge han uten problemer! [:)]

Og det er liksom ikke bare når han skal i senga, men han skriker i det vi kommer inn på soverommet så må jo roe ned lenge bare for å få han til å ta puppen. Når han våkner for mat på natta og da skal sove igjen er det ikke noe problem. Legger han våken i senga og sovner av seg selv så det er rart det der.

Ja, merkelig.... Men så du den tråden om de Brio-greiene til å feste under føttene på senga her om dagen? Du skrur de fast under beina pås enga og da får du gynget på senga... Hvis det er eneste måten å roe han på så hadde jeg kjøpt sånne til senga hans! Forferdelig at du skal slite deg ut på å få han til å sove [&o]
Håper det snur snart og at han syns det er godt å sove! [:)]

Her fant jeg tråden: http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=23570466

Vi har brede bein på storsenga så de vil dessverre ikke passe..=(
Tenker jo og på om vi fortsetter å bysse om det ikke bare blir verre å avvenne senere. Idag har han vært verre enn noen gang og roet seg ikke når jeg trillet vogna engang.

Ja, merkelig.... Men så du den tråden om de Brio-greiene til å feste under føttene på senga her om dagen? Du skrur de fast under beina pås enga og da får du gynget på senga... Hvis det er eneste måten å roe han på så hadde jeg kjøpt sånne til senga hans! Forferdelig at du skal slite deg ut på å få han til å sove [&o]
Håper det snur snart og at han syns det er godt å sove! [:)]

Her fant jeg tråden: http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=23570466

Vi har brede bein på storsenga så de vil dessverre ikke passe..=(
Tenker jo og på om vi fortsetter å bysse om det ikke bare blir verre å avvenne senere. Idag har han vært verre enn noen gang og roet seg ikke når jeg trillet vogna engang.

Tror de skulle passe til alle senger...fordi man skrur de under. Jeg skjønner godt at du vil få en slutt på byssingen, men tenkte det kunne være en kriseløsning hvis han er helt umulig å få til å sove. Søvn trenger han jo [:)]

okay. trodde de skulle tres utenpå.. Foreløpig har vi jo en seng på hjul så får jo trillet den..

Back
Topp