Lavkarbo??

Ruli

Forumet er livet
VIP
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Sensommerlykke 2017
Noen som har prøvd det?

Erfaringer? Tips?

Og gjeerne tips til gode oppskrifter på både frokost, lunsj og middag :)

Eg har gått på lavkarbo tidlegare, og går også på det no.
Eg unner meg litt karbo da, så et knekkebrød til frokost, gjerne salat eller omelett til lunsj. Bytter ut potet/pasta med grønnsaker til middag, og kuttar alt godteri/chips/sukkerholdig drikke.
Kyllingvinger er god snacks til kvelds:)

Eg unner meg litt karbo da, så et knekkebrød til frokost, gjerne salat eller omelett til lunsj. Bytter ut potet/pasta med grønnsaker til middag, og kuttar alt godteri/chips/sukkerholdig drikke.
Har du hatt god effekt av kuren så langt?:) her blir nok pasta og couscous verst å kutten ut :p

Alle snacks som godteri, brus og slikt spiser og drikker vi ikke uansett :)

Elsket lavkarbodietten! Jeg ble sukkeravvent, gikk ned masse på kort tid, og spiste masse god mat. :)

Jeg spiste mye egg, laget f.eks. eggesalat og hadde oppå vanlig salat, samme med tunfisksalat o.l. Favorittsnacksen ble brie med avocado og spekeskinke (nam!). Jeg laget en del supper og gryteretter og spiste uten ris, pasta eller brød, laget paifyll i ildfast form (alt jeg ville ha puttet i en pai, men uten paideig), og benyttet sjansen til å lage deilig kjøtt med smørstekte grønnsaker eller gode salater til. Cottage cheese med valnøtter og bringebær ble en frokostfavoritt. :)

Åja, kyllingvinger!!! Jeg laget spicy kyllingvinger (buffalo) med tzatzikidipp til. Namnam!!! :D

Jeg gikk på lavkarbo en stund, syns det var kjempe føy og gikk ned masse :)

MEN, skulle ønske noen hadde advart meg om følgende av dietten :( jeg ødela magen min helt, kan til dags dato ikke spise karbohydrater (brød osv) uten å få skikkelig magetrøbbel....

Jeg endret kostholdet til lchf i oktober, da jeg fikk diagnosen fibromyalgi. Endringene er enorme. Jeg får færre utbrudd av smerter/utmattelse/fibrotåke, og jeg tåler stress mye bedre (både psykisk og fysisk). Jeg tar det som en bonus at jeg går ned i vekt.

Noen av mine favorittoppskrifter er:

Rømmegrøt:
50 gram smør
150 ml fløte
1 teskje JBKM blandet ut i 150 ml vann
1 - 2 ss rømme

Alt blandes og kokes opp.Ha på valgfritt tilbehør.

Bulletproof hot chocholate eller kaffe
1 egg
1 pose confecta kakao
kremfløte
1 toppet ts med smør

Visp egg til eggedosis
Smelt smør og ha det oppi eggedosises (smøret bør ikke være varmere enn 60 grader).
Varm opp 2 dl vann til maks 70 grader og ha i kakaoen (eller kaffe).
Bland det oppi eggdosisen
Server med krem på toppen.

Tomatsuppe med kylling:
1 boks knuste tomater
1 dl fløte
1 ts basilikum
salt
Kylling i små biter

Ha tomatene i en blender sammen med basilikum, slik at du får en jevn røre.
Varm tomatene i en kjele, og ha i fløte og kylling.
Kok opp, og smak til med salt.
Voila.

Lasagnen til Elisabeth Holm er også nydelig (google it).

Jeg endret kostholdet til lchf i oktober, da jeg fikk diagnosen fibromyalgi. Endringene er enorme. Jeg får færre utbrudd av smerter/utmattelse/fibrotåke, og jeg tåler stress mye bedre (både psykisk og fysisk). Jeg tar det som en bonus at jeg går ned i vekt.

Noen av mine favorittoppskrifter er:

Rømmegrøt:
50 gram smør
150 ml fløte
1 teskje JBKM blandet ut i 150 ml vann
1 - 2 ss rømme

Alt blandes og kokes opp.Ha på valgfritt tilbehør.

Bulletproof hot chocholate eller kaffe
1 egg
1 pose confecta kakao
kremfløte
1 toppet ts med smør

Visp egg til eggedosis
Smelt smør og ha det oppi eggedosises (smøret bør ikke være varmere enn 60 grader).
Varm opp 2 dl vann til maks 70 grader og ha i kakaoen (eller kaffe).
Bland det oppi eggdosisen
Server med krem på toppen.

Tomatsuppe med kylling:
1 boks knuste tomater
1 dl fløte
1 ts basilikum
salt
Kylling i små biter

Ha tomatene i en blender sammen med basilikum, slik at du får en jevn røre.
Varm tomatene i en kjele, og ha i fløte og kylling.
Kok opp, og smak til med salt.
Voila.

Lasagnen til Elisabeth Holm er også nydelig (google it).
Tusen takk for oppskrifter :D

Er disse svært lite karbohydrater i ale sammen? Høres jo nesten for godt ut til å være det :p haha.
Har boken slank med ketolyse der det er endel oppskrifter i. Men disse virker gode !! Lett at der blir tomatsuppe imorgen! Elsker hakkede tomater :) har du noe ved siden av den retten?

Har du hatt god effekt av kuren så langt?:) her blir nok pasta og couscous verst å kutten ut :p

Alle snacks som godteri, brus og slikt spiser og drikker vi ikke uansett :)
Har gått ned 5 kg etter nyttår. Går saktere denne gangen, enn sist for ti år sidan;) Begynnar å bli gammal;)

Gikk på lavkarbo er halvt års tid før jeg fant ut at jeg var gravid. Gikk ned en del kilo og følte meg friskere og raskere.

Jeg prøvde ikke ut så veldig mange fancy oppskrifter, men holdt det enkelt.. Bare kjedelig for meg at jeg ikke tåler egg, for omelett og eggerøre eg jo gull!

Jeg spiste mye skyr og cottage cheese. Jeg spiste de fleste grønnsakene, men holdt meg unna mais. Lagde meg laks, kylling, biff eller ulike kjøttdeiger til middag med ulike grønnsaker. Spiste også mye salat til lunsj og kvelds. Tunfisk spiste jeg en del av... Kunne feks lage spaghetti og kjøttdeig til familien, men droppet spaghettien og byttet ut med grønnsaker til meg selv. Lagde ofte gratinerte grønnsaker og stuinger som tilbehør i stedet for pasta, ris og potet.

Nå spiste jeg ikke så lite karbohydrater at jeg var i ketose, så jeg koste meg i helgene med oppkjærte grønnsaker og dip!

Det jeg savnet mest i perioden var å spise frukt og drikke juice og smoothie :-)

Jeg gikk på lavkarbo en stund, syns det var kjempe føy og gikk ned masse :)

MEN, skulle ønske noen hadde advart meg om følgende av dietten :( jeg ødela magen min helt, kan til dags dato ikke spise karbohydrater (brød osv) uten å få skikkelig magetrøbbel....
Da vil eg jo tru at du i utgangspunktet ikkje tåler så godt brød osv. Slik er eg også:(

Har gått ned 5 kg etter nyttår. Går saktere denne gangen, enn sist for ti år sidan;) Begynnar å bli gammal;)
5 kg er bedre enn ingenting! Er du strikt på kuren da eller?:) har aldri prøvd, men så lei av at jeg ikke går ned enn hvor mye jeg har endret kostholdet. Funka før, men ikke nå :p

Tusen takk for oppskrifter :D

Er disse svært lite karbohydrater i ale sammen? Høres jo nesten for godt ut til å være det :p haha.
Har boken slank med ketolyse der det er endel oppskrifter i. Men disse virker gode !! Lett at der blir tomatsuppe imorgen! Elsker hakkede tomater :) har du noe ved siden av den retten?

Jeg holder meg i ketose av de rettene i iallfall.

Jeg er så mett på lavkarbo at jeg ikke trenger noe annet på siden av suppa :)

Jeg holder meg i ketose av de rettene i iallfall.

Jeg er så mett på lavkarbo at jeg ikke trenger noe annet på siden av suppa :)

Idag ble blomkål som couscous prøvd for første gang iallefall. Funka meget bra. Men bruker blenderen neste gang :p ble litt grøtete konsistens :p

Den tomatsuppa må jeg definitivt prøve :D

5 kg er bedre enn ingenting! Er du strikt på kuren da eller?:) har aldri prøvd, men så lei av at jeg ikke går ned enn hvor mye jeg har endret kostholdet. Funka før, men ikke nå :p
Nei, har ikkje vore så strikt på å telle karbo, men har ikkje ete rein karbomat som brød og pasta meir enn ein dag heller da. Har vel tatt av fem kg på sju veker, så det er jo ikkje så gale når eg tenker meg om;) Eg brukar Lifesum app på tlf for bedre kontroll på kalori og innhold på maten eg et:)

Nei, har ikkje vore så strikt på å telle karbo, men har ikkje ete rein karbomat som brød og pasta meir enn ein dag heller da. Har vel tatt av fem kg på sju veker, så det er jo ikkje så gale når eg tenker meg om;) Eg brukar Lifesum app på tlf for bedre kontroll på kalori og innhold på maten eg et:)
Wow. 5 kg på 7 uker er jo fantastisk!!

Back
Topp