Hei! Jeg spiste lavkarbo før jeg ble gravid og hadde tenkt å fortsette med det. Har ikke klart det, fordi maten har bydd meg fullstendig i mot. Rundstykker og polarbrød med pålegg var det eneste som gikk ned en periode. Jeg burde absolutt begynne igjen, men kommer ikke til å praktisere steng lavkarbo slik som før. Magen min tåler det ikke så godt, og jeg trenger noe for å binde den.
Det jeg tenker er å ha lavkarbo middag og lunsj, med litt brødmat/knekkebrød til frokost, og lavkarbo snacks til kvelds. Jeg er også redd for SVD og kommer til å være veldig forsiktig med frukt, pga fruktsukkeret. Maks én frukt om dagen, det fikk en bekjent streng beskjed om når hun fikk påvist sukker i urinen under svangerskap. Jeg har en tendens til å kjøpe mye frukt og tenke «frukt er sunt», men det er det jo ikke en slik setting, dessverre.
Ellers finnes det jo en del sukkerfrie ting man kan nyte f.eks sukkerfri sjokoladepudding og vaniljesaus fra Piano, hjemmelaget is med sukkerfri saft, smoothie med bær er ganske så innafor på lavkarbo. Godt å ha noe å kunne kose seg med. Er ikke noen stor fan av kunstig søtning, men har fått beskjed på at litt går fint.
Syns planen din for kosthold høres veldig lur ut, tenker å gjøre det samme
En typisk dag for meg kan se slik ut:
Frokost/lunsj: to polarbrød med eggerøre og laks.
Middag: Biff med forskjellig tilbehør (typ soppstuing, paprika fylt med mozzarella, friske grønnsaker).
Mellommåltid: En skyr eller en frukt.
Kvelds varierer veldig. For tiden er frokost og lunsj sammenslått da jeg sover så lenge
Før jeg ble gravid spiste jeg spekemat og oster og koste meg med det. Savner det nå, haha!
Har du noen tips til gode lavkarbomåltider?