Lege ved halsbetennelse?

Chuma

Forelsket i forumet
Hvis man har halsbetennelse uten at man er forkjølet, bare skikkelig vondt og rødt i svelget og feber -betyr det da at det er bakterielt istedet for virus og dermed bør behandles med antibiotika? Noen som vet?

Jeg har hatt halsbetennelse 8 ganger på 1.5 år nå :p Fjernet mandlene nå da pga det.
Men starter alltid med grusomt vond hals, høy feber hos meg og vonde ledd. Er ikke tett eller noe sånt. Men ligger på 40 i feber ca og er slått ut. Må da til lege for antibiotika.

Når det har vært virus bare, er jeg vond i halsen og rød. Men null feber itillegg eller plager ellers. Kun halsen. Så da gjør ikke legen noe.

Mine erfaringer hvertfall.

Veldig greit å få tatt en crp da, ja! Ikke engang en lege kan gjette seg frem til et svar her. God bedring:)

Veldig greit å få det sjekka. Ikke minst "registrert" hva det er, sånn hvis det skulle komme tilbake gjentatte ganger, da setter de ofte igang annen behandlig ;)

Last edited by a moderator:
Jeg har ofte halsbetennelse og går til legen hver gang-men det et for at det nå dokumenteres at jeg plages meg mandlene for å få de fjernet ...
Om det er veldig ubehagelig og vondt,spesielt om du har vansker meg å spise ville jeg definitivt tatt kontakt med lege.
God bedring :)

Min erfaring er at halsbetennelse ikke har noe med forkjølelse å gjøre ;)

Hos meg dukker halsbetennelse opp i løpet av få timer og må behandles med antibiotika. Henger aldri sammen med forkjølelse. Jeg er dausjuk når jeg har halsbetennelse!

Er vel da man går til legen vis man har sånn type vondt i halsen uten alle de andre plagene :)

Masse god bedring :)

Jeg ville gått om det dro ut noen dager. Da trenger du vel sykemelding uansett? Greit å vite om den er bakteriell eller virus.

Kan gå over av seg selv uansett, man MÅ ikke ha antibiotika. Men blir man veldig dårlig bør man ta en tur til legen.

Det er vel vanlig å være forkjølet først før det blir betennelse av bakteriene.

Har nettopp gått i 3 dg med skikkelig halsvondt, men i dag er det bedre. Har man gule/grønne pussfylte blemmer nedover, bør man gå til lege! Men om man "bare" er rød, så kan man vente og se om det går over. Fastlegen sa at ofte går det over etter 48 timer.
Kok ingefær, og drikk vannet sammen med en tskje honning. Honning er fantastisk! Hemmer bakterievekst.
God bedring til den det gjelder!

Aner ikke, men jeg hadde det nettopp slik selv. Det gikk over av seg selv etter 3-4 dager. Trodde man måtte til legen dersom det ikke går over av seg selv innen en viss tid...(?)

Tror det der er veldig individuelt, kan være både bakterie eller virus uannsett symptomer.. men Crp vil vise om det er bakterielt eller virus... og en halsprøve vil vise om der er streptokokk infeksjon...:)
Går mye sånt nå for tia, her har vi også hatt det den siste mnd:/

Takk for innspill! Jeg endte med å dra til legen den 4. dagen, det viste seg å være en kraftig streptokokk infeksjon, og jeg fikk penicillin. Da ble jeg en hel del bedre ganske raskt, men nå er jeg på siste dagen med medisin og det er enda ikke helt borte. Mye bedre, og ingen feber lenger, men fremdeles smaker maten rart, og jeg savner en god kaffekopp - den smaker bare vondt enda! :-) Håper ingen i familien er blitt smittet altså, for dette unner jeg ingen.

Back
Topp