Legge seg

MammaenTilE

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Marsboerne 2023
Mini har den siste uka hatt skikkelig lakenskrekk på kveldstid. Hun har omtrent fra hun var født blitt stelt, matet og lagt seg rundt 19-1930. Den siste mnd har hun også ved flere anledninger vært ganske grinete fra rundt kl 18. Jeg har sett på dette som vanlig kveldsuro, men nå har hun i tillegg begynt å vegre seg for å legge seg i senga si. Hyler og skriker og må bysses til hun er så trøtt at hun ikke orker å reagere (og helst av meg). Dette gjelder kun på kvelden. På dagtid blir hun flinkere og flinkere å sovne selv (uten vugging av vogn/vugge). Andre som sliter med dette? Hun er 14 uker.
 
Vi har det ganske likt om dagen med lillegutt på 15 uker. Det virker som at det starter så snart han skjønner at det er på tide å legge seg for kvelden :p Leggingen kan ta to timer på det verste :( vi har prøvd forskjellige tiltak, men det virker litt som at han bare «må» skrike en stund før han sovner. Det eneste som av og til hjelper er en ekstra runde med amming, men det er vanskelig å få han til å ta puppen.

Det skjer veldig mye her om dagen, han har nylig begynt å rulle fra rygg til mage, le og å ta på tærne sine, pluss at han er ekstremt nysgjerrig, så jeg har lurt på om han bare er ekstra sliten om kvelden. Men jeg synes det er ganske slitsomt og håper det blir litt bedre snart :)
 
Her sover junior en halvtomt /3 kvarter rundt halv 8 og våken til 10 eller senere. Ser når han er trøtt nok. Noen ganger sovner han ved amming, andre ganger må jeg vugge han. kan ta opp til 2 timer her å
 
15 uker. Vi bruker lang tid på legging, spesielt om kvelden. Er veldig aktiv med armer og ben, og er i gang med å rulle rundt. Babler i ett sett innimellom, gjerne midt i ammingen:rolleyes: Er nok slitsomt å lære alt dette her:)

Tar på pysjen litt før 19, og så holder hun det gjerne gående til 21. Noen ganger har hun voknet etter 1 t:wacky: Ikke alltid at hun sovner på puppen på kvelden lengre. Noen ganger blir hun vel gjerne mett før hun rekker å sovne:hilarious:

Prøver å holde på rutinene med kveldslegging, og så løsner det vel etterhvert?:wideyed:
 
Det går nok opp og ned i hvor lett leggingen går, ja. Vi har relativt greie rutiner akkurat nå, men plutselig er det mye som skal skje i kropp og sinn, og da må det sikkert mer støtte og lenger innsovningstid til før vesla er klar for kvelden. Hun er fire måneder i morgen.
 
Takk for tilbakemelding alle sammen!:) kan se ut til at det var vært endring i rutiner som forårsaket det. Om ikke det bare er tilfeldig. Har alltid tatt kveldsammingen på samme rom hun skal sove i, også når vi var på ferie. Men når vi kom hjem tok jeg den på loftstua i en gyngestol der (rett ved soverommet), og det var da hun begynte å bli vanskelig. La henne og hun kikket på meg som om jeg var tidenes sviker før hun begynte å hyle. Er tilbake på soverommet nå og hun legger ser fint igjen. Hun sovner nå selv etter noen nattasanger (jeg må dog springe opp noen ganger for å dytte tutten på plass;p)
 
Takk for tilbakemelding alle sammen!:) kan se ut til at det var vært endring i rutiner som forårsaket det. Om ikke det bare er tilfeldig. Har alltid tatt kveldsammingen på samme rom hun skal sove i, også når vi var på ferie. Men når vi kom hjem tok jeg den på loftstua i en gyngestol der (rett ved soverommet), og det var da hun begynte å bli vanskelig. La henne og hun kikket på meg som om jeg var tidenes sviker før hun begynte å hyle. Er tilbake på soverommet nå og hun legger ser fint igjen. Hun sovner nå selv etter noen nattasanger (jeg må dog springe opp noen ganger for å dytte tutten på plass;p)

Hehehe, bra det falt noen brikker på plass! Utrolig snålt hva disse små henger seg opp i.
 
Her har det også vært en periode med laken skrekk, eller i allefall endret søvnmønster på kvelden. Plutselig våknet hun hver andre time gjennom natten. Holdt på med det noen dager. Men i natt sov hun fra 21-04 før hun våknet og det er tre timer mer enn hun har sovet sammenhengende på et par uker! Sov videre fra 04 og har ikke våknet enda (06.30) og jeg får ikke sove videre pga jeg nå er vant med å sove så lite om nettene :bookworm:
 
Vi har ingen rutiner i det hele tatt! Diktatoren må vugges eller bæres i søvn hele dagen, og ved legging. En sjelden gang sovner han ved puppen på dagen, men heldigvis alltid på natten.
Det positive er jo at ingen rutiner har endret seg da:bored:

Vi tar nattstell med pysj og pussing av gommene for å demonstrere natt, men han tar ikke hintet...
 
Vi har ingen rutiner i det hele tatt! Diktatoren må vugges eller bæres i søvn hele dagen, og ved legging. En sjelden gang sovner han ved puppen på dagen, men heldigvis alltid på natten.
Det positive er jo at ingen rutiner har endret seg da:bored:

Vi tar nattstell med pysj og pussing av gommene for å demonstrere natt, men han tar ikke hintet...
Dette høres akkurat likt ut som oss. Prøver å legge i 20-tiden etter å ha tatt på pysj osv, men veldig ofte er det ikke før 22-23-00 før roen senker seg. Men hun sover da gjennom natta (med amminger), og våkner gjerne ikke før 09.30. Og det er jo også ganske deilig må jeg innrømme. Så har ikke satt inn støtet for alvor når det kommer til legging enda. På dagtid synes jeg hun sover kortere og kortere, typ 30-45 min. Og da må det bæres eller trilles for at hun skal finne roen.
 
Godt vi ikke er alene. Trodde det skulle bli litt bedre igjen når fire mnd ble passert, men opplever oftere «tull» på natta nå enn før.
 
Back
Topp