lege Vs jordmor

ønsketbarn

Betatt av forumet
Septemberlykke 2015
Jeg har ikke vært gravid før og lurer på hva som lønner seg.

Bestille time hos lege eller jordmor? Har noen gode / dårlige erfaringer?? Grunnet til at jeg spør er fordi jeg nettopp har flyttet og byttet til ukjent lege og tenker derfor mest på jordmor.

Sist var jeg bare hos lege, denne gangen vil jeg bla til jordmor :) ikke betent meg for om jeg vil bytte på annen hver gang eller bare hos jordmor.. Det finner jeg ut av senere tenker jeg :p

Innbiller meg at jordmor har mer tid og snakker mer om tingene rundt graviditeten, fødsel og barseltiden.. Men det er helt sikkert forskjellig fra lege til lege og jordmor til jordmor :)

Jeg trivdes ikke hos jm i hele tatt i sist svangerskap, fikk mye bedre hjelp av min mannlige fastlege. Jeg fikk aldri til samme jm og når jeg først var til jm så hadde de ikke tid til at jeg var der inne mer enn fem minutter. Det er heldigvis få som opplever det sånn:) men pga det så har jeg bestemt at jeg kun skal gå til lege i dette svangerskapet:)

Sist var jeg bare hos lege, denne gangen vil jeg bla til jordmor :) ikke betent meg for om jeg vil bytte på annen hver gang eller bare hos jordmor.. Det finner jeg ut av senere tenker jeg :p

Innbiller meg at jordmor har mer tid og snakker mer om tingene rundt graviditeten, fødsel og barseltiden.. Men det er helt sikkert forskjellig fra lege til lege og jordmor til jordmor :)

Det samme tenker jeg. Den nye legen min er dame. Føler det hjelper litt om jeg bestemmer meg for lege.

Jeg bytter nok litt på. Er så glad i fastlegen min og jordmoren i kommunen!

Mest hos legen fordi han er så toppers! Hvis jordmora er bra så blir det noen turer dit også

Jeg benytter nok kun fastlege. Gjorde det sist også. Følte ikke behovet for mer :)

Hadde jordmor ca halve svangerskapet med førstemann, så flyttet vi hjem igjen(fra Tromsø) og hjemme var jordmoren sykemeldt, så da ble det lege(hun var forresten kjempedyktig). Denne gangen blir det hjertespesialister og fastlege/jordmor.

Forrige gang gikk jeg annenhver gang hos lege og jordmor, tenkte å prøve å få til det samme denne gangen :-)

I første svangerskap gikk jeg mest til jordmor. Fastlegen jeg hadde da var ikke interessert i å prate. Han sjekket kun de vitale tegnene og det var det. Da var det godt å ha en flott jordmor som spurte hvordan jeg hadde det!

I andre svangerskap hadde jeg flyttet til der vi bor nå og her var min fastlege kjempeflott, men litt uerfaren med svangerskapskontroller (han sa det selv!). Da gikk jeg gikk jeg fortsatt mest til jordmor, men mange kontroller til lege også. De siste ca 2 mnd gikk jeg til kontroller hos gyn på sykehuset. Så det ble kanskje totalt likt mellom lege og jordmor.

Denne gangen får jeg se det litt an. Begynner med kontroll hos gyn med ul på mandag pga at jeg har mistet i sa (mellom jentene mine) og ma i høst. Det var gyn som ønsket denne kontrollen etter at hun gjorde utskraping etter ma i høst.

Jeg har full tiltro til henne og vil nok la henne ta kontrollene nå i starten. Hun sa etter fødselen med den andre jenta mi at hun ville at jeg skulle komme til henne på kontroller ved neste svangerskap. (Hun var født livløs og måtte gjennopplives etter fødsel. Hun har tilsynelatende ikke fått noen varie men av den tøffe starten!) Hun sa den gang at det trolig vil bli planlagt ks istedenfor fødsel denne gangen.

Men det er fortsatt lenge til fødsel! Først må jeg komme meg igjennom tidlig ul på mandag! Jeg er spent!!

Som førstegangsgravid vil jeg anbefale å gå til jordmor. De er jo eksperter på graviditet, mens en lege som regel er bra på alt. De møter jo gravide hver eneste dag og har, som noen skrev tidligere i tråden, kanskje mer tid og erfaring å svare og snakke om graviditeten og spørsmål som en førstegangsgravid gjerne har.

Hvis det viser seg at du ikke har kjemi med jordmor kan du jo bestille neste time hos fastlegen for å se om det fungerer bedre for deg.

Når jeg ventet min første gikk jeg til kjempeflott jordmor. Når jeg ventet min andre hadde vi flyttet til en ny helsestasjon og jeg hadde ikke kjemi med jm der. Jeg tok alle kontroller hos fastlegen og var superfornøyd med det. Det ble mer "effektive" kontroller og ikke så mye snakk rundt omkring, men når jeg ventet nr 2 var det ikke så mye spørsmål fra min side heller. Vil ta alle kontroller hos fastlegen denne gangen også.

Vil helst ta alle kontrollene hos jordmor.

Jeg har en fantastisk lege, jordmoren jeg fikk var også helt fantastisk, kommer derfor til å gå annen hver gang dette svangerskapet også :-)

Jordmora har stort sett bedre tid, og man kan snakke om alt mulig :-) nå var legen jeg hadde den gang en småbarnsmor selv og la alltid opp til god tid, så det bar egentlig ikke noe forskjell sist. Nå har jeg en mannlig lege som ikke er så altfor interessert i kvinners følelser og slikt (føler jeg hvertfall) derfor ønsker jeg å gå annenhver gang nå også :-)

Back
Topp