Lavt stoffskifte?!

Mai2013September2017

Andre møte med forumet
Hei alle!

Jeg var hos legen på tirsdag og tok blodprøver- de vanlige som skal føres inn på helsekortet. Idag ringte de og sa jeg måtte inn og ta nye utvidet da stoffskifte var for lavt (0.35 var mitt, referanseverdiene er 0.5-3.6).

Noen som har lignende erfaringer? Jeg er kanskje over snittet redd for å være syk, så blir med en gang redd det kan være noe bakenforliggende alvorlig?

Setter pris på alle svar
 
Jeg har lavt stoffskifte fra før og går på tabletter for dette. Slik jeg har skjønt det, så er stoffskifte høyere dersom verdiene er lave. 0,35 er jo en lav verdi så slik jeg har blitt fortalt er stoffskifte da ikke lavt, men normalt/høyt. Fikk du forklart verdiene eller bare beskjed om at stoffskifte var lavt? Eventuelt verdiene var lave?
Snakk med legen din om d du lurer på, det viktigste er jo hvordan du føler deg:) vet lavt stoffskifte er man ofte trøtt/slapp og energiløs, men dette er jo vanlig ved graviditet og
 
Nå virker det som om det er veldig mange forskjellige meninger blant leger, men kan fortelle hva min sa (men godt mulig din mener jo annet)
Hun sa at det er veldig vanskelig å si noe om stoffskifte hos gravide dersom man ikke har en referanseprøve fra før svangerskapet. Det er fordi hormoner ++ kan tulle så mye underveis i svangerskapet, og det er helt vanlig med noen endringer i stoffskifte underveis.
 
Jeg har lavt stoffskifte fra før og går på tabletter for dette. Slik jeg har skjønt det, så er stoffskifte høyere dersom verdiene er lave. 0,35 er jo en lav verdi så slik jeg har blitt fortalt er stoffskifte da ikke lavt, men normalt/høyt. Fikk du forklart verdiene eller bare beskjed om at stoffskifte var lavt? Eventuelt verdiene var lave?
Snakk med legen din om d du lurer på, det viktigste er jo hvordan du føler deg:) vet lavt stoffskifte er man ofte trøtt/slapp og energiløs, men dette er jo vanlig ved graviditet og


Takk for svar! Jeg fikk beskjed omat verdiene er lave
 
Nå virker det som om det er veldig mange forskjellige meninger blant leger, men kan fortelle hva min sa (men godt mulig din mener jo annet)
Hun sa at det er veldig vanskelig å si noe om stoffskifte hos gravide dersom man ikke har en referanseprøve fra før svangerskapet. Det er fordi hormoner ++ kan tulle så mye underveis i svangerskapet, og det er helt vanlig med noen endringer i stoffskifte underveis.


Det virker jo veldig logisk egentlig.
Jeg tok prøver i fjor høst som var helt fine- altså før jeg ble gravid :)
 
Med den lave verdien tror jeg ikke stoffskifte er lavt, men heller litt forhøyet( siden d er litt utenfor referanseområdet). Bra de tar utvidende prøver- når d gjelder stoffskifte er d andre verdier de også må se på :) og de tar helt sikkert forhåndsregler siden du er gravid:) vanlig at d går både opp og ned:) jeg ville ikke uroet meg, men spør og mas på legen din :)
 
  • Dette er nok TSH de mener. Det er et signal hormon. Altså ikke et rent stoffskifte hormon. Få de til å ta ft3 og ft4 sammen med TSH. Jeg har lavt stoffskifte og velregulert på medisin. Jeg har TSH nesten i 0 . Er TSH høyt betyr det lavt stoffskifte..feks når ble syk hadde jeg TSH på 70 !! Når ft3 og ft4 er lav betyr det lavt stoffskifte også. Ft3 er viktig og ta da dette er det aktive hormonet. Ikke alle leger gjør det da de har lite kunnskap på område. Post gjerne svar her så kan jeg se på de.
 
Disse prøvene burde man ta: TSH, ft3 (T3), ft4 (T4) og Anti Tpo . Anti tpo måler antistoffer i blodet. Er denne høy er skjoldsbrukskjertelen under '' angrep'' dvs den produserer ikke så mye stoffskifte hormon lenger.
 
  • Dette er nok TSH de mener. Det er et signal hormon. Altså ikke et rent stoffskifte hormon. Få de til å ta ft3 og ft4 sammen med TSH. Jeg har lavt stoffskifte og velregulert på medisin. Jeg har TSH nesten i 0 . Er TSH høyt betyr det lavt stoffskifte..feks når ble syk hadde jeg TSH på 70 !! Når ft3 og ft4 er lav betyr det lavt stoffskifte også. Ft3 er viktig og ta da dette er det aktive hormonet. Ikke alle leger gjør det da de har lite kunnskap på område. Post gjerne svar her så kan jeg se på de.

Hei!

Så i et annet forum at du brukte Erfa. Hvor tidlig måtte du øke dosen under graviditet? Jeg står på både Erfa og Levaxin og har foreløpig ikke økt dosen noe. Er gravid i 8. uke. Har heller nesten ikke målbar TSH, men det er nok pga. Erfa. Ser flere steder at leger har uttalt at det absolutt ikke er bra.. så jeg blir jo litt bekymret. Fritt T3 og Fritt T4 var i følge legen som det skulle være rett før jeg ble gravid.
 
Back
Topp