Legesekretær

nussnøff

Gift med forumet
VIP
Noen her som jobber som det? Hva går jobben utpå, og hva ligger lønnen på?

Tariffen pr dags dato er jeg ikke sikker på, da jeg ikke jobber som helsesekretær for øyeblikket, men muligens andre kan svare på det.

Jobben sånn ellers kommer ann på hvor du jobber. En helsesekretær - utdanning er på en måte 2 - delt, en helse - del og en sekretær del. Så man kan bruke bare sekretærdelen og være godt skolert for å jobbe på kontor generelt. Men som helsesekretær blir man ofte knytt til legekontor. Jobben der består av laboratoriejobbing  ( som f.eks urinprøve - testing, blodprøvetaking, og analysering av div blodprøver,  setting av vaksiner og div injeksjoner ) og skiftestuearbeid ( som f.eks vasking og sterilisering av utstyr, assistere leger i småkirurgi, sårbehandling, ekg, hørselstest ). Så har man kontordelen som hovedsaklig består av å ta telefon, skranke - jobbing, utskriving av resepter og klargjøring av papir for leger, ordne betalinger, finne journaler og arkivering, legge inn prøvesvar, muligens skrive et og annet brev for leger, utsending av brev til pasienter, timebestilling osv.

En utrolig kjekk og spennendes jobb om man liker å jobbe med mennesker og ikke blir vippet av pinnen ved synet av et kutt eller blod ;)

Jeg vet også om en del helsesekretærer som har gått over til å jobbe som tannlegesekretær, da utdanningen baseres på veldig mye likt. Dette kommer ann på tannlegekontoret og hvor vidt de ønsker å lære opp selv folk innen selve tannhelsen.