Lege eller jordmor?

IngeridElisabeth

Elsker forumet
Julikulene 2020
noen andre som kun skal gå til lege?
Jordmora her i bygda er helt på jordet, så jeg orker ikke gå til henne. Hun driver å gjør alle gravide mer bekymret for hver time.. noen spesielle fordeler dere har sett med å gå til jordmor i tillegg?..
 
tja... det blir litt sånn pest eller kolera :knegg:

Jeg hadde en jordmor som var ganske fin, men til tider litt vel belærende og masete (holde et helt foredrag om alkohol er temmelig irriterende og unødvendig når jeg gjentatte ganger sier at jeg ikke drikker). Det er jo litt kjipt at legen ofte har dårlig tid, men hvis det eneste alternativet er en jordmor som ikke er helt god så er nok det en bedre løsning for deg. Men så skal det jo sies at du kan ha en annen opplevelse av jordmor enn andre har hatt. Jeg fikk faktisk servert en voldsom skrekkhistorie om hvor fæl hun jeg skulle til var også, men hun viste seg og være helt grei - og jeg fikk egentlig mye igjen for å gå til henne. Masse tips og kunne snakke om min følelser rundt fødsel osv, hun hadde god tid og det var en veldig fordel
 
Sniker fra desember.

Jeg har valgt å i hovedsak gå til jordmor fordi legen har så dårlig tid og ikke virker å ha så mye kunnskap om svangerskap men jeg føler ikke at jeg får så veldig mye mer ut av å gå til jordmor så om du synes jordmor er helt på jordet hadde jeg droppet det! :)
 
Var hos lege første gang og han fortalte at det er han som sykemelder osv.. men at mange velger annenhver gang lege/jordmor.. så det går jeg for tror jeg.
 
Skal ha min første kontroll senere denne uken, og det blir med jordmor :) skal se hvordan det føles før jeg bestemmer seg. Nettopp byttet fastlege grunnet flytting, og det er så stort herk å få bestilt time der at det først ble jordmor av ren latskap :rolleyes:
 
Jeg skal kun til jordmor. Det viktigste for meg er å gå fast til én person. Men fordelen med jordmor er at hun er spesialist i dette, sammenlignet med fastlegen som er almennpraktiserende. Jordmor setter også av mye mer tid til å prate.
 
Første kontroll blir hos legen, så tenker jeg at det blir annenhver gang. Jeg kjenner hverken jordmor eller legen her, har flyttet så får jo se ann litt[emoji5]
I de andre svangerskapene har jeg byttet på.
 
Jeg velger annen hver gang, siden jordmor har mer kunnskap føler jeg. Men det er kun legen som kan hjelpe meg med sykemelding. Men jeg hadde droppet å gå til jordmor om hun hadde gjort meg bekymret.
 
Jeg går kun til jordmor. Fastlegen min har ikke den samme kunnskapen som jordmor har, og jeg har fått samme jordmor som sist gang [emoji4] og jeg var kjempefornøyd med henne! Om det er slik at «alle» som går til jordmor hos dere er bekymret osv, burde jo dette bli tatt opp på et vis. Slik at hun jordmoren får mulighet å endre på opplegget sitt, så kanskje flere vil gå dit [emoji4]
 
Trives så godt med legen min at jeg vurderer å gå kun til henne. Men har time til jordmor nå i november så får jeg se det an. Bor i en by med lite ressurser til jordmødre så er ofte i grupper. Usikker på om jeg ser nytten av det, også at det blir mye mer fravær fra jobb. Men skal vurdere det etter hvert :) Sist gang hadde jeg ikke JM.
 
noen andre som kun skal gå til lege?
Jordmora her i bygda er helt på jordet, så jeg orker ikke gå til henne. Hun driver å gjør alle gravide mer bekymret for hver time.. noen spesielle fordeler dere har sett med å gå til jordmor i tillegg?..
Har du vært hos denne jordmoren tidligere? For som nevnt tidliger her så kan det være du får en annen opplevelse av henne. Sånn ellers så er jeg av den formening at man må si ifra om det er noe man ikke er fornøyd med. En jordmor alle er misfornøyd med kan ikke endre seg uten at de gravide som går til henne gir tilbakemelding om hva som ikke fungerer.
Jeg gikk til lege forrige svangerskap, men det var fordi jeg måtte fjerne blindtarmen, og skulle ta blodprøver hver uke for å sjekke leververdier, samt at jeg fikk icp og måtte ta gallesyreprøver ofte. Denne gangen har jeg vært hos fastlegen, men skal til jordmor 15.12, og håper at jeg kan fortsette hos bare henne. En jordmor har langt mer kompetanse på feltet enn en fastlege [emoji6]
 
Har du vært hos denne jordmoren tidligere? For som nevnt tidliger her så kan det være du får en annen opplevelse av henne. Sånn ellers så er jeg av den formening at man må si ifra om det er noe man ikke er fornøyd med. En jordmor alle er misfornøyd med kan ikke endre seg uten at de gravide som går til henne gir tilbakemelding om hva som ikke fungerer.
Jeg gikk til lege forrige svangerskap, men det var fordi jeg måtte fjerne blindtarmen, og skulle ta blodprøver hver uke for å sjekke leververdier, samt at jeg fikk icp og måtte ta gallesyreprøver ofte. Denne gangen har jeg vært hos fastlegen, men skal til jordmor 15.12, og håper at jeg kan fortsette hos bare henne. En jordmor har langt mer kompetanse på feltet enn en fastlege [emoji6]

Første gang som gravid, så har ikke gått til henne tidligere. Men når hele tettstedet advarer mot henne, og alle legene i kommunen er kjempemisfornøyd så ser jeg ikke vitsen. Min mor er tidligere kollega med henne og mamma sier også at meg og jordmora her blir no go. Vet flere som har klagd til kommunen angående jordmora, men ikke noe har skjedd. Alle som har gått til henne i ett svangerskap sier aaaldri igjen!
Jeg er også heldig som har mamma som er jordmor, så da bruker jeg heller henne til samtaler hvis det er noe legen ikke har tid til.
 
Legen min kan virkelig ikke svangerskap, så her blir det jordmor for det meste. Men må nok til legen en del også for blodprøvetaking/kontroll av mine vitaminer og sykmelding. Men ellers blir det jordmor [emoji4]
 
I forrige svangerskap valgte jeg egentlig å gå til fastlege. Når jeg bikket 34uker ca fikk jeg litt fødselskrekk så gikk til sykehuset. Da fikk jeg nesten kjeft for å kun gått til lege å ble henvist til jordmor med en gang.. denne gangen tenker jeg å gå til legen frem til etter ul tenker jeg for å snakke litt ift fødsel, deretter annenhver så blir føden fornøyd å..
 
Første gang som gravid, så har ikke gått til henne tidligere. Men når hele tettstedet advarer mot henne, og alle legene i kommunen er kjempemisfornøyd så ser jeg ikke vitsen. Min mor er tidligere kollega med henne og mamma sier også at meg og jordmora her blir no go. Vet flere som har klagd til kommunen angående jordmora, men ikke noe har skjedd. Alle som har gått til henne i ett svangerskap sier aaaldri igjen!
Jeg er også heldig som har mamma som er jordmor, så da bruker jeg heller henne til samtaler hvis det er noe legen ikke har tid til.
Hvem er det du går til? Jeg vil unngå henne..
 
Forrige svangerskap gikk jeg kun på 1 kontroll til fastlege og resten av kontroll hos jordmor. Syntes jordmor hadde mer kunnskap enn fastlegen og hadde god kjemi med henne. Har ikke helt bestemt meg enda denne gangen. Liker godt min fastlege nå, så får se etter 1 kontroll (12+5) på tirsdag. Men vil enten kun gå jordmor eller gå til begge. Ville ikke droppet jordmor, få hun sitter på kunnskap en fastlege ikke har
 
Prøver meg hos legen nå først, men tenker å fortsette hos jordmor. Legen min er helt ok, men ikke verdens beste og de har det veldig travelt der på legesenteret, så blir ofte litt stressende når jeg er der, og de er lite fleksible. Men det kommer an på hvordan jordmor er også da. Hvis jeg ikke liker å gå der,så bytter jeg til lege igjen.
 
Back
Topp