Lavkarbo og kosthold.

SKims

Betatt av forumet
JuniJubel2021
Jeg er litt redd for å få svangerskapsdiabetes. Har BMI på 32, så er jo litt i faresonen. Jeg har gått på lavkarbo før og da raste jeg ned i vekt. Har lyst til å prøve meg på litt mere moderat lavkarbo nå, siden jeg har hørt at det ikke er bra å være i ketose når man er gravid. Men at jeg spiser lavkarbo og de fleste karbs kommer fra frukt og grønt. Spise mye kjøtt og grønnsaker men unngå store mengder fett. Altså unngå store mengder sukker og stivelse. Noen meninger eller tips til kosthold? :)
 
Hei! Jeg spiste lavkarbo før jeg ble gravid og hadde tenkt å fortsette med det. Har ikke klart det, fordi maten har bydd meg fullstendig i mot. Rundstykker og polarbrød med pålegg var det eneste som gikk ned en periode. Jeg burde absolutt begynne igjen, men kommer ikke til å praktisere steng lavkarbo slik som før. Magen min tåler det ikke så godt, og jeg trenger noe for å binde den.

Det jeg tenker er å ha lavkarbo middag og lunsj, med litt brødmat/knekkebrød til frokost, og lavkarbo snacks til kvelds. Jeg er også redd for SVD og kommer til å være veldig forsiktig med frukt, pga fruktsukkeret. Maks én frukt om dagen, det fikk en bekjent streng beskjed om når hun fikk påvist sukker i urinen under svangerskap. Jeg har en tendens til å kjøpe mye frukt og tenke «frukt er sunt», men det er det jo ikke en slik setting, dessverre.

Ellers finnes det jo en del sukkerfrie ting man kan nyte f.eks sukkerfri sjokoladepudding og vaniljesaus fra Piano, hjemmelaget is med sukkerfri saft, smoothie med bær er ganske så innafor på lavkarbo. Godt å ha noe å kunne kose seg med. Er ikke noen stor fan av kunstig søtning, men har fått beskjed på at litt går fint.

Syns planen din for kosthold høres veldig lur ut, tenker å gjøre det samme ☺️ En typisk dag for meg kan se slik ut:

Frokost/lunsj: to polarbrød med eggerøre og laks.

Middag: Biff med forskjellig tilbehør (typ soppstuing, paprika fylt med mozzarella, friske grønnsaker).

Mellommåltid: En skyr eller en frukt.

Kvelds varierer veldig. For tiden er frokost og lunsj sammenslått da jeg sover så lenge :p Før jeg ble gravid spiste jeg spekemat og oster og koste meg med det. Savner det nå, haha!

Har du noen tips til gode lavkarbomåltider? ☺️
 
Takk for mange gode tips!:)

Jeg skal forsøke å være flink, men jeg merker også at det ikke alltid like lett å holde seg. Men jeg tenker det må være greit med et utskjeiing av og til :) Takker nok ikke nei til kake om jeg blir tilbydt det i bursdager osv ;)

Men tenker at hverdagen består av litt sunnere valg! Føler litt at det med lavkarbo er misforstått, det er jo egentlig et veldig sunt kosthold, med ren mat og mye grønt!


Jeg er veldig glad i å lage meg eggemuffins med ost, grønnsaker skinke eller bacon. Da lager jeg ofte er litt stort parti så jeg har med som lunsj på jobb så jeg har i flere dager. Jeg har også laget meg skybrød (Cloudbred) som jeg bruker i stedet for brødskive. Supergodt med pålegg! Ellers har jeg laget meg chiapudding med kokosmelk, litt kakao og bær. Det får også fart på magen ;) jeg lager meg også smoothie med bær av og til.

Ellers bruker jeg mye biff og kylling med grønnsaker til middag. Tacoslaat, hjemmelagde gryter med sellerirotmos eller blomkålris som tilbehør. Wok, og litt asiatiske salater. Det var det jeg kom på nå ;)
Ja jeg savner også litt det med spekemat, veldig lettvindt og godt! :)
 
Hei! Jeg gikk på lavkarbo før jeg ble gravid. Ikke 100% strikt, men holdt meg unna matvarer med høy karbo, brød, ris, pasta, snacks og godteri. Nå er jeg straks 8 uker på vei og greier ikke lk-brød/rundstykker som jeg har bakt. Jeg måtte bake meg et hjemmelaget brød for å få i meg lunsj i dag! Har begynt å spise litt potet nå også, samt spiser litt frukt, men har ikke lagt helt om. Jeg tror det er viktig å være bevisst på hva man spiser, men samtidig spise det man har appetitt på. Jeg er normalvektig nå (vært stabil siden jeg gikk ned vha lk), og prøver å ikke gå opp for mye. Er også engstelig for svangerskapsdiabetes da det er større risk ved pcos som jeg har.
 
Back
Topp