Legetimer, tidlig UL osv..

Mrs.Chuck Bass

Forelsket i forumet
Sist jeg var gravid, fikk jeg min første legetime først når jeg var over 12 uker på vei. Jeg mista et par dager før den da, men dro nå alikevel. Timen ble bestilt da jeg var innom samme uka som jeg testa positivt. Fikk med meg et par bøker osv i samme slengen, det syns jeg var veldig nyttig.
Men jeg syns det liksom er så lenge å vente! Samme med den ordinære UL-timen også. Jeg syns det er veldig stressende å skulle gå så lenge uten å vite sikkert at man er gravid, eller hvor langt man er på vei. For jeg har vansker med å omstille meg, og å forstå at nettopp JEG er gravid nå. Det er liksom noe jeg alltid har forbeholdt andre å bli. Som å vinne i Lotto, f.eks.

Men så har man jo tidlig UL. Hvordan får man det? Må jeg ha en bestilt time til legen for at hun skal ordne det, eller kan jeg bare ringe dit for å snakke med de telefonsykepleierne? Eller hva gjør jeg? 

Når jeg skulle ha førstemann ringte jeg en privat gyn og fikk time til tidlig ul der i uke 8.  da hadde jeg vært hos vanlig lege først å fått grav test der som var positiv. første time hos jm var i uke 12. 

Hvis du har en grei lege, kan det jo være at du får henvisning til gynekolog som kan ta tidlig UL. Du kan jo si til fastlegen din at du er veldig redd for at du skal miste en gang til....

Ellers kan du jo ringe til private klinikker, det koster vel rundt en tusenlapp.

Tidlig UL er det veldig skjeldent legen som henviser deg til med mindre det er noe spesielt som feks du vurderer å ta abort og ikke vet hvor lang du er på vei, veldig spesielle risker osv... Jeg får ikke tidlig ul som en forsikring selv om jeg har "nettopp" gått igjennom to MA'r. 

Jeg har bestilt første legetime i uke 14, litt mer sjans å høre hjertelyden da synes jeg og første UL betaler vi for hos en privatklinikk for 500 kr i uke 10 :) 

ja, jeg var innom der for å teste! den ble så svak at de viste ikke helt hva de skulle si, men de sa " vi får si at du er gravid da, siden dine tester er så positive"! jeg viste de bilde av min, nemlig..
så sa de jeg fikk ringe etter ferien (dems) å bestille en time! syns det er rimelig kjipt, for jeg vil ha det bekrefta, og jeg vil ha den boka!!!!!!
tidlig ul tar jeg hos jm

Jeg snakket med JM om at jeg hva usikker på termin, derfor fikk jeg tilig UL:)

Virker som om at det er mye forskjellige rutiner rundt omkring da! Jeg tror jeg har bestemt meg for å stikke innom legekontoret på mandag for å høre hva de sier (om jeg stikker innom er det større sjans for å få bøker og ting osv enn om jeg ringer ;p ). Og samtidig undersøke på nettet om det er noen private steder det går an å få tidlig UL i nærheten her :-) 

Det skal ikke være enkelt! 

For meg er det ikke noe problem.. Legen min henviste meg sist, og gjør det nok nå også.. får tidlig fordi jeg mista og fordi vi har mange risikofaktorer... Med første hadde jeg tett oppfølging fra starten fordi vi var under utredning, hadde fått hormonkur I svangerskapet, jeg hadde tatt 3 vaksiner, pluss pluss.. Hadde jo fått vite jeg ikke kunne selv jo.. Pluss har en del kroniske sykdommer, blant annet lavt stoffskifte som måtte følges opp og endres medisinering, og fikk tidlig svangerskapsdia. Legetime får jeg også kjapt. Så kommer til å ha kontroller sikkert fra om et par ukers tid, eller før om den berømte kvalmen blir verre... de to andre gangene fikk jeg ekstrem sv.kvalme og kasta opp i ett, og raste ned i vekt.. foreløbig går det bra med bare kvalmebyger nå, men det er jo enda veldig tidlig.. UL håper jeg jeg får rundt uke 8, men vurderer å kontakte gyn som jeg hadde sist for han tok meg inn ofte for å følge med.. Vil vite det er noe der, vil vite at det er normal utvikling, og vil vite at det er bankende hjerte.. og så vil jeg vite at det ikke slutter å slå sånn som sist... Han sa det bare var å ringe når jeg ble gravid igjen.. Eneste er at siden han var privat måtte jeg betale egenandel, 300 kr, men det gikk på egenandelskortet og det har jeg vel allerede overskredet, så får det jo igjen... Eller frikort snart..

Back
Topp