Lavkarbodiett VIRKER IKKE

Lille-My

Glad i forumet
På meeeeeeeeg!!! Det må være lim jeg går rundt og bærer på... I dag skal jeg rett og slett skaffe meg en trimsykkel... Kan jo hende den kan gjøre litt underverker! Dere andre som går på lavkarbo... Når begynte dere og ta av kilo? Med en gang??? og hvilken lavkarbo diett gikk dere på?

Jeg gikk på ketolyse, og raste jo ned i vekt, men det er ikke en diett jeg vil anbefaler. 
Jeg går på vektklubben nå, DET anbefaler jeg. Går ned jevnt og trutt. 3,2 kg på 4 uker nå.

Men hva spiste du da??? Da skal du vel ikke ha NOENTING karbohydrat da... Jeg spiser noen karbohydrat for dagen. Men lite...

Hvorfor anbefaler du det ikke???

Jeg går på lavkarbo og går ned saaaaaaakte.... Men heller det enn å rase ned, bedre for kroppen.
Har tatt ca 5kilo på en måned...
Jeg spiser egentlig mer karbo enn man egentlig skal gjøre på lavkarbo da, prøver bare og være litt smart med det.

Har du snoka rundt på lavkarbo.no? Der får du oversikt og masse tips. I teorien skal det fungere for alle, men man må følge ett opplegg. Lite karbohydrater hjelper ikke om man spiser feil fett og protein, samt ikke er så nøye på antall karbohydrater, eller hvor man henter dem fra. I tilegg kan noe så enkelt som en neve mais eller litt fløte være den tingen som stanser vektnedgangen hos noen. Blir litt enten eller, og for noen blir det litt prøv og feil. På meg funker det som bare juling. Raser ned fra dag en. Og raser opp fra den dagen jeg eter en skive grovbrød. Så Grete Rhode og vektklubb.no er oppskrifta på VM i feit for meg. 

Har snoket litt der inne... Men synes det er litt vanskelig og forstå jeg... Så blir litt sånn, jaja, salat og grønsaker er bra, kylling er greit så da spiser vi MAAASSE av det... (LEEEI)

Lille-My skrev:
Har snoket litt der inne... Men synes det er litt vanskelig og forstå jeg... Så blir litt sånn, jaja, salat og grønsaker er bra, kylling er greit så da spiser vi MAAASSE av det... (LEEEI)

Har du bestemt deg for en filosofi da? Og hvor mye skal du ta av?

Jeg går på Ketolyse, spiser maks 12 g karbo i uka og spiser akkurat hva vi vil på lørdager, uavhengig av karbo. Har gått ned 7 kilo i Januar.
Spiser ost,egg, fiberknas, laks, kylling, bacon, lavkarbopizza, blomkål og broccoligrateng,biff, krydderpølser og masse vitaminer og mineraler. Og grønnsaker såklart :)

Har lyst og ta av 8 kilo ihvertfall. Vet lite om de forskjellige retningene... Har lest litt om dem. Og tenkte først på fedon, for det er vel den hvor man kan ha litt karbs. 120 for dagen el, no? Men er jo karbohydrater i AALT omtrent jo... gjerne bare en liten mengde...Men da blir jeg usikker med en gang. Kommer aldri opp i 120 hver dag da... Tror jeg ihvertfall!

Sannheten skrev:
Jeg går på Ketolyse, spiser maks 12 g karbo i uka og spiser akkurat hva vi vil på lørdager, uavhengig av karbo. Har gått ned 7 kilo i Januar.
Spiser ost,egg, fiberknas, laks, kylling, bacon, lavkarbopizza, blomkål og broccoligrateng,biff, krydderpølser og masse vitaminer og mineraler. 

12 gram er for lite, det er jo 15 som er minimum, og helst skal man jo ligge litt over det.
Og poenget med ketolyse er jo ikke å ha slike pauser, det kunne ikke jeg iallefall, jeg gikk ikke ned i det hele tatt i perioder hvor jeg slet med å holde dietten.

Som spurt om over: Jeg anbefaler det ikke fordi dietten er veldig manisk,  og jeg opplevde den som kjempevanskelig å følge utenfor huset. med en gang jeg skulle på besøk, skole/jobb, en dag med shopping el, så var det veldig vanskelig å holde dietten. 

Jeg spiste kjøtt, grønnsaker og saus, i grove trekk. Mye egg og litt ekkelt lavkarbobrød. 
Det gikk bra en periode, men etter noen måneder funket det bare ikke, og jeg mistet motivasjonen helt, og la på meg alt igjen. 

Det viktigste som står der, er dette:

Du kan spise:

- Egg i alle former, kokte, stekte, eggerøre, omelett. Så mange du vil – hver dag.

- Fisk og skalldyr. Gjerne fet fisk som makrell og sild er suverene valg. Ikke paner fisken.

- Kjøtt, lam, vilt, svin, storfe, bacon, kjøttdeig, medister. Ikke skjær bort det viktige fettet.

- Fugl, kylling, kalkun, and, vilt, grillet, stekt i panne, gryte og stekovn. Behold skinnet.

- Innmat, lever, nyrer, osv.

- Sauser, dressinger, majones, olivenolje, kokosolje (cocosa). Ikke fettfritt eller fettredusert. Bernaisesaus, Hollandaise, les på forpakningen eller lag selv. Det er lett å lage saus!

Spis når du er sulten, og spis deg mett!

I tillegg er dette viktige ord:

Unn deg til fest:

(Når og om det er fest bestemmer du selv, men vektnedgangen kan kanskje stoppe opp.)

- Mørk sjokolade: Minst 70 % kakaoinnhold

- Alkohol: Tørr vin rød/hvit, whisky, cognac, drinker med sukkerfritt blandevann.

- Nøtter: Valnøtter, paranøtter, mandel, macademia

- Snacks: Bacongull, baconcrisp (knust fungerer også fint som panering).

Mitt kosthold:

Jeg har stor sett fulgt dette. I perioder har jeg spist mye egg, i andre perioder har jeg spist mye cottage cheese. Jeg stresser ikke med å få i meg nok fett, jeg spiser det jeg har lyst på innenfor de matvarene jeg velger å spise.

I perioder spiser jeg for mye mørk sjokolade og nøtter. Jeg elsker begge deler, rett og slett. Det kan se ut til at magen min reagerer på mørk sjokolade, men jeg spiser det stadig i helgene likevel ;)

Hvis jeg blir invitert bort, spiser jeg det som serveres. Derfor vet jeg at både mage og hud reagerer kraftig på mel. Litt potet og gulerøtter går fint. Jeg prøver å lytte til kroppen, å kjenne etter hvordan den reagerer på ulike mattyper.

Hvis jeg spiser noe som inneholder for mange karbohydrater for meg, merker jeg det raskt ved at jeg blir rastløs og fysen i kroppen. Hvis jeg spiser for lite fett, blir jeg lett slapp. Hvis jeg spiser noe kroppen ikke tåler så godt, sier den gjerne fra med mageknip og/ eller eksem. Herlig!

Jeg spiser ikke like strikt nå som i starten, men jeg holder meg helt unna mel (med et par unntak som sagt), sukker og margarin. Jeg tenker at det er en helt naturlig prosess. Det er iallfall en bevisst prosess hos meg, for å skape et balansert, livslangt kosthold.

http://fristendelavkarbo.no/retningslinjer-for-lchf/

Jeg følger vel egentlig dette, pluss noen karbo ekstra til dagen. 

Sannheten skrev:
Spiser ost,egg, fiberknas, laks, kylling, bacon, lavkarbopizza, blomkål og broccoligrateng,biff, krydderpølser og masse vitaminer og mineraler. Og grønnsaker såklart :)

Men hva spiser du til frokost, lunsj og kvelds da?

Lille-My skrev:
Har lyst og ta av 8 kilo ihvertfall. Vet lite om de forskjellige retningene... Har lest litt om dem. Og tenkte først på fedon, for det er vel den hvor man kan ha litt karbs. 120 for dagen el, no? Men er jo karbohydrater i AALT omtrent jo... gjerne bare en liten mengde...Men da blir jeg usikker med en gang. Kommer aldri opp i 120 hver dag da... Tror jeg ihvertfall!

Verdens enkleste regel for å klare deg, du kan spise alt som inneholder under 5gam kardo pr. 100gram... Jeg har økt den der til 6-7gram...

Nå skal jeg f.eks spise 2 skiver fiberknas, kjøpes på Life og har 0,08 karbo per skive. Spiser den med pålegg, idag ble det med baconost og drikker kaffe og Fun Light.
Til lunsj blir det en omelett med salat snacks blir Krydderpølse eller Krydderlaks og til middag blir det Pizza :)

Aaah tusen takk for supre svar altså... gav litt motivasjon igjen... Mister den litt når jeg føler jeg går rundt i blindet og ikke helt aner hva jeg gjør

Sannheten skrev:

Max 12 karbo i uka? Du vet vel at det ikke er anbefalt? For å være i ketose kan man ligge på 15-20 for dag, aldri under 15. Selv er jeg i ketose med 32 g karber for dag, men induserer langt lavere den første uka (ca 10-10 for dag). Og man sliter mye på kroppen med å hoppe inn og ut av ketose, samt at det tar lengre og lengre tid å finne tilbake til ketosen etter brudd. Så enten atkins/fedon ol med en kosedag, eller ketogent kosthold 24/7, men en svært sjelden sprekk. Men aldri ukentlig. Da stopper fort vektnedgangen. 

Lille-My: det som er viktig er at du bestemmer deg for en metode, som skal harmonere med hva du ønsker å oppnå. Ketogent kosthold er for oss som har mange kg å ta av. Andre metoder funker for de som har bare litt ekstra. Andre metoder igjen baserer seg på andre prinsipper, feks en kraftig økning av aktivitetsnivået, eller å kutte fett (som da ikke funker for meg). Så, når metoden er valgt må den følges, ofte slavisk. Og innenfor de ulike metodene har man et haaaav av muligheter for et rikt og sammensatt kosthold. Egentlig bare fantasien som setter begrensninger. Enten du velger ketogent, generell lavkarbo, eller høykarbo (vektklubb feks) så må du sette deg inn i hva maten består av, og rett og slett lese litt innholdsfortegnelser. Bruk diett.no, kjemperedskap som holder oversikt for deg. Og du må passe på å bli kjent med hvordan din kropp reagerer. Noen er superflinke men går ikke ned fordi de får i seg noe som er rett i forhold til dietten, men som for dem setter en stopper for vektreduksjon (feks fløte, sukkerfri saft/brus). Utfordringen med lavkarbo kontra tradisjonell "spis mindre, tren mer", er at man må sette seg litt mer inn i hva man driver med. Men resultatet er for veldig mange langt mer merkbart, og dermed også ofte vel verdt slitet. 

toneany skrev:

Sannheten skrev:
Spiser ost,egg, fiberknas, laks, kylling, bacon, lavkarbopizza, blomkål og broccoligrateng,biff, krydderpølser og masse vitaminer og mineraler. 

12 gram er for lite, det er jo 15 som er minimum, og helst skal man jo ligge litt over det.
Og poenget med ketolyse er jo ikke å ha slike pauser, det kunne ikke jeg iallefall, jeg gikk ikke ned i det hele tatt i perioder hvor jeg slet med å holde dietten.

Som spurt om over: Jeg anbefaler det ikke fordi dietten er veldig manisk,  og jeg opplevde den som kjempevanskelig å følge utenfor huset. med en gang jeg skulle på besøk, skole/jobb, en dag med shopping el, så var det veldig vanskelig å holde dietten. 

Jeg spiste kjøtt, grønnsaker og saus, i grove trekk. Mye egg og litt ekkelt lavkarbobrød. 
Det gikk bra en periode, men etter noen måneder funket det bare ikke, og jeg mistet motivasjonen helt, og la på meg alt igjen. 

Jeg burde sikkert ikke skrevet at jeg går på Ketolyse for det tror jeg ikke jeg gjør, holder meg f.eks ikke unna sukker osv. Men det jeg har nevnt over funker iallefall for oss :) 

LisseUmmaNuddeAteJam skrev:

Sannheten skrev:

Max 12 karbo i uka? Du vet vel at det ikke er anbefalt? For å være i ketose kan man ligge på 15-20 for dag, aldri under 15. Selv er jeg i ketose med 32 g karber for dag, men induserer langt lavere den første uka (ca 10-10 for dag). Og man sliter mye på kroppen med å hoppe inn og ut av ketose, samt at det tar lengre og lengre tid å finne tilbake til ketosen etter brudd. Så enten atkins/fedon ol med en kosedag, eller ketogent kosthold 24/7, men en svært sjelden sprekk. Men aldri ukentlig. Da stopper fort vektnedgangen. 

Lille-My: det som er viktig er at du bestemmer deg for en metode, som skal harmonere med hva du ønsker å oppnå. Ketogent kosthold er for oss som har mange kg å ta av. Andre metoder funker for de som har bare litt ekstra. Andre metoder igjen baserer seg på andre prinsipper, feks en kraftig økning av aktivitetsnivået, eller å kutte fett (som da ikke funker for meg). Så, når metoden er valgt må den følges, ofte slavisk. Og innenfor de ulike metodene har man et haaaav av muligheter for et rikt og sammensatt kosthold. Egentlig bare fantasien som setter begrensninger. Enten du velger ketogent, generell lavkarbo, eller høykarbo (vektklubb feks) så må du sette deg inn i hva maten består av, og rett og slett lese litt innholdsfortegnelser. Bruk diett.no, kjemperedskap som holder oversikt for deg. Og du må passe på å bli kjent med hvordan din kropp reagerer. Noen er superflinke men går ikke ned fordi de får i seg noe som er rett i forhold til dietten, men som for dem setter en stopper for vektreduksjon (feks fløte, sukkerfri saft/brus). Utfordringen med lavkarbo kontra tradisjonell "spis mindre, tren mer", er at man må sette seg litt mer inn i hva man driver med. Men resultatet er for veldig mange langt mer merkbart, og dermed også ofte vel verdt slitet. 

Er vel den jeg følger da kanskje.. siden jeg bare har kuttet ut karbohydrater i mengder liksom :D

Back
Topp