Litt oppgitt her. Fikk katt i høst og prøver å bli gravid. Fikk grønt lys til dette fra både en annen gynekolog, fastlege og veterinær. De mente at det var ok å få katt selv om en prøver bli gravid/var gravid så lenge en holdt seg unna kattedoen og vasket hendene før mat. Nå sier legen som skal følge meg opp i en eventuell graviditet (gynekolog) at vi ikke burde fått katten og at en ikke skal klappe katter dersom en er gravid. Det er jo helt umulig! Synest også dette hørest rart ut, i og med at andre kilder har sagt noe annet. Denne gynekologen mener at jeg kan ha sår på hendene og dermed bli smittet av toxoplasmose. Han sier videre at "dette er den vanligste smittsomme sykdommen gravide i Norge får" og at "når en reiser til syden skal en ikke klappe katter, da skal en ikke klappe katter her heller". Hva tenker dere? Jeg trodde toxo kun smittet ved at en fikk det i munnen, og at god håndhygiene i forbindelse med mat kombinert med å la mannen ta kattekassa var tilstrekkelige tiltak. Det er ikke aktuelt å kvitte seg med katten. Hvor nøye ville dere vært? Synest det blir vanskelig å la være å kose med katten. Det er jo derfor vi har fått den... Vil nok holde den som innekatt, og da er jo sjansen for at den får toxo minimal - trodde i hvertfall jeg, men legen virket ikke helt overbevist... Har legen misforstått noe, eller har jeg nå grunn til å skru bekymringsfrekvensen min??? Katten har forøvrig både klort og bitt meg. Legen er erfaren og har godt rykte.
Red: jeg er ikke immun..
Red: jeg er ikke immun..
Last edited: