Lavt blodtrykk! Hjelp!!

kate10

Betatt av forumet
I dag har jeg akkurat rundet uke 12 (endelig), og den siste uka har jeg hatt flere tilfeller av blodtrykksfall og svimmelhet der jeg har vært nære å svime av. På 3 dager har jeg allerede hatt 2 migrene anfall der jeg mister synet (blitzer) og blir lammet i høyre siden av kroppen. Dette med påfølgende hodepine.
Blodtrykk; 98/68 på kontroll torsdag.
Har ligget en del i mange uker pga ekstrem kvalme. Men nå er det vanskelig å gjøre så mye som jeg føler meg så svimmel. Flere som har det slik?
Og kanskje har noen gode tips for hvordan jeg kan få det litt behageligere? Spise, drikke, gjøre?

Jeg hadde lavt blodtrykk med nummer en, men var ikke så ille plaget som nå.

Sliter selv i siste dagene med blodtrykksfall, hodepine, svimmelhet, ekstremt kvalme og oppkast i 7 uker nå. Er12+1 uker på vei.
Prøv å få i deg salt mat og vann. Til å med legen min sa til meg om salt frister ikke kan ta sukker og. Jordmor anbefalte også å drikke sukker vann for å få opp blodtrykket og hun mener at kvalme blir verre av det og trøtthet. Så er det å teste i vei :)
Jeg sliter å få i meg mat og drikke så ikke enkelt å følge de rådene får meg.
. Får regelmessig intravenøs og sa føler meg noe bedre etter det.
Håpe vi blir bedre snart :)

Har fått flere tips i dag og har skjønt at det kan ha mye med salt å gjøre ja. Når jeg tenker meg om så har jeg ikke hatt så veldig mye salt i kostholdet mitt den siste tiden, og jeg har vært dårlig å drikke store mengder vann. Da hodepinen ga seg spiste jeg så mye salt potetgull jeg orket og drakk da mye mere vann. Har også fått tips om intravenøs saltvann om det blir for ille.
Men skulle det hjelpe med søtt altså? Det er vel værre for hodepine? :/
Til nå har jeg bare vært plaget! Nå som kvalmen bedret seg gikk det rett over i blodtrykksplager.
Jeg har så lyst til å være en aktiv gravid, nå føler jeg meg bare plaget og sytete. I dag tok jeg noen enkle yogaøvelser for å strekke på en sofakropp og det føltes bra

Håper vi kan stråle snart. Gleder meg til å holde lille i amene, og i natt drømte jeg om akkurat det❤️

Blodtrykket mitt har ligget på 90/43, så jeg har også slitt med det. Prøver å ikke reise meg fort, så prøver jeg å unngå å stå stille lenge av gangen. Det hjelper å være i bevegelse, så når jeg står i kø osv så prøver jeg å gå litt frem og tilbake. Vær forsiktig når du dusjer, varmen og dampen gjør at blodtrykksfallet kommer raskere. Jeg dusjer med døren åpen så luften ikke skal bli si tett. Fikk anbefalt å drikke blanding av farris og juice pga saltene i det :-)

Jeg måtte tvinge meg på apoteket i dag for å kjøpe meg litt Paraseth. Vandret flere runder rundt reolene mens jeg ventet på min tur i kassa, og damen framfor meg tok jo sånn tid på seg. Så vel sånn passe stressa ut der jeg begynte å gå rund å rundt.. Hoho! Men kjente da jeg stod å venta, at det var like før jeg ramla i bakken altså.
Hjelper det med støttestrømper tro?

I tilligg til vann og salt kan det også være lurt å sitte litt på sengekanten før du reiser deg, gjerne beveg litt på armer og bein. Så reiser du deg sakte :) ikke lurt å sprette opp! Mitt blodtrykk er litt høyere enn ditt (108/60) og jeg er lite plager, men det svartner nesten for meg hvis eg er for raskt oppe av sengen/sofaen!

Det er ikke noe særlig.
Fikk enda et migreneanfall med aura i dag, så dro til legen. Fikk bare beskjed om å holde ut og drikke godt, ikke stresse.
Hold on, be strong Alt blir nok snart bedre når man kommer seg litt ut i 2.trimester.

Mitt blodtrykk var i dag 90/55! Dette forklarer jo hvorfor det "svartner" for meg når jeg reiser meg og står lenge men legen sa det var bedre med lavt bt enn for høyt.. Så var visst ikke farlig..

Lakris øker blodtrykket. Fikk streng beskjed av JM å ikke spise lakris nettopp pga det. :p

Migrene kommer ofte med hormonendringer. Er vel bare noe å leve med. Har sterk migrene med oppkast selv, og får ikke lov å ta noe medisiner.. :hungover:

Ikke noe godt å ha det sånn.. God bedring! :)

Ja, å reise seg fort ender med at man må sette seg igjen med en gang. Hater når jeg glemmer meg. :p

Har gått til innkjøp av ifa pastiller nå.

Legen mente at dette med blodtrykk og kvalme er noe som stabiliserer seg nå innen noen uker(12-14). Jeg blir kun nå skikkelig kvalm på kveldene, og da hjelper det ikke med små måltider, heller tvert i mot.
Vil bare ha babyen NÅ, føler jeg har strevd så mye. Gråter masse også. Huff som jeg klager, men tusen takk for deres trøstende råd og ord :) Som jeg sier til ferske småbarnsforeldre; husk at de plutselig er 4 år. Uke 12, og det virker som 100 år til vi skal få møte lille søster eller bror ;)

Fikk også påvist lavt blodtrykk! Jm sa at det var viktig å drikke mye vann og passe på å ikke stå helt i ro over lengre tid. Det kunne hjelpe å bevege på beina/rulle fra tå til hæl for å øke blodgjennomstrømningen!

Godt å vite at jeg ikke er alene. Legen jeg var innom i går sa at det var vanlig for små jenter som meg "på min alder". Er 163 høy og veier 52 kg nå i uke 12. Men jeg føler jo på meg at noe ikke stemmer.
Handler det mye om å øke blodsirkulasjonen? Jeg prøver meg på noen yogaøvelser når jeg føler meg i form. Bare uvelheten og kvalmen gir seg snart. Jeg har så lyst til å være i aktivitet :)

Back
Topp