Legen ringte nå nettopp...

Mayb31

Elsker forumet
Vår lille prinsesse har som sikkert mange har fått med seg hatt store problemer med avføringen det siste halvåret. Forrige uke var hun til barnelegen og da tok de blodprøver.
I dag ringte legen og sa at sølaki(har ikke peiling på hvordan det skrives)-prøvene hadde utslag. Så det er sterke anntydninger på at hun har det,men de må ta gastroskopi for å være helt sikker.
Uff, håpet at dette ikke skulle skje.
Deter jo ikke farlig,men det blir jo så utrolig mye ekstra på henne stakars.

Noen som har erfaring med dette?

Har ikke erfaring selvmed søliaki, men kjenner et par stykker som har det! Og de ble helt friske når de slutett å spise mel og mat med mel. Det som er fint nå, er jo at det har kommet utrolig mange gode produkter for å erstatte maten man ikke kan spise!

Håper de finner ut at hva det er med datteren din, og at hun snart blir bedre!

Lykke til! Klem, M

cøliaki...uff da..nei kun erfaring med det fra jobb! Bli betre nå da hun kan få rett type mat..har dere det i familien eller?

Må innrømme at jeg ble litt satt ut...
Vet jo litt om det, har en nabojente på 7 som har det, og ser jo at hun har det fint.

Men de tegnene som hun hadde har vi ikke.
Vi har ikke cøliaki i familien...som vi vet om ivertfall.
Hun har ikke vektproblemer.
Ikke mageondt, bare avføringen.
Ikke lys avføring, vanlig mørk.
Og hun har matlyst til tusen!

Hun andre legen som vi var med først sa at Celina ikke hadde noe tegn på sykdommer som denne da vi var hos henne. Huff, ja ja vet jo at det går fint å leve med, men gjør jo litt vond når barnet ditt får begrensninger...Men det finnes jo verre ting og ja det ble jo heldigvis oppdaget. 

hadde ei vennine som hadde det, hun måtte holde seg una alt mel, bruke spesial mel.. Det går veldig fint, kommer til å gå bra med dattra di[:)]

min lillesøster og beste venninde har dette og det er ikke noen hindring for dem..
idag er det så mye mat og få for dem med søliaki .. det er kun er vanesak for reste av familien i forhold til eget brød og eget smør osv..
det er veldig mye man kan spise men det går på melk og mel stort sett!!
dere vil også få tilskudd på kr: 1600,- i mnd for at denne maten er noe dyrere..
Det du må tenke på er at hun blir som et nytt menneske når hun får riktig mat det ble min lillesøster.. for hun slet mye med det din datter slet med..
vi har alltid glutenfitt brød og alle kaker lages slik og det smaker akuratt likt.. så dette går kjempebra bare vær glad de fant det ut så tidlig da er det lettere og lære henne og leve med det!!

korleis er det med jernlageret hennar da? Pleie vere det mange oppdager det på...legane har mistanke om det til meg...er heilt bunnskrapa..

ORIGINAL: teba

korleis er det med jernlageret hennar da? Pleie vere det mange oppdager det på...legane har mistanke om det til meg...er heilt bunnskrapa..

Så vidt jeg vet så har de ikke tatt prøver av jernlageret??
Håper du slipper å få den diagnosen. Ikke det at det er verdens undergang,men man ønsker seg jo ikke en sykdom.
Lykke til!!!

Må bare spørre : hvordan er avføringa hennes? og har de lite jern når de plages med dette?
Har selv en liten gutt som er under utredning pga plager med mage, avføring, lite jern.
 Avføringen hennes er "normal", da mener jeg i farge og konsistens, men hum har vondt når det skal ut og holder tilbake i flere dager.Håper det går bra med gutten din!!   Ja man må jo tenke på at man er heldig som får stilt en diagnose så tidelig. Men en omveltning i livet er jo aldri det letteste, spesiellt når det ikke er en positiv en. Man ønsker jo å ha friske barn,men det kunne jo vært sååå mye verre. Men nå er det jo ikke 100% sikkert ennda heller da, må jo igjennom gastroskopien først.Stiller litt spørsmål ved dette at ingen i familien eller slekten har denne diagnosen, og dette skal jo være en genetisk sykdom som kommer med arv!

min lillesøster er den eneste som har det i vår slekt!! så hvorfor det plutselig dukket opp på henne er jo et mysterium..det er værre og få dette i en alder av 18 år..
søs hadde lavt jerninnholdt og blodverdier når hun fikk denne sykdommen... ,men skal man se det på den riktige måten er jo dette mere en allergi enn en sykdom! man trenger jo ikke medisiner bare spise sundt og riktig ..
dette fikser dere helt fint skal gi deg masse gode oppskrifter hvis det viser seg og være riktig..

Huff så trist da [&o]
Onkel min har det men er ikke noe problem så lenge han spiser rett mat.
Jeg selv har blitt testa for jeg hadde 3 uker med diare og sprang 15 ganger i døgnet på do.
Men heldigvis hadde jeg det ikke. Minuse med det er at noen tilfeller kan man få sukkersyken det fikk onkelen min men det er veldig få.
Baka med det mele er noe dritt så jeg annbefaler å gå på kurs. Lærer kjempe masse bra der sier de som har tatt det.
Masse lykke til 

Huffda.. Vanskelig sykdom å få.. Men med rette kostholdet så blir hun jo å være så godt som frisk...

HUFF, STAKARS LILLE JENTA.. Har ingen erfaring med dette, vil bare ønske dere lykke til!!!

Lillesøsteren min på 11 år har cøliaki.. hun var ca 4 år når de fant det ut.. Det blir jo en overgang og masse "stress" i begynnelsen når du skal sette deg inn i hva slags mat hun tåler og ikke.. Men det går seg til.. Fins masse glutenfrie matvarer i daglivarebutikkene nå.. Så dette klarer du fint..[:)]

Tusen takk, alle sammen!!!
Vet jo at dette går bra,men jeg blir litt trist når hun må ha denne lasten. MEN for all del, det finnes jo MYE værre ting.

Og ja takk louis, om det viser seg at det er det så vil jeg gjerne ta imot oppskrifter.

Man begynner jo å tenke over ting når man får en sånn beskjed, og jeg har jo alltid syns hun har hatt oppblåst mage og vært litt blå under ønene. Mamma har hele tiden mast m vi gir henne tran og sanna-sol, for hun er jo så blå under øynene.
Det kan jo vise seg at dette er grunnen.

ORIGINAL: marie

ORIGINAL: mayb31

Vår lille prinsesse har som sikkert mange har fått med seg hatt store problemer med avføringen det siste halvåret. Forrige uke var hun til barnelegen og da tok de blodprøver.

I dag ringte legen og sa at sølaki(har ikke peiling på hvordan det skrives)-prøvene hadde utslag. Så det er sterke anntydninger på at hun har det,men de må ta gastroskopi for å være helt sikker.

Uff, håpet at dette ikke skulle skje.

Deter jo ikke farlig,men det blir jo så utrolig mye ekstra på henne stakars.

Noen som har erfaring med dette?

Hei,jeg fikk diagnosen cøliaki for tre år siden. Forstoppelse er ett av tegnene på sykdommen og dere er heldig at det ble oppdaget så tidlig,for det som skjer er at tarmtottene i magesekken blir ødelagt og ikke tar opp de næringsstoffene kroppen trenger.Så over tid hadde nok symptomene blitt flere og værre..
Dere har krav på 1635 kr i stønad fra trygde kontoret pga. dyrere kost hold.
Det er veldig mye å få kjøpt av glutenfrie produkter,både rundstykker og kjeks og spagetti osv..
Men vær obs på at hvetemel finnes i de minst tenkelige matsorter så les innholdsfortegnelsen godt..
LYKKE TIL
 Hva med livet videre? Er hun lettere utsatt for andre sykdommer? Event. hvilken?Hva med graviditet etc?

nei det kan eg aldri tenke meg skulle ha noke å sei,det der går jo på fordøyelsen og tarmane...du  finn god info om det og oppskrifter på NCF.NO!!
Det der går så bra.Eit barn eg hadde i bhg fikk diagnosen cøliaki,han og hadde magegvonde og mørke ringer under auga,men og dårleg farge på avf og jernmangel!!!
Alt det der går å gjer noke med!!!
Du må ikkje sjå på det som ei last,for det er det ikkje,berre ein annen måte å tenke på iforhold til mat!!![:D]
Går bra ditta!!![:D]

Fikk litt sjokk, i sted når legen ringte.
Men har lest en del nå da. Har vært inne på NCF.NO,men det sto ingenting direkte om akkurat dette med graviditet og andre sykdommer.
Sto noe om at cøliakikere ofte føder for tidlig, er lettere utsatt for diabetes og kreft i tarmene.

Uff, neida det er ikke meningen å virke negativ,men man er jo så redd for barna sine og da blir man jo litt trist.

Men tusen takk alle sammen for alle gode råd, tips og ord!!!!

ORIGINAL: angelina

Ser mange spør om avføringen:

Det dominerende symptomet er diarè.
Avføringen har en grålig farge og er glinsende på grunn av det høye innholdet av fett som ikke er blitt absorbert i tarmen.

Ellers er pasienten slapp og trett. Forløpet av sykdommen er svingende med gode og dårlige perioder.

Dette har ikke Celina hatt. Hennes avføring er normal, kansje litt seig, normal farge.
Hun har heller ikke vert trett eller slapp.

Hmm, det var jo litt rart da.. Men legen vet jo dette best da!
Bare nevner det jeg kan jeg..[;)]

Ja jeg setter utrolig stor pris på at dere gidder å høre på en sutrete mor, vet jo at det finnes viktigere/værre ting.

Legen sa at det ikke var 100% sikkert at det var cøliaki,men han hørtes ganske sikker ut og prøvene hadde høye verdier sa han,men jeg spurte ikke hvor høye!

Ble litt satt ut,men har begynt å komme meg nå!!!!!

Ja dere er en superduper gjeng!!!!

You must log in or register to reply here.
Back
Topp