Lavt stoffskifte og graviditet

HappyHippie87

Betatt av forumet
Hei, jeg er ca 4 uker på vei og har lavt stoffskifte... Jeg lurte på om det er noen andre her som også har det, evt hvordan dere går frem?
Har lest litt om det og synes det er litt skremmende og har planer om å ringe gynekologen min i morgen tidlig.

Hei, jeg er ca 4 uker på vei og har lavt stoffskifte... Jeg lurte på om det er noen andre her som også har det, evt hvordan dere går frem?
Har lest litt om det og synes det er litt skremmende og har planer om å ringe gynekologen min i morgen tidlig.
Hei du! Og gratulerer til deg :-) Jeg er også ca 4 uker på vei, litt over, og har lavt stoffskifte.. Jeg fant ut av graviditeten igår, så tenker jeg skal ringe å ordne meg time hos fastlegen i løpet av uken for å få litt informasjon og mtp dosering av medisin. Har nettopp gått ned på dosen, men nå må jeg visst øke igjen. Er småbekymret for å miste, men har ikke hatt noe blødning/spotting så langt..

Tror du bare kan ordne deg en time til fastlege først, da en gynekolog ikke kan hjelpe deg så mye med LS. Men om du tenkte på TUL, så går jo det også. :-)

Hei:) jeg har lavt stoffskifte. Dra fastende til legen å ta nye blodprøver. Du SKAL øke dosen, selvom legen sier det er innenfor verdiene :)

Jeg også. Fant ut i dag at jeg var gravid. VEt veldig lite om graviditet og stoffskifte. Er vel lurt å booke tid hos lege så fort som mulig.. er det større sjans for å miste med lavt ?

Hei! Jeg er en sniker fra februar, men her tror jeg at jeg kan hjelpe litt ☺ Jeg har selv hypotyreose, og går på Levaxin, og har i mange år hatt et ustabilt stoffskifte. Som flere sier så SKAL Levaxin økes, fordi om kort tid skal du og babyen dele stoffskifte, og sykehuset her godtok ingen verdier over 2,0 på TSH, vil tro det er sånn andre steder også. I tillegg fikk jeg TUL i uke 10, noe jeg mener også dere skal ha. En liten ekstra oppfølging, bare for å se at fosteret har det fint og vokser (noe det så og si alltid gjør). Øking av medisiner varierer fra person til person, selv hadde jeg en økning fra 100mg til 150mg daglig under graviditeten. Dere SKAL ha noe mer oppfølging. Snakk med lege og jordmor om dette, da burde en av de henvise dere til sykehuset for prøver og TUL ☺ Noe avhengig av hvor kraftig rammet man er såklart. Lykke til alle sammen ☺

Og sykehuset skal også snakke med en endokrinolog om det er vanskelig å stabilisere dere under graviditeten :-) Det er bare hyggelig å svare når det er noe man eventuelt kanskje kan hjelpe med :-) Håper det går fint for dere alle!

i flg kostholdslegen min så må en bare holde et ekstra godt øye på stoffskiftenivåene.. jeg er på grensen til lavt (oppdaget for 4 uker siden) så jeg må ta ekstra blodprøver for å holde øye med de nivåene.. ;-)

i flg kostholdslegen min så må en bare holde et ekstra godt øye på stoffskiftenivåene.. jeg er på grensen til lavt (oppdaget for 4 uker siden) så jeg må ta ekstra blodprøver for å holde øye med de nivåene.. ;-)
Det er riktig at det skal holdes øye med ☺ Og i de aller aller fleste tilfellene så skal medisinene økes for å minske muligheten for lav fostervekst. TSH og fritt T4 sjekker de alltid. Jeg gikk til blodprøvetakning hver måned eller oftere, avhengig av om det holder seg stabilt. Det er ikke ønskelig med TSH høyere enn maks 2 under graviditeten. Hormoner påvirker hverandre, derfor øker ofte TSH under svangerskapet.

Det er riktig at det skal holdes øye med ☺ Og i de aller aller fleste tilfellene så skal medisinene økes for å minske muligheten for lav fostervekst. TSH og fritt T4 sjekker de alltid. Jeg gikk til blodprøvetakning hver måned eller oftere, avhengig av om det holder seg stabilt. Det er ikke ønskelig med TSH høyere enn maks 2 under graviditeten. Hormoner påvirker hverandre, derfor øker ofte TSH under svangerskapet.
må stoffskifte blodprøvene taes fastende?? sist jeg tok blodprøver var det fastende og en hel haug alt mulig annet...

Stoffskifte prøver tas fastende fra medisiner ☺
godt jeg ikke går på medisiner nå da... uten om lutinus, d-vitaminer, folat og snart metformin... :p (skal ha oppstart så fort jeg får kjøpt de inn, men det var ikke hastverk med å få kjøpt de inn når jeg var hos legen sist... (har PCOS så er ikke pga diabetes jeg får metforminen men pga pcosen) ;-)

godt jeg ikke går på medisiner nå da... uten om lutinus, d-vitaminer, folat og snart metformin... :p (skal ha oppstart så fort jeg får kjøpt de inn, men det var ikke hastverk med å få kjøpt de inn når jeg var hos legen sist... (har PCOS så er ikke pga diabetes jeg får metforminen men pga pcosen) ;-)
Har stoffskiftet ditt sunket med graviditeten? Uansett så høres det rart ut at det ikke haster. Vet du hvilken dose du skal gå på, og hva verdiene dine er? Stoffskifte er noe som skal tas på alvor om det er veldig lavt.

Skal du begynne på metformin nå når du er gravid? :P Jeg gikk på metformin og måtte slutte? Har også pcos og ingen diabetes :)

Skal du begynne på metformin nå når du er gravid? :p Jeg gikk på metformin og måtte slutte? Har også pcos og ingen diabetes :)
jeg får bruke det ja... det er ingen problem i å bruke det som gravid... og skulle faktisk startet i sånn forje uke... legen min sier at det er en medisin som er helt trygg for svangerskapets del. og mange med PCOS har mindre sjanse for spontanabort ved bruk av medisinen... ;-)

Har stoffskiftet ditt sunket med graviditeten? Uansett så høres det rart ut at det ikke haster. Vet du hvilken dose du skal gå på, og hva verdiene dine er? Stoffskifte er noe som skal tas på alvor om det er veldig lavt.
aner ikke, aner ikke og på grensen til å ha lavt stoffskifte.. men siden jeg ikke helt ennå har fått selve diagnosen så har jeg ikke fått medisiner mot det ennå... ;-)

aner ikke, aner ikke og på grensen til å ha lavt stoffskifte.. men siden jeg ikke helt ennå har fått selve diagnosen så har jeg ikke fått medisiner mot det ennå... ;-)
Okay :-) Da vil jeg tro du har lave TSH verdier, noe som er bra. Da går det an å håpe på at det justerer seg igjen :-) Hvis ikke så er det noen som får forbigående lavt stoffskifte under graviditeten, det ville vært det beste :-) Masse lykke til!

jeg får bruke det ja... det er ingen problem i å bruke det som gravid... og skulle faktisk startet i sånn forje uke... legen min sier at det er en medisin som er helt trygg for svangerskapets del. og mange med PCOS har mindre sjanse for spontanabort ved bruk av medisinen... ;-)
Hmm, jaja, får bruke det viss jeg vil jeg også altså, min gynekolog mente det var bortkastet å gå på da hun som forsker på det verken klarer å bevise at det hjelper mot spontanabort eller for tidlig fødsel :P Jeg skulle være med på studiet sist, men orker ikke være dårlig i magen hele første delen av svangerskapet :) men hadde nok fortsatt dersom gynekologen min anbefalte det. Helt sikker på at det er derfor jeg er gravid nå :)

Back
Topp