Legetime

marreh91

Betatt av forumet
Hei!
Har bestilt meg time til legen men fikk ikke time før 14 desember. Er på en måte førstegangsgravid, har hatt en SA før men da hadde jeg bare vist om graviditeten i en uke(vi regna ut at jeg var rundt 6 uker da).
Burde jeg ringe på nytt og høre om en time tidligere? Regner med at de ikke gjør så mye før 8 uker uansett?
 
Okei, da er det kanskje like greit å bare vente til den 14 da :)
 
Har time 16 desember for første kontroll :) i dag bare fastsatte de at jeg var gravid, og ga meg antibiotika for uvi :)
 
Man må gjerne ha time for å stadfeste graviditeten, daved urinprøve bare :) men ingen 1.gangs blodprøver tas før uke 10-12 :)
 
Har time 17.desember. . Burde ventet 1 uke til men da er det typ uken med julaften :p
 
Enda godt vi har jul i mellomtiden.. da tror jeg tiden går litt fortere enn om dette var f.eks i september liksom :p
 
Nå skal man ikke ta blodprøver før etter uke 12. Helt nytt visstnok:O

Hmm jeg jobber på et legekontor så rart da vi ikke har fått denne relevante infoen... ;)
Men skal sjekkes opp imorgen :)
Det har noe med antistoffer som ikke dannes før etter uke 10 men skal sjekke det opp imorgen :)

Hvor har du fått denne infoen ?:)
 
Haha fryktelig mange info jeg skulle skrive da haha :p
 
Hmm jeg jobber på et legekontor så rart da vi ikke har fått denne relevante infoen... ;)
Men skal sjekkes opp imorgen :)
Det har noe med antistoffer som ikke dannes før etter uke 10 men skal sjekke det opp imorgen :)

Hvor har du fått denne infoen ?:)

Fikk beskjed fra legen min da jeg var der for 2 uker siden, var nemlig ikke slik for ett år tilbake:) sjekk det opp og kom gjerne med tilbakemelding:) teit om de ikke følger samme rutiner:p
 
Tenker jeg prøver å få en time på onsdag hos legen, da har de sånn "time på dagen". Bare for å konstatere graviditeten og høre litt om første svangerskapskontroll :)
 
Fikk beskjed fra legen min da jeg var der for 2 uker siden, var nemlig ikke slik for ett år tilbake:) sjekk det opp og kom gjerne med tilbakemelding:) teit om de ikke følger samme rutiner:p

Jeg skal så absolutt sjekke opp dette imorgen... det er ganske så relevant informasjon så det skal ikke være mulig å ha så forskjellig rutiner..
Har jo ikke noe med rutiner mtp når det dannes antistoffer heller , så her må det sjekkes opp :)
Gir absolutt beskjed imorgen :) <3

Det eneste jeg vet er annerledes er mtp glukosebelastning.. det tas mye oftere nå enn noen gang. .. Men ellers så har vi ikke fått noen nye retningslinjer når det gjelder gravide...
 
"Nye retningslinjer fra Helsedirektoratet som gjelder fra 1.9.2014 anbefaler at første prøve til blodtypeserologisk undersøkelse i svangerskap tas i uke 12-16. Tas prøven for tidlig, kan en risikere å ”miste” antistoff av betydning. Dersom første prøve er tatt før uke 12, anbefales det at ny prøve tas." Kopiert fra mitt sykehus sin side.
 
Tenker jeg prøver å få en time på onsdag hos legen, da har de sånn "time på dagen". Bare for å konstatere graviditeten og høre litt om første svangerskapskontroll :)

Hvis det kan hjelpe, så kan jeg godt gi deg litt svar på det som normalt skal skje på en slik kontroll :)?

1.svangerskaps blodprøver inkluderer alt fra hiv+ toxoplasmose (det du kan få av katte avføring) til antistoffer og blodtypen din, samt Jernlageret og blodprosenten din...

Du skal sammen med fastlegen din fylle ut svangerskaps skjema, som du alltid må ha med deg på kontroll, samt om du skal til jordmor skal også dette være med :)
Viktig å alltid ha med morgenurin prøve til hver kontroll en skal på, dette for å sjekke at det ikke er proteiner i urin eller sukker i urin.evt andre basselusker ;) men proteinuri og sukker er viktigst. .
Også er det den berømte vekten og blodtrykk som skal sjekkes ved hver kontroll...
Ved 1.svangerskaps kontroll så skal også fastlegen din sende søknad om fødeplass og da også henvisning for OUL ( Ordinær ultralyd rundt uke 18-20)
Du skal også få tilbud og få med deg en flott bok om svangerskapet uke for uke og med endel fin informasjon :) <3
 
"Nye retningslinjer fra Helsedirektoratet som gjelder fra 1.9.2014 anbefaler at første prøve til blodtypeserologisk undersøkelse i svangerskap tas i uke 12-16. Tas prøven for tidlig, kan en risikere å ”miste” antistoff av betydning. Dersom første prøve er tatt før uke 12, anbefales det at ny prøve tas." Kopiert fra mitt sykehus sin side.

FANTASTISK, takk! Dette skal jeg ta med videre imorgen og informere om :)
 
Fant dette også så nå skal det tas opp på personal møte på onsdag , men informeres om allerede fra imorgen :)
 

Vedlegg

  • Screenshot_2015-11-16-19-07-04.png
    Screenshot_2015-11-16-19-07-04.png
    541,8 KB · Visninger: 23
Hvis det kan hjelpe, så kan jeg godt gi deg litt svar på det som normalt skal skje på en slik kontroll :)?

1.svangerskaps blodprøver inkluderer alt fra hiv+ toxoplasmose (det du kan få av katte avføring) til antistoffer og blodtypen din, samt Jernlageret og blodprosenten din...

Du skal sammen med fastlegen din fylle ut svangerskaps skjema, som du alltid må ha med deg på kontroll, samt om du skal til jordmor skal også dette være med :)
Viktig å alltid ha med morgenurin prøve til hver kontroll en skal på, dette for å sjekke at det ikke er proteiner i urin eller sukker i urin.
Også er det den berømte vekten og blodtrykk som skal sjekkes ved hver kontroll...
Ved 1.svangerskaps kontroll så skal også fastlegen din sende søknad om fødeplass og da også henvisning for OUL ( Ordinær ultralyd rundt uke 18-20)
Du skal også få tilbud og få med deg en flott bok om svangerskapet uke for uke og med endel fin informasjon :) <3

Tuuusen takk for infoen :) føler meg litt "grønn" så er så utrolig takknemlig for dette flotte forumet, får svar på det meste :D
 
FANTASTISK, takk! Dette skal jeg ta med videre imorgen og informere om :)
:) det er sikkert litt ulik praksis fra sted til sted. Jeg analyserer disse prøvene på jobb og vi sjekker termin og ber om ny prøve (skrives i svarteksten) hvis prøven er tatt før uke 12.
 
Back
Topp