Lege eller jordmor?

3 små engler i magen

Betatt av forumet
Jeg må bestille min første kontroll nå og som jeg har forstått så kan man velge om man vil gå til lege eller jordmor. Hvem anbefaler dere? Er en som er bedre enn den andre?

Jeg har pleid å gått til legen først slik man får tatt blodprøver og sånt, så annenhver gang til jordmor og lege [emoji846]

Jeg gikk til begge i starten da jeg hadde behov for gradert sykemelding som lege må skrive ut, men og gått til jordmor hele tiden. Har virkelig Trivdes hos jordmor som innehar så mye kunnskap om svangerskap o.l og fått masse gode tips. Har også fått tilbud og info om ulike kurs gjennom helsestasjonen som jeg har benyttet meg av. Anbefales å gå til jordmor!

Jeg føler at begge er en nødvendighet da de er gode på forskjellige ting. Jeg har alltid begynt hos lege, og så har jeg gått annenhver gang til lege/jordmor.

Jeg var hos lege i går, han vil jeg skal gå til jordmor, er også de aom har mest kunskap om svangerskap og fødsel. Men jeg vet at jordmor jer i byen ikke tar blodprøver eller noe, så må gå til lege for det :)

Kommer nok til å gå annenhver gang til lege og jordmor :)

Jeg bruker å gå til lege først . Og fra OUL liker jeg å gå til jordmor .

Jeg er så utrolig glad for å ha en så morsom og hyggelig lege som jeg har, så jeg vil gjerne gjøre som sist, 50/50 jordmor/lege. :D

Kommer til å gå så mye som mulig til jm :-) går til jm på første kontroll også, mener på at hun tar blodprøver selv :-) hvis ikke får jeg bare dra til legen i tillegg. Ser ikke poenget i å dra til legen..

Kommer til å gå så mye som mulig til jm :) går til jm på første kontroll også, mener på at hun tar blodprøver selv :) hvis ikke får jeg bare dra til legen i tillegg. Ser ikke poenget i å dra til legen..

Enig med deg altså, hadde mye mer utbytte av å være hos jordmor, men legen er så morsom og jeg blir i så godt humør av å være hos han. Dansk og vi har lik humor. :D

Hva sjekker man på de første blodprøvene og hvor mange ganger senere tar man blodprøver (hvis man ikke følges opp spesielt)?
Jeg gikk annen hver gang til lege og jordmor sist og kommer sikkert til å gjøre det samme nå.

Hva sjekker man på de første blodprøvene og hvor mange ganger senere tar man blodprøver (hvis man ikke følges opp spesielt)?
Jeg gikk annen hver gang til lege og jordmor sist og kommer sikkert til å gjøre det samme nå.

• blodprøver for å bestemme blodtype og antistoffer, blodprosent/hemoglobin, røde hunder, HIV og syfilis
  • hepatitt B og hepatitt C dersom lege eller jordmor mener det er behov for det
  • urinprøver av morgenurin for protein og glukose (gjøres ved hver kontroll)

Ellers målte jordmor blodprosent/hemoglobin ( bare et lite stikk i fingeren) hver gang jeg var der :)

Ellers målte jordmor blodprosent/hemoglobin ( bare et lite stikk i fingeren) hver gang jeg var der :)

Tusen takk for godt og utfyllende svar lenger opp også :D Jeg tok ikke sånn i fingeren hver gang sist.

Tusen takk for gode råd alle sammen☺. Det ser ut som at begge er viktige, men at kanskje jordmor har bedre kunnskap om graviditet. Jeg kommer til å bestille første kontroll hos jordmor siden helsestasjonen er naboen min. Jeg
Blir 8 uker nå til søndag og vil bestille i begynnelsen av neste uke. Jeg har vært på ul når jeg var 6 uker og der var et foster med et bitte litt bankene hjerte☺. Så det blir spennende å sette i gang kontrollenen.

Tusen takk for gode råd alle sammen☺. Det ser ut som at begge er viktige, men at kanskje jordmor har bedre kunnskap om graviditet. Jeg kommer til å bestille første kontroll hos jordmor siden helsestasjonen er naboen min. Jeg
Blir 8 uker nå til søndag og vil bestille i begynnelsen av neste uke. Jeg har vært på ul når jeg var 6 uker og der var et foster med et bitte litt bankene hjerte☺. Så det blir spennende å sette i gang kontrollenen.

Jeg tenker at et annet viktig aspekt her er om du føler du får hjelp hos legen din. Ofte synes jeg de har dårlig tid og ikke engasjerer seg på det samme følelsesmessige planet som en jordmor. Du kan selvsagt være uheldig med jordmor, men det vet du ikke før du har gått første gang.

Jeg gikk kun til jordmor, men var frisk og fin under hele svangerskapet, så trengte ikke lege.

Back
Topp