Lavt plassert morkake

Konradine

Betatt av forumet
Desemberskatter 2016
På UL her om dagen sier gynekologen at enden av morkaken min ligger litt langt ned og "nedi" livmorhalsen. Noen andre som har opplevd dette før, og født normalt? Hvis dette ikke endrer seg i takt med at baby vokser blir det keisersnitt? Føler jeg IKKE har lyst til det, selv om fødselen var hard sist.

I forrige svangerskap ble det oppdaget på ordinær ultralyd at jeg hadde morkaka liggende foran fødselskanalen. Fikk ultralyd i uke 34 tror jeg det var for kontroll. Hvis den ikke hadde flyttet seg "opp" av seg selv måtte det eventuelt bli keisersnitt. Hos meg flyttet den seg av seg selv så på kontrollultralyd fra alt fint i forhold til morkakas plassering og mulighet for ordinær fødsel:)

Hos meg lå såvidt jeg skjønte hele morkaka foran åpningen. Gjør den det hos deg også? Fordi det førte til at jeg fikk noen restriksjoner pga større fare for blødning når den var plasser sånn... Blant annet i forhold til bæring og tunge løft, samt samleie.

Jeg fikk og beskjed om det på UL, vet ikke enda hvor langt foran den ligger da, eller om den bare ligger på kanten. Men gyn sa at den mest sannsynlig kom til å flytte seg oppover. Er jo enda tidlig, så er ikke så bekymret foreløpig :)

I forrige svangerskap ble det oppdaget på ordinær ultralyd at jeg hadde morkaka liggende foran fødselskanalen. Fikk ultralyd i uke 34 tror jeg det var for kontroll. Hvis den ikke hadde flyttet seg "opp" av seg selv måtte det eventuelt bli keisersnitt. Hos meg flyttet den seg av seg selv så på kontrollultralyd fra alt fint i forhold til morkakas plassering og mulighet for ordinær fødsel:)

Hos meg lå såvidt jeg skjønte hele morkaka foran åpningen. Gjør den det hos deg også? Fordi det førte til at jeg fikk noen restriksjoner pga større fare for blødning når den var plasser sånn... Blant annet i forhold til bæring og tunge løft, samt samleie.

Jeg håper virkelig den flytter på seg etterhvert som baby vokser da! Nei, jeg skjønte det slik at det var enden av morkaka som låg litt over. Har ikke fått noen restriksjoner, eneste han sa var at hvis jeg fikk blødning så var det mest sannsynlig fra kanten av morkaka, og ingen grunn til panikk (!?).

Jeg håper virkelig den flytter på seg etterhvert som baby vokser da! Nei, jeg skjønte det slik at det var enden av morkaka som låg litt over. Har ikke fått noen restriksjoner, eneste han sa var at hvis jeg fikk blødning så var det mest sannsynlig fra kanten av morkaka, og ingen grunn til panikk (!?).

Det går nok kjempe fint! De sa til meg at i de fleste tilfelle flytter den seg etterhvert som livmor vokser. Så da gjør den helt sikkert det for deg også:happy:

Det går nok kjempe fint! De sa til meg at i de fleste tilfelle flytter den seg etterhvert som livmor vokser. Så da gjør den helt sikkert det for deg også:happy:

Fint å høre at det er noen det har gått fint med! Det gjør det sikkert hos meg også :) Takk for betryggende ord :)

Man blir fulgt opp om morkaken ligger for nærme eller over "utgangen" hos de fleste flytter den seg oppover i løpet av svangerskapet, men og den ikke gjør det er risikoene store ved vaginal fødsel om den ligg for nærme, og umulig om den ligger over.

På ul sa de at dette er helt vanlig i frem til uke 12 LG at dette stort sett er øke til ul. Det fører sjelden til keisersnitt.

Forrige gang var morkaken over utgangen helt frem til uke 28. Den hadde flyttet seg nok frem til uke 32, så alt gikk som det skulle :)

Back
Topp