Legekontroll uke 36

FruH89

Forelsket i forumet
Var på kontroll i dag.. Varte vel under fem minutter.. En ting er at han ikke var interessert i å prate.. Men ikke visste han hvordan han skulle kjenne hvordan hun lå, og ikke sjekket han pulsen hennes. Følte vel ikke det var en ordentlig kontroll egentlig.. Hva mener dere? Burde jeg ringe til jordmor og ta en sjekk der i tillegg? Skal jo til henne om to uker, i uke 38.

Fødselen er så tett på nå. Og føler vel egentlig ikke jeg har pratet så mye med verken lege eller jordmor. Denne gangen var første gang hos min fastlege. De andre gangene jeg har vært hos lege har det vært hos turnuslege. (Grunnen til det er at jeg syntes det var like greit å gå til han, men han sluttet altså i mars). Og når jeg skal til jordmor i uke 38 blir det hos en ny jordmor siden hun jeg har gått til ikke har virket særlig interessert.. Korte sjekk her også, såvidt et kvarter hver gang. Og hvis jeg har noen spørsmål får jeg egentlig ikke svar..

Feks forrige gang: -har du noen spm forresten? - ja, begynner å tenke veldig på fødselen. - ja, nå skal du på svangerskapskurs, så da får du nok svar der.
Eller andre ganger:- jeg lurte litt på trening/kosthold.. - ja, Nå sitter du ikke i rullestol/så lenge du ikke drikker cola og sånn..

Grunnen til at jeg byttet så sent var fordi jeg tenkte at kjemien ville bli bedre, eller at jeg bare var hormonell..

Det høres ut som en dårlig behandling av gravide. Jeg ville kontaktet den nye jordmora. Viktig med god oppfølging- spesielt nå på slutten. Du skal jo føle deg trygg og kunne få svar på det du lurer på.

Enig at du bør ta kontakt med den andre jordmora. Hørtes veldig rart ut at de behandlet deg sånn.. Viktig at du blir godt ivaretatt❤️

Høres jo ikke greit ut. Og de skal jo sjekke leie ved uke 36, da er det jo viktig. Jeg ville ringt nye jordmor og spurt om hun har noe ledig de nærmeste dagene innimellom, og fortelle at legen ikke gjorde en full kontroll.

Så kjedelig at du har hatt sånn oppfølging hele veien. :(

Ånei!! Så kjipt!! Jeg har en veldig hyggelig lege, men hun og var litt grønn på å kjenne hvordan frøken lå i magen, hun er mer opptatt av meg.. Heldigvis har jeg en super jm som følger opp magen veldig godt!! Anbefaler deg å ringe ny jm :) kanskje du får bedre opplevelse der!!

Min fastlege har heller aldri sjekket babyen. Sist kontroll (uke 34) var første gang han egentlig så på hva jordmor hadde skrevet på helsekortet i det hele tatt, og kontrollene hos han pleier også bare være sånn 5-10 minutter. Heldigvis har vi en kjekk jordmor som både lytter og kjenner på babyen. Jeg tror jeg hadde hørt om det var mulig å få time hos hun andre jordmora hvis jeg var deg. Det hjelper jo utrolig på psyken å få ordentlige svar på at babyen har det bra, og få spørre om det man lurer på. Spesielt når man er førstegangs, som du sier;) Lykke til! Håper du får time hos hun andre jordmora:)

Fikk time hos en tredje jm til uka (siden ho nye ikke var ledig til uka). Så da skulle de sjekke leie og puls. Veldig betryggende at jeg får en ekstra sjekk, for føler meg litt alene.

Ja, har skjønt at det ikke er så uvanlig at legekontrollene er allverdens.. Så tenker at en evnt annen graviditet kommer jeg bare til å gå til jm:)

Fikk time hos en tredje jm til uka (siden ho nye ikke var ledig til uka). Så da skulle de sjekke leie og puls. Veldig betryggende at jeg får en ekstra sjekk, for føler meg litt alene.

Ja, har skjønt at det ikke er så uvanlig at legekontrollene er allverdens.. Så tenker at en evnt annen graviditet kommer jeg bare til å gå til jm:)

Jeg venta veldig med å gå til jm pga har hyggelig lege og lurte på om jeg egentlig trengte det.. Jaggu glad jeg gjorde det :D eneste fordel med å gå til legen er at jeg har fått sykemelding der da :) ellers følger jm opp veldig godt!!

Jeg venta veldig med å gå til jm pga har hyggelig lege og lurte på om jeg egentlig trengte det.. Jaggu glad jeg gjorde det :D eneste fordel med å gå til legen er at jeg har fått sykemelding der da :) ellers følger jm opp veldig godt!!

Ja, sånnsett er legen god å ha :) skal sies at jeg var fornøyd med turnuslegen jeg gikk til, så synd han skulle slutte før bebis blir født! Haha! Fikk innvilget svangerskapspenger pga ingen mulighet for tilrettelegging på jobb, så har ikke vært i jobb siden midten av januar! :O

Så i en annen tråd at du har vært hos jordmor nå. Var det den nye? Var det en bedre opplevelse? :)

Så i en annen tråd at du har vært hos jordmor nå. Var det den nye? Var det en bedre opplevelse? :)

Nei, skulle egentlig til den nye neste uke. Dette var en tredje jm pga legen ikke sjekket verken leie eller hjertelyden på kontrollen forrige uke.. Men heldigvis så skal jeg nå fortsette hos jm jeg møtte i går:) Sånn at det ikke blir så veldig mye bytting nå på slutten. Var der i en time, og fikk virkelig pratet og svar på ting. Om litt vanskelige ting også, var kjempe sliten etterpå. men på en god måte også:) Så skal jeg på kontroll igjen hos ho i uke 39:)

Hun så forresten da at jeg ikke hadde tatt glukosetest, selv om jeg var i grenseland. Så siden jeg har gått opp så mye (uff, en av tingene jeg har slitt med. Unngår speil og kamera:(..), så må jeg altså ta det til uka.. I uke 38. Blir veldig stresset, tenk om de sier jeg ikke kan gå til termin? Hva skjer da? Er det farlig for babyen eller meg?

Hun så forresten da at jeg ikke hadde tatt glukosetest, selv om jeg var i grenseland. Så siden jeg har gått opp så mye (uff, en av tingene jeg har slitt med. Unngår speil og kamera:(..), så må jeg altså ta det til uka.. I uke 38. Blir veldig stresset, tenk om de sier jeg ikke kan gå til termin? Hva skjer da? Er det farlig for babyen eller meg?

Det er mange som trenger å ta en glukosebelastningatest uten at noe er galt, jeg tok i uke 28 pga bmi i grenseland og min var fin. Det er bare en screeningundersøkelse :) Om du så har svangerskapsdiabetes eller er i grenseland så vil du og babyen sannsynligvis få en grundig sjekk og oppfølging. Svangerskapsdiabetes kan gi komplikasjoner for deg og baby, men de har stort sett god kontroll på hva som trengs å gjøres. Når du er så langt kan det være de ønsker å sette igang før termin, men det ser de på hvor alvorlig det eventuelt er.

Det er mange som trenger å ta en glukosebelastningatest uten at noe er galt, jeg tok i uke 28 pga bmi i grenseland og min var fin. Det er bare en screeningundersøkelse :) Om du så har svangerskapsdiabetes eller er i grenseland så vil du og babyen sannsynligvis få en grundig sjekk og oppfølging. Svangerskapsdiabetes kan gi komplikasjoner for deg og baby, men de har stort sett god kontroll på hva som trengs å gjøres. Når du er så langt kan det være de ønsker å sette igang før termin, men det ser de på hvor alvorlig det eventuelt er.

Okei, da får jeg håpe det ikke er så alvorlig da.. Uff..

Nei, skulle egentlig til den nye neste uke. Dette var en tredje jm pga legen ikke sjekket verken leie eller hjertelyden på kontrollen forrige uke.. Men heldigvis så skal jeg nå fortsette hos jm jeg møtte i går:) Sånn at det ikke blir så veldig mye bytting nå på slutten. Var der i en time, og fikk virkelig pratet og svar på ting. Om litt vanskelige ting også, var kjempe sliten etterpå. men på en god måte også:) Så skal jeg på kontroll igjen hos ho i uke 39:)

Så bra at du endelig fikk en ordentlig time hos en jordmor! ♡ Og at du kan fortsette hos henne ut svangerskapet nå. :)

Glukosebelastningstest er jo bare selve testen, det er veldig mange som tar den uten å få noe annet svar enn at alt er normalt. Og hvis noe skulle være galt så er det veldig fint at det oppdages så både du og baby kan følges opp. :) Ikke bli stresset du, du tar testen - og så ser du hva resultatet blir og hva de sier utfra det.

Så bra at du endelig fikk en ordentlig time hos en jordmor! ♡ Og at du kan fortsette hos henne ut svangerskapet nå. :)

Glukosebelastningstest er jo bare selve testen, det er veldig mange som tar den uten å få noe annet svar enn at alt er normalt. Og hvis noe skulle være galt så er det veldig fint at det oppdages så både du og baby kan følges opp. :) Ikke bli stresset du, du tar testen - og så ser du hva resultatet blir og hva de sier utfra det.

Ja, veldig deilig:)

Godt å høre, krysser fingrene for at alt ser bra ut. Så får jeg prøve å ikke tenke så mye på det før jeg får svar:)

Back
Topp