Leggerutiner *lang*

Missy_

Elsker forumet
Sommerfuglene 2017
Lurer på hvilke leggerutiner dere har?

Vi sliter en del med legginga av Noah. Han hadde kolikk i to måneder og sovnet da aldri uten at vi byssa han i sovn eller på puppen. Det sliter vi enda med. Har en seng på hjul og den må trilles før han sovner. Enten det eller på puppen. En SJELDEN gang sovner han av seg selv. Vi bader han på kvelden og tar siste amming på soverommet. Han blir ofte hysterisk etter badet, virker som han skjønner at nå må han legge seg. Om han ikke begynner å skrike i det pysjen skal på så kommer skriket når vi går over dørstokken på soverommet[8D] Tar tid å få roet han ned og til å ta puppen. Klarte å slutte med byssingen på kvelden, men selv om vi ikke bysset så måtte han sovne på puppen. Så var han plaget med tannsmerter en uke og da var det bare byssing som hjalp- så tilbake til start. Vet ikke helt hva vi skal gjøre, bruker så lang tid på å få han til ro på kvelden, og har jo lyst å slutte med byssinga, men ender jo med det hver kveld. Om vi hadde bysset med en gang hadde vi nok kunnet kortet ned endel men..

Virker som de fleste har det så greit, ikke sett noe særlig diskusjon på dette her inne.
Så da lurte jeg på hva dere gjør og om dere har noen tips til to slitne foreldre?[8D][:)]

ORIGINAL: frøken Andersen*

Jeg har ingen erfaringer, men har du prøvd natusan bedtime-serien?
Prøv å bad med den på kvelden. Den er beroligende! Funker ikke på alle, men funker helt flott her [:D]
Hun sovner lett uansett da, men merker at hun blir mer avslappa av den.

Lager dere "bose" i sengen feks? :)

Nei den natusan vi har heter first time tror jeg. Hva er bose?

en ting som jeg har lært er at jeg gidder ikke stresse med at ungen skal sovne av seg selv.. vi stressa så med det når storesøster var baby.. alle sa at ungen må jo sovne av seg selv ! men ho gjorde jo ikke det.. så vi prøvde alle mulige råd .. og vi måtte for all del ikke bysse,stryke eller dulle for ungen blir jo bortskjemt ! sånn orker jeg ikke ha det nå .. så her sitter vi inne å stryker han på magen eller holder han i handa til han sovner .. og tenker at det er det han trenger for å sovne ! så da gjør vi det .. men skjønner jo at det er slitsomt at han ikke vil roe seg og at det er tungt å bysse..

funker det å bysse og så legge han like før han sovner? eller blir det ramaskrik da? har dere prøvd å legge han å stryke samtidig som dere lager hysje lyder?

det her med legging er ett slit altså .. man må finne sine egne metoder..

Uff ikke noe moro når kveldsstellet bare blir skrik og mas...
Vet ikke om jeg har så mange tips å komme med, vi har vært veldig heldige med leggerutiner. Vi begynte allerede da han var 2 mnd.
Men vi gjør stort sett det samme som dere.
Ca kl. 18 er det bading og kveldsstell.
Så er det velling på flasken og mating på soverommet hans i halvmørket.
Og så legges han ned i sengen, hvor vi på forhånd har lagt en varmeflaske (1,5L med varmt vann).
LEgger varmeflasken i senga før vi begynner kveldsstellet, legger den midt i senga, under dyna. Når vi legger han, flytter vi flaska ned i fotenden slik at han har det varmt og deilig.
Han får sutten og kosen sin og sovner av seg selv. Noen kvelder må vi inn noen ganger og gi sutten bare.

Vil anbefale deg å prøve varmeflaske, vet flere har prøvd det med stort hell :)

Håper det bedrer seg for dere snart! [:)]

ORIGINAL: Myshild Bergsprekken

en ting som jeg har lært er at jeg gidder ikke stresse med at ungen skal sovne av seg selv.. vi stressa så med det når storesøster var baby.. alle sa at ungen må jo sovne av seg selv ! men ho gjorde jo ikke det.. så vi prøvde alle mulige råd .. og vi måtte for all del ikke bysse,stryke eller dulle for ungen blir jo bortskjemt ! sånn orker jeg ikke ha det nå .. så her sitter vi inne å stryker han på magen eller holder han i handa til han sovner .. og tenker at det er det han trenger for å sovne ! så da gjør vi det .. men skjønner jo at det er slitsomt at han ikke vil roe seg og at det er tungt å bysse..

funker det å bysse og så legge han like før han sovner? eller blir det ramaskrik da? har dere prøvd å legge han å stryke samtidig som dere lager hysje lyder?

det her med legging er ett slit altså .. man må finne sine egne metoder..
[/quote

Vi bysser senga vi da[8D] Triller att og frem til han sovner. Men han må jo over i storsenga etterhvert. Prøvd å lage hysjelyder, stryke og synge. Alle sier vi vil få problemer når han blir eldre om vi alltid skal trille sengen. Noen ganger sovner han så og si på puppen og er god og mett og da går det greit å flytte han over i senga.

ORIGINAL: Smulan*

Uff ikke noe moro når kveldsstellet bare blir skrik og mas...
Vet ikke om jeg har så mange tips å komme med, vi har vært veldig heldige med leggerutiner. Vi begynte allerede da han var 2 mnd.
Men vi gjør stort sett det samme som dere.
Ca kl. 18 er det bading og kveldsstell.
Så er det velling på flasken og mating på soverommet hans i halvmørket.
Og så legges han ned i sengen, hvor vi på forhånd har lagt en varmeflaske (1,5L med varmt vann).
LEgger varmeflasken i senga før vi begynner kveldsstellet, legger den midt i senga, under dyna. Når vi legger han, flytter vi flaska ned i fotenden slik at han har det varmt og deilig.
Han får sutten og kosen sin og sovner av seg selv. Noen kvelder må vi inn noen ganger og gi sutten bare.

Vil anbefale deg å prøve varmeflaske, vet flere har prøvd det med stort hell :)

Håper det bedrer seg for dere snart! [:)]

Varmeflaske har vi ikke prøvd så kunne jo gjort et forsøk der. Takk for tipset[:)]'
Smokk skal han ikke ha[8D] Hørtes ut som dere har det fint ja[:D]

Huff det hørtes ikke bare bare ut med leggingen på lillemann[&o]
Jeg vet ikke hva som kan gjøres bedre, det ser jo ut til at dere har prøvd litt.

Her har vi aldri hatt noe legge problemer med noen av barna.
Storesøster puppa jeg i søvn i stua også bærte samboern henne i vogga og hun sov videre.

Lillebror våkner alltid når jeg legger han fra meg uansett[:@] og han våkner alltid når han flyttes fra puppen, MEN jeg kan fint bære han på rommet og legge han i vogga.
Jeg legger han fra meg våken og trenger sjelden gå inn igjen og han trenger heller ikke smokken. Går noen minutter så har han blacka ut[:)]
Men nå legger jeg han på magen da[&:] Skal prøve å legge han på ryggen eller siden å se hvordan det går. Han skreik seg blå før og magen var visst mye bedre for han desverre.

Jeg var vel bestemt på å ikke bysse så mye før jeg fikk barn, tenkte det var vanskelig å vende de av det.
Men sliter man så tror jeg man prøver alt.

ORIGINAL: Missy_

Jeg har ingen erfaringer, men har du prøvd natusan bedtime-serien?
Prøv å bad med den på kvelden. Den er beroligende! Funker ikke på alle, men funker helt flott her [:D]
Hun sovner lett uansett da, men merker at hun blir mer avslappa av den.

Lager dere "bose" i sengen feks? :)

Nei den natusan vi har heter first time tror jeg. Hva er bose?

Vil anbefale seg bedtime-serien heller ;)
Bose er... Kan ikke noe anna ord for det [8D]
Vi lla hvertfall lammeskinn, helseteppe, sammenrulla teppe rundt hodet, så åakka vi henne inn i helseteppet hun lå på og dyna over. Så det blir tett og varmt (kan minne om magen) :)

Her er han så varm av seg at han hadde vel rent vekk i svette om vi skulle pakke så mye på han. men hadde gått an å prøvd det rundt hodet da[:)]

Uff,skjønner så veldig godt din frustrasjon. Vi har selv en gutt med kolikk,o det er forferdelig tøft-både for foreldre og barn.
Her har vi så vidt begynt med legge rutiner,-kommer til å ta tid,men er hvertfall igang.
Vi begynte med varmeflaske etter råd fra Smulan,det funket bra. Legger den i sengen hans en halvtime før han legger seg.
Vi har også bysset og bysset og bysset og bysset til galskapen tok oss,men dette har vært den eneste måten å få han til å roe seg på[&o]...

Har du prøvd å legge han på magen over bena dine og massere han forsiktig på ryggen? Ofte er det jo magevondt som gjør at de ikke får sove o dette hjelper med å få ut luft,samtidig som han han blir døsig...holde han i hånden til han sovner??

Jeg tror alle finner sine metoder som passer for sine barn,og håper dere finner en god løsning for lille Noah.
ønsker deg masse lykke til[:)] klem klem

ORIGINAL: *Prinsessa

Huff det hørtes ikke bare bare ut med leggingen på lillemann[&o]
Jeg vet ikke hva som kan gjøres bedre, det ser jo ut til at dere har prøvd litt.

Her har vi aldri hatt noe legge problemer med noen av barna.
Storesøster puppa jeg i søvn i stua også bærte samboern henne i vogga og hun sov videre.

Lillebror våkner alltid når jeg legger han fra meg uansett[:@] og han våkner alltid når han flyttes fra puppen, MEN jeg kan fint bære han på rommet og legge han i vogga.
Jeg legger han fra meg våken og trenger sjelden gå inn igjen og han trenger heller ikke smokken. Går noen minutter så har han blacka ut[:)]
Men nå legger jeg han på magen da[&:] Skal prøve å legge han på ryggen eller siden å se hvordan det går. Han skreik seg blå før og magen var visst mye bedre for han desverre.

Jeg var vel bestemt på å ikke bysse så mye før jeg fikk barn, tenkte det var vanskelig å vende de av det.
Men sliter man så tror jeg man prøver alt.

Men sovna storesøster av seg selv eller bare på puppen? Og hvordan ble det når du sluttet med puppen? Får puppet han i søvn ofte. Men er jo så mye de sier man ikke bør gjøre. Man bør få de til å sovne på stua, ikke på puppen, ikke bysse[&:] Ikke så lett når han hadde kolikk. Må jo gjøre det man kan for å roe han da. Men fikk jo igjen for det senere.

Rutiner er viktigst fra 6 mndr.... Her sovner han aldri av seg selv på kveldstid.. må alltid sove med meg, eller bysses i søvn.. funker ikke med badeoljer eller dimmet lys og alt det der..

Huff så kjett å høre at dere plages, vet ikke hva slags tips jeg skal gi for sliter selv.. Hun sovner kunn når hun ligger inntil oss også ammer hun 3-4 gang om natta enda hun får grøt så jeg skjønner heller ikke helt hva jeg skal gjøre.. Alt var så mye enklere med guttungen[8|] [8D]

Får håpe det blir bedre og at det blir litt mere rutiner og søvn på dere alle[:)] Klem[:D]

ORIGINAL: ella1

Uff,skjønner så veldig godt din frustrasjon. Vi har selv en gutt med kolikk,o det er forferdelig tøft-både for foreldre og barn.
Her har vi så vidt begynt med legge rutiner,-kommer til å ta tid,men er hvertfall igang.
Vi begynte med varmeflaske etter råd fra Smulan,det funket bra. Legger den i sengen hans en halvtime før han legger seg.
Vi har også bysset og bysset og bysset og bysset til galskapen tok oss,men dette har vært den eneste måten å få han til å roe seg på[&o]...

Har du prøvd å legge han på magen over bena dine og massere han forsiktig på ryggen? Ofte er det jo magevondt som gjør at de ikke får sove o dette hjelper med å få ut luft,samtidig som han han blir døsig...holde han i hånden til han sovner??

Jeg tror alle finner sine metoder som passer for sine barn,og håper dere finner en god løsning for lille Noah.

Kolikken gikk heldigvis over når han var to mnd etter behandling hos kiropraktor så er sjelden han plages med luft nå. Men byssevanen henger igjen.. Hånden funker ikke. Prøvd å synge og holde han i hånden, men han roer seg ikke på det.
Kan jo si at å bysse i søvn funker, men kan jo ikke holde på slik i lengden. Ser for meg at vi står der og bysser en åtte åring i søvn[8D] Har dere sluttet med byssing nå eller?
Takk for lykkeønskninger[:)]

ORIGINAL: Lillesnille

Rutiner er viktigst fra 6 mndr.... Her sovner han aldri av seg selv på kveldstid.. må alltid sove med meg, eller bysses i søvn.. funker ikke med badeoljer eller dimmet lys og alt det der..

Jeg har lest fra 3 mnd jeg, men det sies jo så forskjellig.. Sovner han av seg selv på dagen da?
Vi må bysse eller trille på dagen også...

Vi slet veldig i starten med legginga, men begynte med varmeflaske og rolig nattamusikk og hun klarte etterhvert å sovne av seg selv. Det tok IKKE lang tid - nå legger vi henne bare i sengen etter siste amming i 20-21 tiden og hun snakker litt med seg selv og så sovner hun selv. Måtte bare bruke varmeflaske i en uke eller to, så funka det fint etter det uten den! Herlig er det [:)]

ORIGINAL: *GuttogJente*

Huff så kjett å høre at dere plages, vet ikke hva slags tips jeg skal gi for sliter selv.. Hun sovner kunn når hun ligger inntil oss også ammer hun 3-4 gang om natta enda hun får grøt så jeg skjønner heller ikke helt hva jeg skal gjøre.. Alt var så mye enklere med guttungen[8|] [8D]

Får håpe det blir bedre og at det blir litt mere rutiner og søvn på dere alle[:)] Klem[:D]

Ikke bare vi som plages skjønner jeg.. Men sovner hun selv på dagen eller?
Håper det blir bedre for dere også, snuppa[:)]

ORIGINAL: Mommy Nala

Vi slet veldig i starten med legginga, men begynte med varmeflaske og rolig nattamusikk og hun klarte etterhvert å sovne av seg selv. Det tok IKKE lang tid - nå legger vi henne bare i sengen etter siste amming i 20-21 tiden og hun snakker litt med seg selv og så sovner hun selv. Måtte bare bruke varmeflaske i en uke eller to, så funka det fint etter det uten den! Herlig er det [:)]

Må prøve den varmeflaska.. Bruker dere fortsatt musikk da?

Men dere som bader på kvelden. Går dere rett til kveldsmaten og så i senga eller?

William er også mye bedre nå,var værst de første 2 mnd. Kiropraktor funket ikke maximalt her[&:]
Vi bysser fortsatt ja,men ikke på langt nær så mye som før...tidligere tok vi han med i bilen å kjørte et par runder...slepper heldighvis det nå[:)]

Prøv varmeflasken,han vil nok skrike litt først(men det er du nok vant med tenker jeg[;)]) snakk med han samtidig som du stryker han over øynene/pannen..

Ikke stress så mye med disse rutinene enda,det kommer seg-er helt sikker på det![;)]
Men,skjønner at det er slitsomt da!

Er det du som legger,eller bytter dere på? Godt med variasjon for babyen også[:)]

Kolikken gikk heldigvis over når han var to mnd etter behandling hos kiropraktor så er sjelden han plages med luft nå. Men byssevanen henger igjen.. Hånden funker ikke. Prøvd å synge og holde han i hånden, men han roer seg ikke på det.
Kan jo si at å bysse i søvn funker, men kan jo ikke holde på slik i lengden. Ser for meg at vi står der og bysser en åtte åring i søvn[8D] Har dere sluttet med byssing nå eller?

William er også mye bedre nå,var værst de første 2 mnd. Kiropraktor funket ikke maximalt her[&:]
Vi bysser fortsatt ja,men ikke på langt nær så mye som før...tidligere tok vi han med i bilen å kjørte et par runder...slepper heldighvis det nå[:)]

Prøv varmeflasken,han vil nok skrike litt først(men det er du nok vant med tenker jeg[;)]) snakk med han samtidig som du stryker han over øynene/pannen..

Ikke stress så mye med disse rutinene enda,det kommer seg-er helt sikker på det![;)]
Men,skjønner at det er slitsomt da!

Er det du som legger,eller bytter dere på? Godt med variasjon for babyen også[:)]

Godt William er bedre da.
Nei prøver å ikke stresse, men blir jo så fortvilt når han bare skriker og skriker.
Hørtes slitsomt ut å måtte ut å kjøre bil ja[&:]
Skal prøve det du sier[:)] Takk for tips[:)]
Vi bytter på, har en mann som er kjempe flink å hjelpe til.
klem

Back
Topp