Lavkarbotips til nybegynner?

Tekoppen

Betatt av forumet
Novemberlykke 2015
Marsboere 2020
Hei!

Jeg kunne trengt å gå ned noen kilo og har hørt så mye positivt om lavkarbo, men jeg syns det er litt vanskelig å finne ut hvordan jeg skal gjøre det. Er det et maks antall kalorier om dagen? Hvor mye karbohydrater er for mye?

Jeg lurer på om det er noen her som har god erfaring med lavkarbo, og som har noen gode råd og tips til en som er helt ny i lavkarbolivet?

Håper på svar fra kloke forumdamer :)
 
Hei!

Jeg ville heller satset på en normal balansert diett enn lavkarbo eller andre "kurer."
Sett opp en matplan med middager for hele uken.
Sørg for at halvparten av tallerkenen din består av grønnsaker, og la 2 av 5 om dagen være frukt.
Spis så ren mat som mulig, laget fra bunnen av. Spis grovt brød med magert pålegg.
Hold blodsukkeret stabilt i løpet av dagen, og pass på å få i deg nok mat; å gå sulten gjør en ikke slankere. (Ikke i vår overflod.)
Tren jevnlig, og gjør det til en del av rutinen din, så blir dørstokkmila kortere. ;)
Denne planen funker faktisk for de aller fleste:
https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/kostrad-fra-helsedirektoratet

Husk også å kose deg innimellom, og å lage god mat. Bruk urter og krydder så maten faktisk smaker, og utforske nye oppskrifter.
Problemet med mange dietter, er at man ikke skal gå på dem for alltid, og dermed ofte sprekker når man slutter.
Å gå ned i vekt og bli sunnere krever en livsstilsendring, som man kan leve med. Da minsker sjansen for å "sprekke" betydelig.
:)
 
Hei!

Jeg ville heller satset på en normal balansert diett enn lavkarbo eller andre "kurer."
Sett opp en matplan med middager for hele uken.
Sørg for at halvparten av tallerkenen din består av grønnsaker, og la 2 av 5 om dagen være frukt.
Spis så ren mat som mulig, laget fra bunnen av. Spis grovt brød med magert pålegg.
Hold blodsukkeret stabilt i løpet av dagen, og pass på å få i deg nok mat; å gå sulten gjør en ikke slankere. (Ikke i vår overflod.)
Tren jevnlig, og gjør det til en del av rutinen din, så blir dørstokkmila kortere. ;)
Denne planen funker faktisk for de aller fleste:
https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/kostrad-fra-helsedirektoratet

Husk også å kose deg innimellom, og å lage god mat. Bruk urter og krydder så maten faktisk smaker, og utforske nye oppskrifter.
Problemet med mange dietter, er at man ikke skal gå på dem for alltid, og dermed ofte sprekker når man slutter.
Å gå ned i vekt og bli sunnere krever en livsstilsendring, som man kan leve med. Da minsker sjansen for å "sprekke" betydelig.
:)

Takk for utfyllende svar! :)

Vi er flinke med ukeshandling og matplan, og vi spiser nesten bare mat laget fra bunnen av med mye grønnsaker. Utfordringene ligger nok i at det blir litt for mye kos på kveldene selv om resten av kostholdet er sunt og for lite trening og aktivitet.

Grunnen til at jeg tenkte på lavkarbo er fordi jeg tenkte det kunne være "artig" å prøve noe helt annet kun for en periode. Kanskje det ville gitt resultat litt fortere om jeg klarte en periode på lavkarbokur? Men vet ikke om dette er noe jeg bare innbiller meg for å "slippe" å ta tak i alternativene.
 
Takk for utfyllende svar! :)

Vi er flinke med ukeshandling og matplan, og vi spiser nesten bare mat laget fra bunnen av med mye grønnsaker. Utfordringene ligger nok i at det blir litt for mye kos på kveldene selv om resten av kostholdet er sunt og for lite trening og aktivitet.

Grunnen til at jeg tenkte på lavkarbo er fordi jeg tenkte det kunne være "artig" å prøve noe helt annet kun for en periode. Kanskje det ville gitt resultat litt fortere om jeg klarte en periode på lavkarbokur? Men vet ikke om dette er noe jeg bare innbiller meg for å "slippe" å ta tak i alternativene.

Bare hyggelig! :)

Problemene kommer etter kuren er ferdig, og du skal tilbake til normalen.
Sett deg heller små mål. Kast alt dere har av godis, og kjøp heller inn grønnsaker som kan spises med litt mager dip, frukt med dip (vaniljekesam, honning og kanel er digg!), eller noe annet sunt om dere føler trangen til å putte noe i munnen.
Sørg for å ikke gå tørst, det manifesterer seg ofte som søtsug når man trenger mer væske i kroppen.
Bestemme dere for at "på lørdag skal vi dele en sjokoladeplate når kvelden kommer."
Frem til det skal man ikke kjøpe noe godis, og man skal trene for å gjøre seg "fortjent" til kosen på lørdagen.
Spis så sjokoladen med god samvittighet, og nyt den.
Det er tungt i starten, men når kroppen kommer i gang med høyere forbrenning og mer energi pga fysisk aktivitet, blir det lettere.
Det er som å slutte å røyke; det er skikkelig kjipt de første ukene, men så glemmer man plutselig at man vil ha røyk. :)

Jeg har tro på deg! Viljen til endring er første skritt i riktig retning! :)
 
Søk etter siden Spør Thor på facebook. Han har detaljerte kostholdsplaner. Da raser du end i vekt. MEN du er nødt til å være knallhard med deg selv. For det er tøft.
Men samtidig er det lettnår en ser så stor forandring på vekta ;) Lykke til
 
Jeg gikk ned 10 kilo på planen til Thor :) hadde ikke klart meg uten den planen og den støtten derfra.
 
Gått ned 9,6 kg på 6 uker ved å følge planen til Thor. Selv med noen sprekk. Har hatt ca 2 uker "pause" hvor jeg ikke har fulgt planen slavisk, men skal følge planen 4 nye uker nå for å gå ned mer. Har 20 kg til som skal bort.
 
Back
Topp