Lege eller jordmor?

Vet ikke helt enda.. var veldig fornøyd med legen min sist og gikk lenge til henne. Va så greit ifh til sykemelding også. Bytta til jordmor i uke 32.. tror legen har slutta nå, så da blir det kanskje mer hos jordmor denne gang..

Sist gikk jeg til lege og jm. Hadde blant annet fødselsforberedende samtale med hun sammen med mannen, som vi syns var bra. Denne gangen tror jeg at jeg kun går til legen da jeg er veldig fornøyd med han! Syns han følger godt opp :)

Dere som har gått til både lege og jordmor, hvordan har dere delt opp kontrollene? Jeg kunne tenkt meg begge deler. Vil til lege i starten fordi jeg har mistet tidligere men ser for meg at jordmor vil ha bedre tid og mer erfaring (legen min er ung) til å svare på mine «dumme» spørsmål. Har ingen barn fra før så har ingen erfaring med hva som foregår på kontrollene.

Dere som har gått til både lege og jordmor, hvordan har dere delt opp kontrollene? Jeg kunne tenkt meg begge deler. Vil til lege i starten fordi jeg har mistet tidligere men ser for meg at jordmor vil ha bedre tid og mer erfaring (legen min er ung) til å svare på mine «dumme» spørsmål. Har ingen barn fra før så har ingen erfaring med hva som foregår på kontrollene.

Det er ikke så mange kontroller, så går man til lege og jordmor, er det vanlig å gå annenhver gang. Nå vet jeg ikke hva du tenker at legen skal gjøre i starten, men du kan jo be om ekstra timer utenom rutinekontrollene? På kontrollene blir man veiet, og blodtrykk og urin sjekket, jordmor har oftest mer tid til å snakke, mens legen har som regel venterommet fullt.. hjertet lytter man ikke etter før man er et godt stykke på vei (min jordmor nevnte selv i telefonen at vi skulle prøve i uke 12, men ikke alle som gjør det før rundt uke 16).

Jeg kommer til å gå til begge. Jeg har hatt komplikasjoner i tidligere svangerskap så jeg regner med at jeg skal ha ekstra oppfølging fra sykehuset. Jordmora synes jeg det er koselig å gå til.

Jeg tenker å veksle mellom jordmor og lege, fordi begge gjerne sitter med litt ulik kompetanse. Er faktisk litt usikker på om det er mulig å kun gå til jordmor her i kommunen, for sist gang hadde de veldig fulle timeplaner og lite tid. Jeg følte meg litt som en kasteball på slutten da jeg hadde høyt blodtrykk og måtte til en del ekstra kontroller. Av helsestasjonen ble jeg bedt om å ringe legen og av legekontoret ble jeg bedt om å dra til jordmor. Det var en ganske kjip følelse.

Har en flott lege som har alt hun trenger tilgjengelig, så langt er planen å bli hos henne :)

Tenker jeg skal gå til kontroll hos jordmor. Legen min er veldig ung, så stoler mest på jordmor som faktisk har erfaring med svangerskap og barn.

Jeg har heldigvis en lege som tar seg tid og som var god støtte i forrige svangerskap, som bare varte 11 uker :( har time hos han når jeg er 11 uker på vei (i følge min regning) og 12 uker på vei i følge legens beregning mtp siste menstruasjon ...
Må til jordmor langt unna så tror jeg holder meg til legen så mye som mulig!

Begge deler tror jeg, er det jeg har gjort tidligere. Men fastlegen min har jeg ikke hatt så lenge, og jordmor her i kommunen vet jeg ikke hvem er.. så får se hvem jeg trives best med å gå til når jeg kommer så langt [emoji4]

Gleder meg til å gå til jordmor allerede i neste uke! Blir nok å ha alle de ordinære kontrollene hos henne, og så evt. ekstra timer hos legen ved behov. Siden jeg fyller 40 i år, så er det kanskje noen ekstra kontroller på sykehuset også. Uten at jeg vet så mye om det enda. [emoji4]

Jeg ønsker å gå til begge, vet ikke hvordan jordmor er men elsker legen min. Går kun til lege om jeg ikke er fornøyd med jordmor :)

I forrige svangerskap gikk jeg til begge. Legen jeg hadde da var helt nydelig, han tok seg alltid god tid til meg selv om han hadde mange pasienter, og var oppriktig interessert i det jeg hadde å si. Jordmor på helsestasjonen syns jeg også var helt topp!

Nå har jeg en annen lege, så er spent på hvordan det blir. Jeg har en time hos henne når jeg er i uke 8. Tror det er litt tidlig egentlig, men bestilte så fort jeg fant det ut fordi jeg fikk diabetes sist.

I tillegg skal vi flytte til en annen by i juli, så jeg er veldig usikker på om jeg skal vente med å bestille time til jordmor... er ikke noen vits i å begynne til jordmor her når jeg ikke skal fullføre svangerskapet her. Må selvsagt også bytte lege, så håper jeg havner hos flinke og hyggelige folk!

Back
Topp