Legen putter fingrene i skjeden min.

brasilia

Flørter med forumet
Hei!Nå er jeg i 3 semesteret og var hos legen nettopp.
Jeg har en mannlig lege og han har gjort noe som jeg ikke opplevde når jeg gikk gravid med mitt første barn....nemlig å stikke fingrene sine inn i begge hullene for å kjenne om babyen lå riktig.
Er dette normalt?
Har dere også leger som gjør dette?
Når han gjorde dette så lå jeg på den vanlige benken....ikke gynekolog-stol.
Han gjorde dette også i januar,da jeg var ca 2 mnd på vei.
Han har også sjekket brystene mine for kuler,da han sa at han hadde hatt pasienter inne før som hadde fått kuler i brystene.
Er dette normalt jenter?

Hei. Jeg har ikke vært gravid før så jeg vet ikke åssen disse undersøkelsene er. MEN jeg syns dette hørtes helt merkelig ut. Du burde ringe en annen lege å høre om hvordan som er normalt å bli undersøkt. Æsj, hvis det er sånn man skal bli undersøkt hver gang, gruer jeg meg.

Hei jenter.
Velger å svare på dette fordi jeg sjøl er jordmor og opplever at kvinner går igjennom mye rart der ute. Det er veldig ulikt fra hvem man går til kontroll hos og siden noen går til lege og noen til jordmor så er det også der store variasjoner.

Du trenger ikke å bli undersøkt innvendig for å finne leie til barnet. Dette gjøres ved utvendig undersøkelse. Noen undersøker innvendig for å se om livmorhalsen har modnet seg før/ved termin, men det er absolutt ingen grunn til å gjøre dette. Kjenner man ikke leie utvendig så skal man henvises til ultralyd ved sykehuset for å få kontrollert dette. Når det gjelder modning så sier det ingenting om når fødselen vil starte og kan være mer forvirrende enn forklarende. Det er også mer ubehagelig enn nyttig så hvis du ikke har et sterkt ønske om dette selv så ville jeg sagt ifra at jeg ikke ønsket det. I begynnelsen av graviditeten er det nok mer nødvendig fordi man da undersøker livmorhalsen og kjenner på en bitteliten livmor. Det som undrer meg er at legen ikke forklarer hvorfor han gjør dette. Å kjenne i begge hullene har jeg ikke hørt om, kan være noe gammelt som henger igjen. Flere fastleger har gamle rutiner og det kan jo være ganske frustrerende.

Håper dette kan hjelpe litt. Burde kanskje ikke svart som jordmor, men følte vel at det var riktig å bidra litt med fagkunnskap her:)

ORIGINAL: huleboeren

Hei jenter.
Velger å svare på dette fordi jeg sjøl er jordmor og opplever at kvinner går igjennom mye rart der ute. Det er veldig ulikt fra hvem man går til kontroll hos og siden noen går til lege og noen til jordmor så er det også der store variasjoner.

Du trenger ikke å bli undersøkt innvendig for å finne leie til barnet. Dette gjøres ved utvendig undersøkelse. Noen undersøker innvendig for å se om livmorhalsen har modnet seg før/ved termin, men det er absolutt ingen grunn til å gjøre dette. Kjenner man ikke leie utvendig så skal man henvises til ultralyd ved sykehuset for å få kontrollert dette. Når det gjelder modning så sier det ingenting om når fødselen vil starte og kan være mer forvirrende enn forklarende. Det er også mer ubehagelig enn nyttig så hvis du ikke har et sterkt ønske om dette selv så ville jeg sagt ifra at jeg ikke ønsket det. I begynnelsen av graviditeten er det nok mer nødvendig fordi man da undersøker livmorhalsen og kjenner på en bitteliten livmor. Det som undrer meg er at legen ikke forklarer hvorfor han gjør dette. Å kjenne i begge hullene har jeg ikke hørt om, kan være noe gammelt som henger igjen. Flere fastleger har gamle rutiner og det kan jo være ganske frustrerende.

Håper dette kan hjelpe litt. Burde kanskje ikke svart som jordmor, men følte vel at det var riktig å bidra litt med fagkunnskap her:)

Kjempe flott at du svarer på slike spørsmål syns jeg.

Vil bidra med at jeg vet det er flere leger som undersøker i begge hullene.
Tror også at det er noe som henger igjen fra gammelt av.

Takk for det! Det er så frustrerende at kvinner utsettes for så mye unødvendig og er man helt frisk så trenger man ikke å utsettes for undersøkelse innvendig før man kommer til fødsel. Flere kvinner blir undersøkt innvendig gjentatte ganger under svangerskapet uten at det i det hele tatt er noen som helst grunn til det. De som ikke har gjort dette før tror jo at sånn skal det være. Derfor er det så viktig å snakke om dette oss kvinner i mellom! Stå på og våg å si ifra, det er din kropp det gjelder.

Nei fy!! Unnskyld meg, men han høres ikke helt vel bevart ut!!! Har aldri hørt lignende historier [&:] Huff, kjenn etter på egne grenser iallefall og bytt evt lege/send en klage høyere opp i systemet hvis du opplever å ha blitt krenket.

[&:] den legen høres ikke helt rektig ut... som skrevet over, ring og hør med andre leger om dette er vanlig prosedyre... man skal da vel ikke undersøkes i begge hull! [:@] det var i hvert fall ikke prosedyre under mine sjekker...

Hei! Jeg har ikke opplevd dette selv, men legen til min mor gjør det gjerne sånn på hennes undersøkelser nedentil, sånn med en finger her og en der. Men det er kun for å kjenne på skjedeveggen, og dette har hun blitt godt forklart hver gang. Dette er noe han har gjort fra før jeg ble født, så hun fortalte meg det en gang før jeg skulle ha GU, bare for å gjøre meg forberedt på at det kunne skje. Heldigvis fikk jeg vikar den dagen så jeg opplevde det aldri selv, og glad er jeg i grunn for det! 
Men det viktigste er i grunn at hun har selv følt at dette er en helt vanlig undersøkelse hver gang, noe jeg får inntrykk av at du IKKE føler, og det bør du lytte til. For når man opplever noe som ubehagelig så er det gjerne en grunn til det. Syns det er merkelig og faglig uprofessjonelt av legen din å ikke informere deg om hva han gjør da dette er den mest "blottede" situasjonen vi jenter befinner oss i, og som vi som oftest kvier oss litt for å gjøre. Og for hans egen del også, for å unngå evt. misforståelser eller situasjoner som dette! Stor klem

VELDIG viktig og det er vist denne legen har gjort desse undersøkelsene på deg uten at det var ein anna person tilstede så ville eg sagt ifra. Dette har eg aldri hørt om, og at brystene skal bli undersøkt?? Ville ringt ned til eit anna legekontor eg...[8|]

Hmmm.. mange som har forskjellige opplevelser med dette ser jeg.. Jeg er vant med at min fastlege undersøker meg slik, som for å kjenne på veggen imellom ja. Helt klart som det nevnes over her er det sikkert noe som henger igjen fra gammelt av. legen min er nok rede for pensjon any time. (men håper han blir altså..) Jeg har aldri tenkt på at det kan være feil å gjøre det slik, fordi jeg stoler på at han vet hva han gjør. han er veldig profesjonell! Men, helt klart hvis du føler ubehag så si fra om det, skal jo ikke grue deg til legetimen. Dette med brystene var jo noe merksnodig.. siden du ikke ba om det. håper dette kunne hjelpe til litt oppklaring.. [;)]

Vet også at noen skjekker begge hullene i forbindelse med bakovervednt livmor, eller framfalt livmor...
Ellers syntes jeg også dette hørtes rart ut...Men leger har jo ikke lik praksis!!

Hadde GU på første kontrollen (på sist gang jeg gikk gravid, og denne ganga) Var for å sjekke at det ikke var svangerskap utenfor livmora sa han. Har aldri undersøkt brystene, og i allefall ikke hull nr 2!! Men på føden gjorde jordmor det når hun var ferdig med å sy [&:] ble litt forbannet siden hun ikke ga beskjed på forhånd [:@]

Legen min undersøkte brystene raskt og veldig diskrét da jeg var i uke 12. Han sa at hormonene under graviditet kunne få en eventuell svulst til å skyte fart.
Gjorde en enkel GU hos en gyn, men hun brukte kun en skrape for celleprøve (hadde egentlig ingen ting med graviditeten å gjøre, hadde den timen uansett), og tok innvendig UL fordi når jeg først var der så ville hun bare se at det så ok ut. Ikke noe annet av det du beskrev, hun sa det var unødvendig med GU i forbindelse med graviditet så lenge det ikke var spesielle problemer.
Jeg synes det du opplevde hørtes veldig unødvendig ut! Håper du får snakket med legen om det eller byttet til en lege du er komfortabel med.

Tuuusen takk for alle svara jenter[:)]
Denne legen skal nå få beskjed da alle skriver at dette ikke skal være nødvendig,og at det i tillegg er ganske ubehagelig. Han turer bare fram denne legen og skjønner ikke dette.
Og takk til jordmora som svarte her.Ble mye klokere[:)]

hadde vanlig GU på første legetime...

Hørtes ytterst UNORMALT ut!!
Ring en annen lege....
Jeg ville heller gått til jordmor enn å gått til den legen... rare greier...

Hei. Fastlegen min er fra Tyskland, og jeg vet at hun har gjort denne undersøkelsen slik du beskriver. Hun har da informert om det først, og da kan man si at man ikke ønsker det. Tror det er vanligere i andre land. Jeg har ikke opplevd det selv, men tror jeg hadde betakket meg ja... Når det gjelder undersøkelse av brystene, så er det mange leger som undersøker dette i forbindelse med svangerskap, for å forsikre seg om at det ikke er uvanlige kuler ibrystene. Har selv fått brystene undersøkt i ene svangerskapet, og syntest at det var betryggende

Hei! Hadde gu i uke 8, på den første kontrollen i svangerskapet. Det tror jeg er ganske normalt. Og da tok legen to fingre inn i skjeden og kjente på magen samtidig, for å kjenne livmoren. Men aldri inn i rompa!? Det hørtes merkelig ut...De tar bare gu én gang også, på første kontroll, ikke HVER gang...? Nei, det hørtes litt rart ut det du opplever med legen din for å være helt ærlig.. Puppene er heller ikke vanlig at de sjekker, hvis ikke du BER om det...

Gynekologen sa til meg at man ikke skal putte fingre inni pga bakterier etc. Legen din brukte vel hanske??

Back
Topp