Legen nekter å ta jernverdier og andre verdier

De sjekker både HB (blodprosenten) og ferritin/jernlageret for å se om det er jernmangel, de henger jo sammen. Men hwr man lav ferritin (er ulike grenser) så skal en ta økt jerntilskudd fra uke 18. Så er viktig å få sjekket jernlageret også :happy:
I uke 12 fikk eg svar på lavt jern og lav blodprosent, på oppfølgingstimen tok de kun blodprosenten.
 
I uke 12 fikk eg svar på lavt jern og lav blodprosent, på oppfølgingstimen tok de kun blodprosenten.

Ja, det er for å sjekke om en har behov for å ta jerntilskudd fra uke 18 at en sjekker jernlageret ved første blodprøvet:happy: hb'n vil holde seg ok om jernlageret er det :D
 
Du kan ta alle prøver du ønsker på Furst laboratorium. Der dukker du opp når det passer for deg. Det koster noen kr hvis du ikke har henvisning.
 
Jeg ville tatt kontakt til poliklinikken jeg tilhører og drøftet saken med dem. Ville evt få jm til å ringe.
Synes absolutt du skal klage, slik behandling går ikke ann.
Sett deg på venteliste hos en annen!
 
Det passer ikke. Du kan ha lave jernlagre før det vises på HB. Jeg er selv ev de som har slike utfordringer.

Det er jo derfor de ikke sjekker jernlageret videre i svangerskapet da, men hb'n.
Kanskje noe spesielt med deg da, det er jo alltid noen som avviker fra det "normale", og da trenger å følges bedre opp.
 
Det er jo derfor de ikke sjekker jernlageret videre i svangerskapet da, men hb'n.
Kanskje noe spesielt med deg da, det er jo alltid noen som avviker fra det "normale", og da trenger å følges bedre opp.

HB og ferritin/jernmangel følges ikke alltid nei.
Hvis du er i ferd med å utvikle jernmangel, så er serum-ferritin (s-ferritin) den første blodprøven, markøren, som viser fallende verdi. Senere synker andre blodprøver som serumjern, mens blodprøven transferrin stiger. Først sent i forløpet faller blodprosenten, hemoglobin.
 
Jeg har jern på 11,1g/dl - noe som krever jerntilskudd. Er det da blodprosent, ferritin eller hb? :p Jeg forstår ikke helt hva dette 4-tallet er...
Ferritin på 4

nå etter nesten 12 uker med jern var blodprosent på 9.8% som defineres som anemi. Vet ikke jernlagrene mine nå siden legen nektet å sjekke. Men pga lav blodprosent skal jeg fortsette på 100 MG dagen.
 
HB og ferritin/jernmangel følges ikke alltid nei.
Hvis du er i ferd med å utvikle jernmangel, så er serum-ferritin (s-ferritin) den første blodprøven, markøren, som viser fallende verdi. Senere synker andre blodprøver som serumjern, mens blodprøven transferrin stiger. Først sent i forløpet faller blodprosenten, hemoglobin.
den var 9.8 hos meg nå pp sjekk. Fikk beskjed om å fortsette jerntabletter. Men hjelper ikke mye det om jeg samtidig har B12 mangler m.m.

Ikke så viktig for legen tydeligvis at jeg sovnet bak rattet liksom. eller at JM skrev ned at jeg skal ha test for vitaminer og mineral mangler.
 
den var 9.8 hos meg nå pp sjekk. Fikk beskjed om å fortsette jerntabletter. Men hjelper ikke mye det om jeg samtidig har B12 mangler m.m.

Ikke så viktig for legen tydeligvis at jeg sovnet bak rattet liksom. eller at JM skrev ned at jeg skal ha test for vitaminer og mineral mangler.

For en dårlig oppfølgning. Du beskriver jo også symptomer på anemi.
Enig med jm. Ta et bredt spekter med vitamin, mineralprøver. Ikke utenkelig at du har div mangler, som. Fx B12 som du skriver, d-vit mm.
Transferrin metning bør du også ta, det kan gi et bedre bilde av anemi enn ferritin.
Når du er så lav kan det kanskje bli aktuelt å behandle med monofer, men dette gis intravenøs på sykehuset.
Jeg synes du skal kontakte de som. Følger deg på sykehuset, din fastlege virker ikke imponerende basert på det du forteller her.
 
Back
Topp