Lavt jernlager

Guest
Hei!
Er gravid i uke 30+3 og var hos legen forige uke for å sjekke b.la jernlageret mitt. S-ferritin var da på 7. Resten var også for lavt eller helt på grensen. Men Hemoglobin var ikke målt. Bør man måle det før man evt starter med jerntilskudd? Hva slags tilskudd bør man bruke som gravid? Forrige svangerskap målte jeg kun hemoglobin og det var fint. Tok aldri jern den gang. De hadde også tatt en s-alat prøve nå. Hvorfor? Har det sammenheng med jernlageret? Den var noe forhøyet, og jeg ble litt engstelig, for forrige svangerskap hadde jeg svangerskapskløe med påfølgende forhøya leverenzymer, som resulterte i at jeg ble satt i gang i uke 39.
Takk for svar!

 
Alat-prøver måler leverenzymer mener jeg ganske sikkert.. Det har i hvert fall noe med leveren å gjøre!
Det er egentlig nok å vite at serumferritinen er lav. Den er et bedre mål enn hemoglobin i slike tilfeller! Jeg har også lavt jernlager og tar 9 mg hemjern per dag. Kan også ta 2 (18 mg) eller 3 (27 mg), men jeg vet at jeg spiser bra med jern i kosten..
Spør legen om alat-prøven!
 
Hei!
Serum-ferritin vil vanligvis være en del lavere på slutten av svangerskapet, fordi babyen har tappet av jern reservene dine. Dette lageret vil etterhvert fylles opp igjen, iallefall etter fødsel. Noen kvinner merker godt at de blir slitne og trøtte, og føler at de har lite energi. Da kan det ofte hjelpe med litt jerntilskudd. Oftest måler en bare hemoglobin i løpet av svangerskapet, og vis den er fin, er det sjelden at det gis jerntbl.
Derfor; har du plager som følge av lavt jernlager, bør du kanskje vurdere å fylle på litt - ellers skulle det ikke være nødvendig, såsant du ikke har andre tilstander som tilsier at det er fornuftig.
Asat er en leverfunskjonsprøve, har ikke noe med ferritinen såvidt jeg vet. Kanskje den er tatt pga at du hadde svangerskapskløe sist? Spør legen din.
Så lenge du ikke har noe kløe, og plager som sist, hadde jeg ikke bekymret meg ;)

Lykke til videre!

Mvh jordmor Grethe
 
Back
Topp