Lavt jernnivå

laban igjen....

Gift med forumet
Februarhjertene2017
Er det flere her med lavt jernnivå? Jeg lå på 4 på siste måling. Skal jo være mellom 15-200.
Hva tar dere eventuellt?
 
Jeg hadde det. Lå på 5. Jeg tok 2 ferromax hver kveld i en uke.
 
35ad167840e0bf7b644da3ff2f4ef482.jpg

Disse to tar jeg:)
 
Er det legen som har anbefalt det eller? Hvor lavt hadde du? Og hvordan blir du i magen?



Får du de på apotek uten resept? Og hjalp det? Og spør deg også...hvordan ble du i magen?
Ferromax er uten resept. Japp. Hjalp veldig. Er på normal nivå nå :) var helt normal i magen [emoji106]
 
Tar Niferex 100mg (kjøpes reseptfritt på apoteket) etter anbefaling av både JM og lege da den skal være ganske grei mot magen. Blir naturligvis litt tregere i magen, men ikke noe plagsomt.
 
Overlegen og jordmoren på sykehuset anbefalte en blanding av disse etter fødselen sist, så da fortsatte jeg med dette nå også.
Hadde utskrapning og mistet masse blod:)
 
Ja, hadde 20 i uke 12, så nå er det nok nokså skralt. Fikk beskjed om å ta jerntabletter, men tålte ikke pga irritabel tarm. Så må heller leve med å være trøtt og sliten, samt være nøye med å få i meg jernrik mat (selv om det ifølge jordmor ikke hjelper så mye når jernlageret er så lavt).
 
Har fått beskjed i fra lege om at det er lite hensiktsmessig for gravide å måle jern under svangerskapet. Jeg har generelt dårlig opptak av jern i tarmen, både fra mat og jernpreparater og har fått jerntransfusjon (jern rett i blodet) tidligere. Fikk beskjed nå om at det ikke er hensiktsmessig å ta blodprøver for å måle dette i svangerskapet da fosteret tar til seg jern for å bygge opp sine egne jernlagre til etter fødselen.

Tidligere ble en analyse av jernlageret i kroppen (ferritin) målt for å vurdere behovet for jernbehandling. Det viser seg imidlertid at denne prøven ikke er pålitelig under svangerskap, og den benyttes derfor ikke lenger som rutineprøve. Behovet for jernbehandling vurderes ut fra blodprosent og kvinnens helsetilstand, og ev. måling av noe som kalles blodindekser.
Hentet fra NHI.no

I følge min fastlege og gastrolege, vil den generelle allmenntilstanden under svangerskapet si noe om jernlager, men ikke nødvendigvis det reelle jernlageret mitt. Dette er noe som må måles og vurderes etter svangerskapet igjen. Ofte vil en lav HB være en indikasjon på lavt jern, men dette er ikke noe som en nødvendigvis skal gå 100% etter. Da forstoppelse er en vanlig bivirkning på jerntabletter, må det veies opp imot den generelle allmenntilstanden. Jeg hadde derfor villet rådført meg med jm eller fastlege før oppstart av jernpreparater dersom du ikke står på det fra før. Her spiser jeg leverpostei med høyt jerninnhold (Mills Ovnsbakte), for å prøve å forebygge istedenfor. :)
 
NB - bare en påminnelse: Husk å ikke drikke melk/spise melkeprodukter samtidig med inntak av jern - det hindrer opptak. Appelsinjuice derimot er bestevenn med både leverpostei og jerntabletter :D
 
C-vitamin i seg selv er gunstig i forhold til opptak av jern :)
 
Ja, hadde 20 i uke 12, så nå er det nok nokså skralt. Fikk beskjed om å ta jerntabletter, men tålte ikke pga irritabel tarm. Så må heller leve med å være trøtt og sliten, samt være nøye med å få i meg jernrik mat (selv om det ifølge jordmor ikke hjelper så mye når jernlageret er så lavt).

Jeg lå på 19 i august,og jordmor ville jeg skulle sjekke igjen nå. Han som var vikarlegen min mente at måling ville vise feil under et svangerskap,mens fastlegen min ville at jeg skulle måle. Og det står jo at det er viktig at gravide får i seg jern.

Har fått beskjed i fra lege om at det er lite hensiktsmessig for gravide å måle jern under svangerskapet. Jeg har generelt dårlig opptak av jern i tarmen, både fra mat og jernpreparater og har fått jerntransfusjon (jern rett i blodet) tidligere. Fikk beskjed nå om at det ikke er hensiktsmessig å ta blodprøver for å måle dette i svangerskapet da fosteret tar til seg jern for å bygge opp sine egne jernlagre til etter fødselen.

Hentet fra NHI.no

I følge min fastlege og gastrolege, vil den generelle allmenntilstanden under svangerskapet si noe om jernlager, men ikke nødvendigvis det reelle jernlageret mitt. Dette er noe som må måles og vurderes etter svangerskapet igjen. Ofte vil en lav HB være en indikasjon på lavt jern, men dette er ikke noe som en nødvendigvis skal gå 100% etter. Da forstoppelse er en vanlig bivirkning på jerntabletter, må det veies opp imot den generelle allmenntilstanden. Jeg hadde derfor villet rådført meg med jm eller fastlege før oppstart av jernpreparater dersom du ikke står på det fra før. Her spiser jeg leverpostei med høyt jerninnhold (Mills Ovnsbakte), for å prøve å forebygge istedenfor. :)
 
Lå på 6 for litt sida, var i tillegg så godt som sengeliggende da jeg ikke orka mer enn jeg måtte. Fikk to sprøyter med jerntilskudd i skinka, og har gått på Hemofer etter det (eneste jerntabeletten jeg har funnet som jeg tåler) [emoji5]
 
Jeg begynte med Hemofer etter anbefalning av lege, men fungerte dårlig på meg. Så begynt med Niferex nå, ta det gjerne sammen med et glass juice og utenom måltider :)

Har ikke ligget såå lavt jeg da, lå på rundt 10..
 
Et innspill:
Jeg har hatt lavt jernnivå tidligere og spurt legen om jeg bør følge ekstra med det nå når jeg er gravid. Hun sier at det er meningen at jernnivået skal falle gjennom svangerskapet. Først når det blir for lavt (vet ikke hvilke verdier hun da sikter til) skal jeg ta tabletter. Min konklusjon er altså at jeg ikke skal kjøpe jerntilskudd sov om det er reseptfritt og mulig, før legen anbefaler meg det.
 
Jeg tar aminojern etter anbefaling av jordmor etter lav HB og følgende blodprøve for å sjekke både jern og B12.

Jeg har alltid hatt lave jernverdier, men har aldri tålt jerntabletter (blir skikkelig hard i magen av dem og som regel også dårlig generelt), men dette er et kosttilskudd som de ikke selger på apotek, helsekostbutikk i stedet. Funker supert for min del. Startet med 2 om dagen og tar nå 1 for vedlikehold.

Jeg ville uansett ikke tatt det uten at det er anbefalt av JM eller lege da de gjør en vurdering utifra tall og allmentilstand.
 
Ja, hadde 20 i uke 12, så nå er det nok nokså skralt. Fikk beskjed om å ta jerntabletter, men tålte ikke pga irritabel tarm. Så må heller leve med å være trøtt og sliten, samt være nøye med å få i meg jernrik mat (selv om det ifølge jordmor ikke hjelper så mye når jernlageret er så lavt).

Om du ikke tåler jerntabletter skulle legen kanskje vurdert sprøyter eller intravenøst jerntilskudd? Jeg har fått intravenøst tidligere og det er mulig det blir det igjen for min del pga mageproblemer.
 
Om du ikke tåler jerntabletter skulle legen kanskje vurdert sprøyter eller intravenøst jerntilskudd? Jeg har fått intravenøst tidligere og det er mulig det blir det igjen for min del pga mageproblemer.
Ja, har tenkt selv at han gjerne kunne vurdert det. Nå går jeg fast til jordmor, så det er en stund siden jeg har vært hos legen. Får vel ta en ny prøve etter fødsel og få en ny vurdering da. HB er utrolig nok fin igjen, da, så det er bra. Men takk for innspill [emoji4]
 
Tar også niferex, en om dagen. Har gått greit med magen, bort sett fra litt rar farge :p måtte begynne pga lav blodprosent, var på 9. Vet ikke jernlageret.
 
Back
Topp