Lavt stoffskifte??

~*LilleBlomst*~

Forumet er livet
VIP
Er det noen som har det her inne? Tok noen prøver i går og noe kunne tyde på at jeg kanskje har det, men måtte ta nye prøver igjen nå snart for å se om det var noe eller ikke.[:-]

Jeg har det [&o]

hva går det ut på? legen sa jeg ikke trengte å bekymre meg fordi hvis det var så jeg hadde det så fikk jeg behandling for det.

trenger litt tid før jeg svarer, gubben kom heim til lunch [:)]

Du må gå på medisiner resten av livet med denne sykdommen. Det er skjoldbruskkjertelen som har sluttet og virke eller delvis sluttet å virke. Den produserer tyroksin som hele kroppen trenger for å fungere!! [&o]

Her er noen fakta opplysninger l

Hva er for lavt stoffskifte?

For lavt stoffskifte kalles også hypotyreose.
Ved for lavt stoffskifte produserer skjoldbruskkjertelen for litt stoffskiftehormoner, hvilket kan gi bl.a. tretthet, nedstemthet, vektøkning, forstoppelse og mange andre symptomer.

Hvorfor får man for lavt stoffskifte? Årsak:

I skjoldbruskkjertelen (glandula thyroidea) dannes to stoffskiftehormoner – tyroksin (T4) og trijodtyronin (T3). Vanligvis simuleres produksjonen av T4 og T3 av et hormon som kalles TSH (Tyreoidea Stimulerende Hormon).
Hvis det av en eller grunn produseres for lite (eller intet) av stoffskiftehormonene T4 og T3, sir man at man har for lavt stoffskifte.
Stoffskiftehormoner er viktige og påvirker talrike organer og funksjoner i kroppen, hvorfor en for liten produksjon av stoffskiftehormon kan gi mange slags plager (se senere).
De hyppigste årsakene til for lavt stoffskifte er:
· Betennelse i skjoldbruskkjertelen er den hyppigste årsaken i Norge. Kalles også for Hashimotos thyroidit. Det er en såkalt autoimmun sykdom, dvs at kroppen tror skjoldbruskkjertelen er en fiende og danner antistoffer mot den. Det fører til at skjoldbruskkjertelen etter hvert produserer mindre og mindre stoffskiftehormon.
· For lavt stoffskifte ses også etter kirurgisk fjernelse eller radioaktiv jodbehandling av skjoldbruskkjertelen.
· Hvis man inntar store mengder jod (for eksempel fra visse naturmidler) kan man utvikle for lavt stoffskifte
· Visse legemidler
· Svikt i hypofysen (som prodususerer TSH som stimulerer skjoldbruskkjertelen) – er sjelden
· For litt jod kan også gi for lavt stoffskifte; men jodmangel er svert sjelden i Norge.
· Etter fødsel kan ses en forbigående periode med for lav stoffskifte hos enkelte

Hvor hyppig er for lavt stoffskifte?

For lavt stoffskifte er en hyppig sykdom.
Cirka 5 % av kvinner og 1 % av menn i Norge har for lavt stoffskifte.
Sykdommen er altså 5 ganger hyppigere hos kvinner enn hos menn.
Hyppigheten av sykdommen er høyere jo eldre man er.
Cirka 1 ut av 5.000 nyfødte har for lavt stoffskifte.

Hva er symptomene på for lavt stoffskifte? Symptomer

De viktigste og hyppigste symptomene på for lavt stoffskifte er:
· Tretthet, manglende initiativ, depresjon, dårlig hukommelse, demens, økt søvnbehov
· Tørr og kjølig hud, sprø negler, tynn hår
· Vektøkning, nedsatt appetitt, forstoppelse
· Langsom puls, hjertesvikt kan forekomme
· Smerter i ledd og muskler
· Kraftigere menstruasjonsblødninger
· Hes og dyp stemme
· Kuldefornemmelse
Det er ikke alle som får alle disse mange symptomene! Det er individuelt fra pasient til pasient. Men dette er de hyppigst forekommende symptomer.

Myksødem koma
Hvis diagnosen overses i lang tid eller hvis pasienten ikke søker lege, kan det utvikles en alvorlig men meget sjelden tilstand kallet myksødem koma. Den ses især hos eldre personer med annen sykdom i tillegg til uoppdaget for lavt stoffskifte.
Pasienten er bevisstløs med lav puls, pusteproblemer og lav temperatur. Krever øyeblikkelig innleggelse på sykehus.

Hvordan stiller legen diagnosen?

Hvis legen mistenker for høyt stoffskifte (på grunn av ett eller flere av ovennevnte symptomer) vil han gjøre en del undersøkelser for å finne noen av ovennevnte funn.
Men diagnosen stilles på blodprøve:
· TSH (vil være for høy)
· T4 (vil være for lav)

Hvordan behandles for lavt stoffskifte? Behandling

Målet med behandlingen er å normalisere stoffskiftet så man blir symptomfri.

Medikamenter
Behandlingen består i å tilføre kroppen det manglende stoffskiftehormon (tyroksin) i form av tabletter. Tablettene med tyroksin (Levaxin) skal tas en gang daglig. Dosen kan variere mellom 50 og 300 mikrogram – vannligste dose er 100 mikrogram.
Man starter med en lav dose og øker gradvis til stoffskiftehormonet er pent i normalområdet. Det bør gå 6-8 uker mellom eventuelle endringer i dosen på Levaxin.
Levaxin fås på blå resept.

Hvor ofte skal jeg kontrollers hos legen?
Stort sett alle former for hypotyreose (for lavt stoffskifte) er livslang.
Det betyr, at du må ta tablettene med Levaxin resten av livet.
I starten vil du bli kontrollert hos fastlegen med blodprøver hver 6.-8. uke inntil blodprøvene er fine. Derpå er det tilstrekkelig med kontroll 1-2 ganger i året – hvis prøvene er fine.
Det kan være en god ide og få tatt blodprøvene noen dager før du kommer til legen, så prøvesvarene er klare når du kommer til legetimen.
Det anbefales å ta blodprøvene på morgenen før du har tatt tablettene.

Hva er utsiktene?
Pasienten med for lavt stoffskifte, som tar medisinen, overholder kontrollene og har normale stoffskifteprøver, vil kunne forvente å leve et helt normalt liv.

Finnes det pasientforeninger?
Norsk Thyroidea Forbund (forbund for alle typer sykdommer i skjoldbruskkjertel)

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=597945

jeg har alle symptomene til det, så har tenkt til å dra til legen og få sjekka det. er drittlei av å være konstant sliten, så håper nesten det er lavt stoffskifte jeg har.. for da hadde det vært noe å gjøre med det!

ORIGINAL: Isilra

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=597945

jeg har alle symptomene til det, så har tenkt til å dra til legen og få sjekka det. er drittlei av å være konstant sliten, så håper nesten det er lavt stoffskifte jeg har.. for da hadde det vært noe å gjøre med det!

fikk ikke diagnosen jeg før jeg ble så utmatta og svimmel at jeg holdt på å besvime for den minste lille ting. DE har da en skala å gå etter og jeg var ikke under rødstreken [&o]
Jeg falt ikke under før de satte meg på en kur som skulle fjerne alt fettet fra kosten min, det var jo min feil at jeg ble tykkere selv om jeg spiste sunt og lite, ente opp med alt for lite koesterol og langt under rødsteken dems [:(][:'(][:-][&o]
Alle siser jo at det å trene gir overskudd og en deilig følelse, hos meg blir det helt feil jeg blir mega sliten av å trene, iallefall før. Nå på medisiner går det greit. [:)]

ORIGINAL: SimenSinMamma

huff.[:(] merker du noe til det da du går på medisiner da?

under svangerskapet ble jeg skikkelig slapp og dårlig, men ble dosert opp og alt gikk kjempefint igjen. Legen ville gjerne beholde doseringa etter fødselen også så lenge jeg hadde det bra,(da jobber kroppen fort og jeg kunne komme litt ned i vekt),men da endte jeg opp med å svime av igjen, så den må ikke være for lav eller for høy. Må ta blodprøver hver 4 uke nå, men når det blir stabilt igjen hver 8 uke, kanskje sjeldnere.

Så enda er jeg ikke på ett stabilt nivå, men jeg kommer meg! [:)] Begynner å kunne se glede i å rydde huset, dra på butikken og gå turer! MEN jeg var skikkelig langt nede da!

ORIGINAL: lille trille09

huff.[:(] merker du noe til det da du går på medisiner da?

under svangerskapet ble jeg skikkelig slapp og dårlig, men ble dosert opp og alt gikk kjempefint igjen. Legen ville gjerne beholde doseringa etter fødselen også så lenge jeg hadde det bra,(da jobber kroppen fort og jeg kunne komme litt ned i vekt),men da endte jeg opp med å svime av igjen, så den må ikke være for lav eller for høy. Må ta blodprøver hver 4 uke nå, men når det blir stabilt igjen hver 8 uke, kanskje sjeldnere.

Så enda er jeg ikke på ett stabilt nivå, men jeg kommer meg! [:)] Begynner å kunne se glede i å rydde huset, dra på butikken og gå turer! MEN jeg var skikkelig langt nede da!
 Det er sånn jeg føler det nå. Orker ingenting. Føler meg slapp og dårlig.[&o] haff. 

men struma?? what?[:-]

hvis det ikke blir behandlet kan skjoldbruskkjertelen bli forstørra ja. Det var det første legen sjekka på meg da jeg fikk diagnosen. Husk den fungerer ikke som den skal!!

nei, jeg regner vel med at jeg får en time etter at jeg har tatt nye blodprøver på mandag og om det fortsatt viser seg at det kan være det. (noe jeg tror nå etter å ha lest litt)[&o]

Eg har litt lavt stoffskifte.. Men ikkje under "grensene" då.
Men såpass at eg har fått struma.

Skal sta å ta UL av skjoldbruskkjertelen.. Men bortsett fra hoven hals, så har eg ikkje
symptomer... Sliter litt med å gå ned i vekt da.

Back
Topp