Lege sier jeg ikke skal klappe katten!?!

Håpimagen

Forelsket i forumet
Oktoberskattene 2015
Litt oppgitt her. Fikk katt i høst og prøver å bli gravid. Fikk grønt lys til dette fra både en annen gynekolog, fastlege og veterinær. De mente at det var ok å få katt selv om en prøver bli gravid/var gravid så lenge en holdt seg unna kattedoen og vasket hendene før mat. Nå sier legen som skal følge meg opp i en eventuell graviditet (gynekolog) at vi ikke burde fått katten og at en ikke skal klappe katter dersom en er gravid. Det er jo helt umulig! Synest også dette hørest rart ut, i og med at andre kilder har sagt noe annet. Denne gynekologen mener at jeg kan ha sår på hendene og dermed bli smittet av toxoplasmose. Han sier videre at "dette er den vanligste smittsomme sykdommen gravide i Norge får" og at "når en reiser til syden skal en ikke klappe katter, da skal en ikke klappe katter her heller". Hva tenker dere? Jeg trodde toxo kun smittet ved at en fikk det i munnen, og at god håndhygiene i forbindelse med mat kombinert med å la mannen ta kattekassa var tilstrekkelige tiltak. Det er ikke aktuelt å kvitte seg med katten. Hvor nøye ville dere vært? Synest det blir vanskelig å la være å kose med katten. Det er jo derfor vi har fått den... Vil nok holde den som innekatt, og da er jo sjansen for at den får toxo minimal - trodde i hvertfall jeg, men legen virket ikke helt overbevist... Har legen misforstått noe, eller har jeg nå grunn til å skru bekymringsfrekvensen min??? Katten har forøvrig både klort og bitt meg. Legen er erfaren og har godt rykte.

Red: jeg er ikke immun..

Last edited:
https://helsenorge.no/gravid/toksoplasmose

Alle leger skal forholde seg til det som står i denne artikkelen (hvor innholdet er levert av Helsedirektoratet), så her har din lege rett.

Katten vasker seg med tungen og potene, og dermed kan bakteriene spres rundt på kattekroppen. Men, du kan jo ta en test og se om du alt har hatt toksoplasmose, for i så fall er du jo immun. :)

Du kan også være immun. Rart den legen ikke sjekka det. Ville nok ikke skifta på kattedoen men ellers levd som normalt med katten. Vaske hender før mat da ( en selvfølgelig i mitt hodet siden jeg er oppvokst med mange dyr)

Så lenge du vasker hendene godt etter å ha tatt i katten så går det sikkert bra. Du har allerede en katt og da er det ikke så mye annet å gjøre. Vi hadde katt da jeg var gravid med første og jeg begrenset litt hvor mye jeg klappet den og etterpå gikk jeg rett på badet og vasket meg.

Jeg har hatt katt siden 2014, Og jeg har vært gravid en gang etter D, pluss jeg er gravid nå. Og jeg klapper kattene og skifter i kattedoen. Jeg har aldri hatt den sykdommen du snakker om. Er like frisk

Hadde katt i første svangerskap og når vi prøvde å bli gravide med andremann og var flink med å la mannen tømme kattedoen og med å vaske hender etter å ha kost med pus. Aldri fått høre at man ikke skal ha katt ..

For ett hysteri, en katt er da et husdyr og man kvitter seg ikke med dyr for at man har blitt gravid!
Jeg har fire svangerskap, hatt katter alle gangene og jeg har klappet mine katter. [emoji15]

Jeg har klappa katten men holdt meg unna kattedoen men det var ETTER at jeg blei gravid. Før det levde jeg som normalt

Jeg har hatt katt siden 2014, Og jeg har vært gravid en gang etter D, pluss jeg er gravid nå. Og jeg klapper kattene og skifter i kattedoen. Jeg har aldri hatt den sykdommen du snakker om. Er like frisk

Du kan ha hatt den uten å vite om det. Symptomene er som ved en forkjølelse. Sjansen er stor hvis du har hatt katter en stund. :)

Takk for svar:) Er enig i at det virker som hysteri, og det var også grunnen til at jeg skrev innlegget... Har levd som normalt med katten til nå, og fikk hakeslepp da gynekologen i går mente at jeg måtte slutte å klappe den. En blir jo litt usikker en får slike signaler... Som sagt innledningsvis er det ikke aktuelt at vi kvitter oss med katten. Den bor her, og her blir den.

Ta en test du, er du imun så har du ingen grunn til bekymring. (Ikke at jeg mener du trenger å bekymre deg om du ikke tar testen også) Synes det er rart de ikke har tilbudt deg det med tanken på at de virker nærmest litt hysterisk på at du har katt.

Jeg har hatt katt hele livet.
Så jeg er nok ganske sikker på at jeg er imun, men det er ingen, verken lege, jordmor eller sykehus har nevnt noe om det med toksoplasmose under mine svangerskap

Jeg bruker engangshansker når jeg skifter på kattedoen og vasket godt etterpå. Ta forhånds reglene om man er usikker, test seg og få det bekreftet eller avbekreftet. Det er ingen grunn til å kvitte seg med dyra fordi man er gravid. katta sover sammen med meg og koser hele tiden. Så slapp av, nyt det å ha katt og gå gravid kjære deg.

Last edited:
Jeg klappet og koste med kattene våre mye i graviditeten. Holdt meg unna kattedoen og var litt mer nøye med å vaske hendene.

Vi har 2 katter og jeg koser med de [emoji85][emoji173]️

Vi hadde en katt da jeg ble gravid. Hadde hatt henne i 3 år før jeg ble gravid.
Fikk bare beskjed om å holde meg unna doet hennes og vaske meg grundig på hendene før matlaging. Kunne la katta ligge oppå meg hele dagen om jeg ville det, uten at det var noe problem.
Var deilig å ha henne liggende oppå magen min.

Jeg var heller ikke imun. Og jeg hadde to katter. Skiftet doen også, bare brukte hansker.

Her fikk jeg beskjed om at man bokstavelig talt må ta på bæsjen og så putte fingrene i munnen

Du vet om du har et sår på fingrene. Og du vasker hendene etterpå.

Det er toxo-smitte i jord også (mest i varmere strøk), så om man er uheldig å få salat som ikke er godt nok vasket så kan man smittes. Livet er aldri risikofritt.

Jeg er oppvokst med masse katter, har skiftet kattedo, vasket opp når de har gjort fra seg utenfor og vært jordmor for kattunger.
Jeg er ikke immun.

Back
Topp