Legetime og tidlig ultralyd

CC96

Første møte med forumet
Hei sann
Beklager skrive feil men har dykseleksi

jeg har lest litt at det er veldig varierene når folk går til fastlegen og eventuellt tidlig ultralyd.
Når har dere tenkt å gjøre dette eventulet? jeg tenke i uke 10

Jeg skal ha tidlig ultralyd uke 7, grunnet ivf. Bestiller meg legetime hvis alt ser bra ut på denne ultralyden - med time rundt uke 10 ish. :) Kanskje. Heter seg at første kontroll er mellom 6.-12. uker. Går nok fint med uke 10 da. :)

jeg får min første ultralyd til min lege uke 8. han har ultralyd utstyr selv så slipper å til sykehuset. :)

Jeg har bestilt time 9+ 5 til tidligultralyd. Vet mange tar det tidligere men jeg ønsker virkelig ikke mere stress ved å risikere å ikke se hjertelyd ved å dra for tidlig. Tenker at om man venter et par uker ekstra så får man sett mer også. Mye skjer på kort tid i disse tider er over 38 så det blir vel ultralyd og fosterdiagnostikk rundt uke 11 også. Men denne er nok mere klinisk..

Sniker fra januar. Vi hadde TUL i uke 8 og 12. Var hyggelig å se hjerteslag på den i uke 8, men ellers var det bare en liten cashewnøtt. Ikke så mye å se egentlig. På den i uke 12 derimot var det blitt en ordentlig baby og det var fantastisk. Da fikk hun også sjekket nakkefold og neseben osv. Så neste gang nøyer jeg meg nok med en i uke 12. Men vi har aldri mistet eller noe, så skjønner behov for ekstra oppfølging om man er veldig utrygg.

Snikeren fra september her;
Jeg har bestilt TUL til nå på onsdag, da er jeg 6+2.
Hadde exu forrige gang, så legen ba meg komme når jeg ble gravid på nytt. Booket timen med en gang jeg fikk positiv test.
Dessuten våknet jeg til en liten blødning i dag, som også hadde fått meg til å bestille en time om jeg ikke hadde en fra før.
Her jeg bor (utlandet), er første ordinære kontroll uke 8, og en gang i måneden etter det. Det dekker mine behov fremover, tror jeg:Heartpink
Om du føler alt er bra, er det nok ingen hast:Heartpink Men jeg trenger ro i sjela...

Jeg er generelt engstelig for alt som har med graviditet og fødsel å gjøre. Jordmor skal sende henvisning til TUL men jeg vet ikke når det blir enda :( Jeg er 4+5 i dag, så TUL blir nok en gang mellom uke 6-10.

Tok blodprøver 5+3 og skal til fastlege 6+2. Sendte ekonsultasjonsmelding om svangerskapsbekreftelse og henvisning til gynekologisk på sykehuset pga sykdom og operasjoner i buk (overlegen på gastro som sa jeg skulle dette altså)

*Augustsniker*

Jeg bestilte time til samtale i uke 5+4 hos fastlegen da jeg hadde en del bekymringer rundt bmi og graviditet (første svangerskap her). Glad jeg gjorde det, da det resulterte i en henvisning til tidlig ultralyd i uke 12 og hjalp skuldrene til å senke seg litt :smug:

Ellers hadde jeg privat tidlig ultralyd uke 9 for å se at alt var som det skulle og kunne få en bekreftelse på at det fortsatt var liv, første ordinære svangerskapskontroll uke 11 og tul uke 12. Skal så ha første time hos jordmor uke 16.

Tul uke 9 var en veldig fin opplevelse, men jeg er glad jeg klarte å vente så lenge siden jeg faktisk fikk se noe, selv om det ikke kan sammenlignes med uke 12. Før uke 7 er ikke anbefalt med mindre man har ett stort behov for det for oss med "normale" graviditeter, da det er lite å se og man risikerer å ikke finne hjertelyd, noe som stresser mange unødvendig.

Back
Topp