Legen?

Jeg var hos legen et par ganger før uke 12 forrige svangerskap, med tok ikke blodprøvene før i uke 12. Snuppa blir nå 2, men sikkert ulik praksis rundtom :)

Kanskje Helsenorge ikke har spesifisert at blodprøver ikke tas før i uke 12?
 
Kanskje Helsenorge ikke har spesifisert at blodprøver ikke tas før i uke 12?
Som jeg skrev tidligere så tok jeg mine mye tidligere (begge gangene), og det gikk helt greit. Og det vet jeg om flere som gjorde. Men den er bare veiledende den infoen fra helsenorge. Jeg hadde kontroller litt oftere sist, min lege mente at hver ferdje uke var bra uansett, og i tillegg til ul. Så jeg hadde 12,16 (jm første gang), 18 (ul) 20, 24 (jm), da jeg gikk annenhver gang. Jeg tror man bare må ta kontakt med helseomsorgen i sin kommune og ta det som det kommer. Og trenger man/ føler for ekstra oppfølging fordi man trenger å snakke med noen eller medisinsk oppfølging av andre årsaker eller g-årsaker så får man det. Er min erfaring. Norge passer godt på oss gravide [emoji4]
 
Mulig det er forskjellig men på legekontoret der jeg jobber så skal de første svangerskapsprøvene tas i uke 12(helst)-16, hvertfall ikke før. Men om man vil ha en konsultasjon for å bekrefte graviditeten først er jo opp til hver enkelt :)
 
Jeg ringte mitt legekontor nå og spurte hvordan det var igjen. Og hos meg vil legen ha meg inn ganske snart for å ta prøver og sånn, så fikk time om en uke (første ledige han hadde).
Så min teori er at de legekontorene som praktiserer uke 12 er for å unngå ekstra press eller de som mister, alt er jo litt mer sikkert da.
 
Mulig det er forskjellig men på legekontoret der jeg jobber så skal de første svangerskapsprøvene tas i uke 12(helst)-16, hvertfall ikke før. Men om man vil ha en konsultasjon for å bekrefte graviditeten først er jo opp til hver enkelt :)
Er det en medisinsk grunn til det, eller er det bare "sånn det er"? :)
 
Jeg ringte i går (4+2) og de snakket seg i mellom om når man skulle ha første kontroll, og jeg fikk time i uke 8 (7+2 tror jeg faktisk det er når jeg sjekker kalenderen nå). Det var de som foreslo datoen, og jeg har førstemann i magen her, så kan ikke skryte på meg erfaring..
 
Jeg ringer nok ikke til uka, men uka etter der (uke 5). Første gang hadde jeg ikke kontroll før i uke 14 (det var lenge å vente!!), så jeg ringer tidlig så ejg er sdirket time før det :p
 
Jeg er usikker på når jeg vil til legen selv. Min lege ha ganske nylig fått seg et ultralyd apparat som han veldig gjerne bruker [emoji5] men jeg er litt usikker hvor tidlig han tørr å prøve [emoji5]
 
Back
Topp