Legen?

Jeg skal ringe legen til mandag. Da er jeg 5+4.
Men tar kontakt bare for å få informasjon om hva som blir kontroller fremover. Er første barnet, så er jo helt grønn :joyful:
 
Når ringer vi/ går vi til legen i forbindelse med graviditeten for første gang?
Det tror jeg er litt forskjellig. Jeg skal ringe til uka. Legen min ville ha meg inn for å ta blodprøvene og sånt ganske tidlig (uke 6-8), sånn at svarene ble klare før kontroll ca i uke 12 for 5 år siden. Hvis jeg husker korrekt. Vet ikke om han følger samme prosedyre nå, men det kan nok de søte damene som svarer i telefonen hjelpe meg med [emoji1]
 
Jeg har ikke vært i kontakt med lege, men har vært i kontakt med jordmor :p Skal til henne når jeg er 7 uker (ifølge henne). Jeg med alle mine bekymringer, haha :hilarious:
 
Jeg har ikke vært i kontakt med lege, men har vært i kontakt med jordmor :p Skal til henne når jeg er 7 uker (ifølge henne). Jeg med alle mine bekymringer, haha :hilarious:

Ja i feel you! Vurderer å ta kontakt med lege eller jordmor selv bare for å ta blodprøve for å få det "på papiret" [emoji23] føler meg ikke så veldig gravid liksom
 
Uke 12 er vanlig. Blodprøver å slikt skal bli tatt etter uke 11-12.. men visst man vi så kan man såklart ringe før det :) jeg skal ringe til uka for å få henvisning til TUL..
 
Ja i feel you! Vurderer å ta kontakt med lege eller jordmor selv bare for å ta blodprøve for å få det "på papiret" [emoji23] føler meg ikke så veldig gravid liksom

Jeg er litt usikker på om jeg vil ta blodprøve helt ennå ;o Skikkelig redd for lav hcg, hehe. Ikke sånn "du er ikke gravid"-lav, men sånn "det er lavt, men det går sikkert bra"-lavt. Haha!
 
Jeg er litt usikker på om jeg vil ta blodprøve helt ennå ;o Skikkelig redd for lav hcg, hehe. Ikke sånn "du er ikke gravid"-lav, men sånn "det er lavt, men det går sikkert bra"-lavt. Haha!

Uff ja! :( er to uker til jeg skal til legen, så da skal jeg i teorien være nesten 7 uker :p å da burde det vel vær høyt? :)
 
Jeg tror ikke legen måler hcg med mindre dere ber om det. Og får oppfølgingsmåling et par dager etterpå. De tar blodprøver for å sjekke verdiene på en del ting, og om man har antistoffer på ditt og datt. Og om man har hiv.
Sånt som skal inn på helsekortet fra gravide (og for om du trenger tilskudd)
 
Blodprøver skal tas etter uke 12, så ingen vits før det, med mindre det er noe spesielt. Noen trenger kanskje ekstra oppfølging eller sykemelding.
 
Det var ikke det jeg fikk beskjed om fra min lege. Jeg var 11+4 da jeg var der, altså i 12. uke, men det var usikkert om blodprøvene tatt denne dagen ville bli godkjent fordi jeg ikke var 12 fullgåtte uker. Risikerte å måtte komme tilbake uka etter. Men det gikk bra. Både legen og de som tok blodprøvene sa dette.
 
Det var ikke det jeg fikk beskjed om fra min lege. Jeg var 11+4 da jeg var der, altså i 12. uke, men det var usikkert om blodprøvene tatt denne dagen ville bli godkjent fordi jeg ikke var 12 fullgåtte uker. Risikerte å måtte komme tilbake uka etter. Men det gikk bra. Både legen og de som tok blodprøvene sa dette.

Spørs om de har litt forskjellige rutiner her og der?
 
Det var ikke det jeg fikk beskjed om fra min lege. Jeg var 11+4 da jeg var der, altså i 12. uke, men det var usikkert om blodprøvene tatt denne dagen ville bli godkjent fordi jeg ikke var 12 fullgåtte uker. Risikerte å måtte komme tilbake uka etter. Men det gikk bra. Både legen og de som tok blodprøvene sa dette.
Helt samme beskjeden fikk jeg hos min lege, så jeg har time rett etter tolv fullgåtte uker
 
Litt rart, skulle tro det var en grunn for at man hadde passert 12 uker? Har lest det andre steder også..men kan ikke huske hvorfor.

Hm, jeg vet ikke. Bare leste det på helsenorge.
Men jeg skjønner ikke helt hvilke blodprøver det er som ikke kan tas før uke 12..?
 
Jeg var hos legen et par ganger før uke 12 forrige svangerskap, med tok ikke blodprøvene før i uke 12. Snuppa blir nå 2, men sikkert ulik praksis rundtom :)
 
Back
Topp