Legen putter fingrene i skjeden min.

Legen min kjente innim meg også, men ikke bak der. Og i tillegg sjekket han brystene, fordi man var mer utsatt for kuler i forbindelse med hormonforstyrrelser i graviditeten. jeg syntes det var helt greit at han gjorde det. Tidligere har gynokologen kjent i begge hullene for å kjenne på hvordan livmora lå, men dette var før jeg ble gravid.

Jeg tror nok dette er normalt, men du kan jo nevne det neste gang du skal dit, hvis du synes det er ubehagelig eller rart!

M

Huff, dette førtes veldig rart ut må jeg si![&:] Men det med brystene har jeg hørt/lest om... det er noen som sjekker brystene for å kjenne om du evt.har noen klumper som ikke skal være der. Dette gjør de fordi det kan være vanskelig å få undersøkt brystene etterhvert,når du har melk i dem.

Hei
Legen jeg går til sjekket livmoren via endetarmen i stedet for vagina både på første svangerskapskontroll og 6ukerskontrollen. Han rørte ikke vagina. Syns det var ekkelt men det er vel den måten han er vant til å gjøre det på ("gamle måten"). De andre legene jeg har gått til før har sjekket livmoren via vagina. Jeg ble ikke sjekket senere i svangerskapet... 

Det er tydelig en del ulik praksis på dette.. Vet at min mor fortalte meg at hun ble undersøkt med en finger i hvert hull da hun gikk gravid med meg. Var selv på kontroll i går og da tok legen bare en vanlig GU, med litt prøvetakting og celleprøver og sånt. Er flere år siden jeg har vært til GU, så det synes jeg bare var greit og betryggende.

Når det gjelder å kjenne på brystene er det faktisk ganske viktig for oss gravide! Dersom man har en liten svulst eller klump så vil østrogenet som strømmer gjennom oss nå som gravide gjøre at en eventuell svulst kan vokse kjemperaskt! Legen min undersøkte ikke brystene mine, men anbefalte meg å gjøre det selv for å følge med.

Back
Topp