Legevakt

smash

Forumet er livet
VIP
For noen uker siden slo jenta mi seg i bhg.
ho skrapa seg på ryggen, og fikk et sår på ca 3-4 cm...
Nå, et par uker etterpå, ser såret ut som et utslett.... (??!)
Nå er såret/utslettet et par cm større...
Så jeg må få en lege til å sjekke det.

Syns dere dette er grunn nok for å dra på legevakta i kveld?
Jeg bor på en liten plass, hvor det ikke er mye trafikk på legevakta..., så jeg vil ikke ødelegge for noen som det virkelig haster for,

Eller ville dere bestilt time hos fastlegen på mandag, for så å måtte vente et par uker før det er ledig time?

Tror utslettet eller hva det er klør, for ho har litt kloremerker rundt det...

Jeg ville venta til mandag.

Legevakten er for akutt sykdom, dette er ikke akutt da det har utviklet seg over flere uker og det ikke er snakk om en akutt forverring, ergo - ikke behov for legevakt... Få heller time hos legen om du er bekymret...

Hadde absolutt ventet, med mindre utslettet sprer seg til hele kroppen...

~Mummimamma~ skrev:
Hadde absolutt ventet, med mindre utslettet sprer seg til hele kroppen...

Utslett fra et sår kan komme at det er bakterier i det. Men at det klør kan være noe helt annet. Kanskje eksemliknende. Prøv å hindre at hun klør i det.

Det kan være en lett infeksjon eller eksemliknende utbrudd. Du vil trolig kunne få en salve hos legen (evt. antibiotika hvis utslettet kommer av bakterier).

Bare følg med på allmenntilstanden hennes. Er hun slapp? Har hun feber? Er utslettet varmt og dunkende? Væsker utslettet? Er det blemmer?

Svarer du nei på alle spørsmålene ovenfor virker det ikke akutt, men vanskelig å si uten å se det.

Må bare legge til at hvis du beskriver det for legen på mandag så vil du trolig kunne komme inn med en gang om de mener det er nødvendig. 

Krysén skrev:
Utslett fra et sår kan komme at det er bakterier i det. Men at det klør kan være noe helt annet. Kanskje eksemliknende. Prøv å hindre at hun klør i det.

Det kan være en lett infeksjon eller eksemliknende utbrudd. Du vil trolig kunne få en salve hos legen (evt. antibiotika hvis utslettet kommer av bakterier).

Bare følg med på allmenntilstanden hennes. Er hun slapp? Har hun feber? Er utslettet varmt og dunkende? Væsker utslettet? Er det blemmer?

Svarer du nei på alle spørsmålene ovenfor virker det ikke akutt, men vanskelig å si uten å se det.

Må bare legge til at hvis du beskriver det for legen på mandag så vil du trolig kunne komme inn med en gang om de mener det er nødvendig. 

Nei til alle disse tingene :)
Ja, da venter jeg til mandagen.
Legen min har utrolig mange pasienter, så det er utrolig lang ventetid...

Jeg hadde reist på legevakten, spesielt fordi det tar så lang tid og komme inn til fastlegen. så lenge såret har blitt større, så kan det jo være betennelse. 

Jeg ser de fleste mener man kun skal gå der for akutte ting, men når det tar 1-3 uker og komme til hos mange fastleger, så synes jeg ikke barn skal trenge og gå så lenge før de blir undersøkt. De får gjøre noe med ventelistene hos fastlegene, så skal jeg slutte og bruke legevakten hvis det ikke er skikkelig akutt!

Nei det hadde jeg aldri brukt legevakta si tid på!

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Jeg hadde reist på legevakten, spesielt fordi det tar så lang tid og komme inn til fastlegen. så lenge såret har blitt større, så kan det jo være betennelse. 

Jeg ser de fleste mener man kun skal gå der for akutte ting, men når det tar 1-3 uker og komme til hos mange fastleger, så synes jeg ikke barn skal trenge og gå så lenge før de blir undersøkt. De får gjøre noe med ventelistene hos fastlegene, så skal jeg slutte og bruke legevakten hvis det ikke er skikkelig akutt!

Veldig enig i det du skriver!
Mulig jeg drar på legevakten i morgen, men også mulig jeg ringer legen på mandag..
har legen veeeeldig lang ventetid, kan jeg evt ta legevakten mandag kveld..

Hvorfor ikke bare ringe å høre da? Har de tid så hjelper de deg, mener de at det kan vente til mandagen sier de jo det:)

søteste skrev:
Hvorfor ikke bare ringe å høre da? Har de tid så hjelper de deg, mener de at det kan vente til mandagen sier de jo det:)

Ja, sant det :)

Smørte ho med en krem før ho la seg i dag, så får jeg se om den hjelper.

Back
Topp