Lavkarbo under graviditet

Klarfornestemann

Forelsket i forumet
Marsboerne2017
Sensommerbarna 2019
Jeg hadde planer om å starte på lavkarbo på nyåret for å gå ned mine ekstra 5-10kg! Nå skal jeg jo såklart ikke gå ned i vekt siden jeg er gravid - men vil bli mer bevisst på kosthold og ikke legge på meg 20 kg som ved forrige svangerskap! Kommer ikke til å være veldig streng - men kutte gluten, poteter, pasta, brød osv... :)

Hva tenker dere om lavkarbo under svangerskap? Fler som gjør dette eller vet anbefalinger ifht til det? :)

Vet ikke direkte anbefalinger på området lavkarbo, men som du sier er jo generelt slanking ikke anbefalt under graviditet.. kan ikke helt tenke meg at en streng lavkarbodiett vil være anbefalt når man er gravid :)
Det betyr jo ikke at man ikke kan legge om kostholdet så lenge du fortsatt får i deg karbohydrater også, men unngår de raske som mange kan ha godt av å kutte ned på uansett :)
Jeg spiser til vanlig nesten glutenfritt.. spiser svært sjelden brød (kun knekkebrød), lite potet/pasta/ris osv.. kommer ikke til å begynne å spise masse av det kun fordi jeg er gravid :)

Er vel omdiskutert dette med å være i ketose under svangerskapet. Jeg droppa lavkarboen når jeg ble gravid nå, men er bevist på hva jeg putter i meg likevel. Spiser ikke plutselig alt av sukker osv, men spiser mer frukt og grønnsaker som jeg ikke spiste på lavkarbo.

Strikt lavkarbo er ikke anbefalt under graviditet. Det er vel mye av den samme grunnen som at slanking ikke er anbefalt. Forbrenning av fett kan frigjøre giftstoffer som har vært lagret i fettvevet, og dette er ikke bra for barnet. Men lavkarbo-ish, hvor man passer på å unngå ketose, bør gå fint! Bare pass på at du får i deg litt karbs fra fiberrike råvarer som frukt og grønnsaker :)

Sniker fea juli. Som andre sier så ikkje strikt lavkarbo anbefalt, men jordmor min anbefalt smartkarbo i forhold til å holde kvalmen litt i sjakk for mye svinginf i blodsukkere er dårlig deal når man er kvalm. Så ja kutte de hurtige karbohydratene men spe på med karbohydrater fra frukt og grønnsaker.

Hvorfor skal folk kutte gluten. Eller karbo? Jeg fortstår det ikke. Det gir ingen mening. Media har trøkt det ned på oss i årevis. Kroppen trenger også karbs og ris og potet er sunt og bra!

Spis varier og sunt. Litt av alt. Litt mindre sukker er jo alltids bra.
Litt karbs masse grønt og kjøtt/fisk.

Spiser du bra så vil du føle deg bedre. Har du neimat vil du slite i lengden. Anbefaler variert normal sunn kost og lange karbs.

Eks. Add litt brokkoli til spaghetti og kjøttdeig. Da spiser du litt mindre karbs men får gode saker fra brokkolien. Ingenting tapt kun vunnet!

Uansett. Lykke til! Jeg er også overvektig og hadde planer om å gå ned litt. Men nå får de mer store planene vente til litt senere. Sakte men sikkert. :happy:

Jeg har også droppet lavkarbo nå når jeg er gravid og gått over til glutenfritt har cøliaki da

Hvorfor skal folk kutte gluten. Eller karbo? Jeg fortstår det ikke. Det gir ingen mening. Media har trøkt det ned på oss i årevis. Kroppen trenger også karbs og ris og potet er sunt og bra!

Spis varier og sunt. Litt av alt. Litt mindre sukker er jo alltids bra.
Litt karbs masse grønt og kjøtt/fisk.

Spiser du bra så vil du føle deg bedre. Har du neimat vil du slite i lengden. Anbefaler variert normal sunn kost og lange karbs.

Eks. Add litt brokkoli til spaghetti og kjøttdeig. Da spiser du litt mindre karbs men får gode saker fra brokkolien. Ingenting tapt kun vunnet!

Uansett. Lykke til! Jeg er også overvektig og hadde planer om å gå ned litt. Men nå får de mer store planene vente til litt senere. Sakte men sikkert. :happy:
Nå er det ganske lenge siden ris var bra, lavkarbo eller ei. Ris inneholder arsen og anbefales å begrense for små barn, eldre og syke. ;)

For gravide anbefales smartkarbo fremfor lavkarbo. Det anbefales ikke å begynne på strenge dietter i svangerakapet siden kroppen har en tendens til å frigi en del giftstoffer i begynnelsen når man begynner å slanke seg. Skal du begynne på smartkarbo bør du innføre dette over tid.

Nå er det ganske lenge siden ris var bra, lavkarbo eller ei. Ris inneholder arsen og anbefales å begrense for små barn, eldre og syke. ;)

Tenker at så mye ris spiser vi nok ikke at det er noen fare. Vi må slutte å være så ekstreme. Litt av alt. Alt har jo sine farer dersom vi spiser for mye. Enkelt.
Poenget mitt var at karbo er tøys å slutte med. Glutenfritt er for de som faktisk er allergiske osv.

Tenker at så mye ris spiser vi nok ikke at det er noen fare. Vi må slutte å være så ekstreme. Litt av alt. Alt har jo sine farer dersom vi spiser for mye. Enkelt.
Poenget mitt var at karbo er tøys å slutte med. Glutenfritt er for de som faktisk er allergiske osv.
Så du velger å gå imot anbefalninger fra FHI med argumenter som " så farlig er det nok ikke"?
Tror ikke FHI er ekstreme i det hele tatt. Alle råd er basert på seriøs forskning tross alt.

Ang lavkarbo så finner det mange gode helsemessige årsaker til å kutte ut karbohydrater. Dette inkluderer også mange sykdommer som blir bedre av lavkarbo kost. Det er greit å ha litt fagkunnskap før man angriper andre sine valg ;)

Så du velger å gå imot anbefalninger fra FHI med argumenter som " så farlig er det nok ikke"?
Tror ikke FHI er ekstreme i det hele tatt. Alle råd er basert på seriøs forskning tross alt.

Ang lavkarbo så finner det mange gode helsemessige årsaker til å kutte ut karbohydrater. Dette inkluderer også mange sykdommer som blir bedre av lavkarbo kost. Det er greit å ha litt fagkunnskap før man angriper andre sine valg ;)

Nå går det litt over styr her. Jeg mener ikke å skape diskusjon. Syke folk osv snakker jeg selvfølgelig ikke om og ja det er klart man følger råd. Jeg er da ikke helt bak mål. Men jeg tror vi klarer oss bra med litt av alt og behøver ikke være hysteriske.
Jeg mener generellt for mannen i gata liksom.
Spis sunt og variert. Thats it! Enkelt. No fuss...

Det er vel helsedirektoratets kostholdsråd som anbefales til friske gravide, og kanskje det eneste vi bør promote her som ufaglærte.

https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/kostrad-fra-helsedirektoratet

:happy:

Last edited:
FHI og helsedirektoratet utarbeider råd sammen og gir også de samme rådene i samarbeid. Begge er like gode kilder :)
Matportalen.no er også en like god kilde til informasjon for gravide.
Ja, det vet jeg. Men rådene om at det finnes mange gode grunner til lavkarbo kommer ikke fra den norske stat. Det var bare det jeg mente.

Ja, det vet jeg. Men rådene om at det finnes mange gode grunner til lavkarbo kommer ikke fra den norske stat. Det var bare det jeg mente.
Jeg sa vel strengt tatt at gravide frarådes å gå på lavkarbo og bør heller velge smartkarbo. Det finnes ingen offisielle råd rundt diett knyttet til forskjellige sykdommer da disse settes opp i regi av ernæringsfysiologer typisk på sykehus eller institusjoner hvor pasienter følges opp. Så det er riktig at det ikke finnes noen generelle kostholdsråd for gravide rundt lavkarbo, det er det heller ingen som har nevnt ;)
Norske stat gir bare offesielle generelle anbefalninger som gjelder hele befolkningen. Unntak kan forekomme for mange. For eksempel skal de med høyt stoffskifte unngå jod tilskudd, dette selv om de offesielle rådene sier noe annet :)

Back
Topp