Lavkarbo.. HVA ER DET??

Anlipa

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Septemberbarna 2019
Altså, nå høres jeg sikkert ufattelig dumt ut, men har hørt så mye bra om dette lavkarbo opplegget, og tenkte kanskje å prøve det ut.... men jeg vet ikke hva lavkarbo er ...[&:]

Noen som vet og vil informere en stakkars uvitende sjel?[:)] ja, jeg vet : Google it.., men skjønner ingenting[>:]

kan man spise lavkarbo diett når man ammer ? Hva kan man spise ? hvordan vet man at ting er lavkarbo??

*føler meg ufattelig dum for øyeblikket, men det får så være..*[8|]

Ikke føl deg dum du. Jeg fikk mye opplæring på sykehuset og vet derfor mer enn mange andre.

Karbohydrater er sukker og stivelse. Karbohydrater er det som diabetikere skal holde seg unna. Man skal ha karbohydrater i kosten, men ikke så mye som vi spiser. Vi skal ha ca 40-50 gr karbohydrater pr måltid.

Hvis du spiser feks brød så inneholder 2/3 skive kneippbrød 10 gram karbohydrater. Da må man tenke sånn at hvis du vil spise det til frokost så må man unngå så mye i påleggene. Hvitost inneholder ingen karbohydrater. Brunost inneholder mange.

Poteter, hvitt mel, hvit ris, pasta inneholder mye.
Frukt inneholder en del, MEN noe kan man spise sammen med brød for å ikke få for høy blodsukker stigning som feks en halv brødskive med ett eple. Brødet er trege karbohydrater mens eple er raske og da blir stigningen ikke så rask fordi de "utgjevner" hverandre.
Banan inneholder mye karbohydrater.

Ble dette lettere å forstå?

Forresten så er dette å leve sunt å ikke på en diett, slik at det er helt greit å spise når man ammer[:)]

ah,, ja da blei jeg litt klokere [:)] Tusen takk for langt og utfyllende svar janpanmarsipan.. [:D] det blir vel en vane etterhvert...[;)] men har du hatt noen virkning av det ? ifht vekttap? høres jo igrunn ganske logisk ut når jeg tenker etter.... kunne du gitt meg et eks. på hva du spiser i løpet av en vanlig dag liksom? må ikke altså, er bare nyskjerrig [:)]

takk igjen[:)]

Jeg er jo ingen ekspert da men kan svare etter beste evne[:)]

Du kan lese litt her om karbohydrater:
http://nhi.no/livsstil-og-helse/kosthold/karbohydrater/karbohydrater-21998.html
Ofte er det f.eks slik at såkalte lettprodukter ikke er særlig lette fordi de er fulle av karbohydrater, karbohydrater er stort sett ymse sukkerarter så jeg kaller det skjult sukker. Da jeg gikk ned 20 kg i fjor kuttet jeg ut alle lettprodukter, spiste seterrømme istedetfor lettrømme, ikke lettsmør, ikke lettost osv.

Jeg haddde behov for å gå raskt ned i vekt i fjor og mistet 20 kg fra april til august, da kuttet jeg ut ALT. Levde på grønnsaker,salat, kjøtt og fisk med rømme og ymse dressinger som tilbehør. Er nok ikke så lurt å kjøre den varianten nå som jeg ammer så nå har jeg kuttet ut enekelte ting men spiser andre ting(med måte så klart).
Dette ble rotete, men håper du ble litt klokere hvartfall[;)]

Her er en veldig fin tabell:
http://www.matoppskrift.no/sider/karbo.asp

ORIGINAL: **spire_nr2**

Ofte er det f.eks slik at såkalte lettprodukter ikke er særlig lette fordi de er fulle av karbohydrater, karbohydrater er stort sett ymse sukkerarter så jeg kaller det skjult sukker. Da jeg gikk ned 20 kg i fjor kuttet jeg ut alle lettprodukter, spiste seterrømme istedetfor lettrømme, ikke lettsmør, ikke lettost osv.

Jeg haddde behov for å gå raskt ned i vekt i fjor og mistet 20 kg fra april til august, da kuttet jeg ut ALT. Levde på grønnsaker,salat, kjøtt og fisk med rømme og ymse dressinger som tilbehør. Er nok ikke så lurt å kjøre den varianten nå som jeg ammer så nå har jeg kuttet ut enekelte ting men spiser andre ting(med måte så klart).

ah, så det er sånn det henger sammen [;)] Tusen takk for utfyllende svar fra deg også, og linker, de skal sjekkes ut [:)] 20 kg fra april til august er jo helt syyyke Hadde jeg aldri hatt selvkontroll til, men da er det jo ihvertfall tudelig at det virker [:D]

ORIGINAL: Lussa88

ah, så det er sånn det henger sammen [;)] Tusen takk for utfyllende svar fra deg også, og linker, de skal sjekkes ut [:)] 20 kg fra april til august er jo helt syyyke Hadde jeg aldri hatt selvkontroll til, men da er det jo ihvertfall tudelig at det virker [:D]

Jeg skulle gifte meg, det var der selvkontrollen kom inn[;)] Nå kan jeg se tilbake på brudebildene med glede fordi jeg følte meg vel og ikke minst vakker[:)]

ah,, ja da blei jeg litt klokere [:)] Tusen takk for langt og utfyllende svar janpanmarsipan.. [:D] det blir vel en vane etterhvert...[;)] men har du hatt noen virkning av det ? ifht vekttap? høres jo igrunn ganske logisk ut når jeg tenker etter.... kunne du gitt meg et eks. på hva du spiser i løpet av en vanlig dag liksom? må ikke altså, er bare nyskjerrig [:)]

Jeg gikk ikke opp i svangerskapet etter at jeg fikk diabetes. Og etter at jeg fødte min datter gikk jeg ned. Så nå etter at jeg fikk min datter har jeg totalt gått ned 21 kilo. Uten egentlig å ha gjort noe radikalt for det. jeg har spist mindre karbohydrater. Ingen diett eller noe.
Til frokost spiser jeg (både nå og mens jeg var gravid) to brødskiver med hvitost (og smør) og ett eple. (raske og trege karbohydrater pluss at det er litt søtt også[:)])
Til lunsj er det gjerne det samme uten frukt da, men en yoghurt eller noe. Brødet vi spiser er enten vitabrød, Ingers rugbrød eller Trivselsbrød.
Til middag er det ofte noen av oppskriftene som står i sunn mat tråd. Og kveldsmat består av omtrent det samme som frokost og lunsj. Men det er jo ikke hver dag jeg spiser det akkurat sånn da. jeg varierer jo. Men i utgangspunktet så er det dette.

Jeg skulle gifte meg, det var der selvkontrollen kom inn[;)] Nå kan jeg se tilbake på brudebildene med glede fordi jeg følte meg vel og ikke minst vakker[:)]

Dæsken !! Jeg skal gifte meg august neste år, hadde jo vært koslig og føle seg litt fjong [:)][;)]

ORIGINAL: janpanmarsipan

Jeg gikk ikke opp i svangerskapet etter at jeg fikk diabetes. Og etter at jeg fødte min datter gikk jeg ned. Så nå etter at jeg fikk min datter har jeg totalt gått ned 21 kilo. Uten egentlig å ha gjort noe radikalt for det. jeg har spist mindre karbohydrater. Ingen diett eller noe.
Til frokost spiser jeg (både nå og mens jeg var gravid) to brødskiver med hvitost (og smør) og ett eple. (raske og trege karbohydrater pluss at det er litt søtt også[:)])
Til lunsj er det gjerne det samme uten frukt da, men en yoghurt eller noe. Brødet vi spiser er enten vitabrød, Ingers rugbrød eller Trivselsbrød.
Til middag er det ofte noen av oppskriftene som står i sunn mat tråd. Og kveldsmat består av omtrent det samme som frokost og lunsj. Men det er jo ikke hver dag jeg spiser det akkurat sånn da. jeg varierer jo. Men i utgangspunktet så er det dette.

det hørtes jo veldig overlevbart ut da[:D]WOW for en vektnedgang, råder lite tvil om at det funker da [:D][:D] Drikke å sånt da? g¨r for det meste i vann regner jeg med? melk og sånt er fy fy?? å yoghurter og sånn, skal det være "lett "yoghurt eller vanlig ?? (igjen, beklager masing og alle spm[:)])

Jeg lurer også litt på dette med drikke, er jo masse karb i melk og juice? Jeg drikker vann, farris og kaffe....
Dette fikser du lett Lussa88, følte meg unektelig ganske stolt på bryllupsdagen min ja[:)]

Jeg haddde behov for å gå raskt ned i vekt i fjor og mistet 20 kg fra april til august,

Hvis man ser bort fra graviditeten - klarte du/hadde du kommet til å klare å holde deg på den nye vekta da?? Hørtes ut som veldig mye på kort tid = veldig lett å gå opp igjen...

Jeg har også gått på lavkarbo - eller var faktisk mer nullkarbo den jeg gikk på... Men jeg er litt for glad i brødmat til at det funka i lengden for meg.. Men prøver å tenke over hva jeg har i meg av karbohydrater, og å fortrinnsvis velge de trege karbene [:)]

Hvis du har lyst til å teste ut ett lavkarbo-kosthold i mer eller mindre grad, og ikke minst lære om det, så anbefaler jeg www.lavkarbo.no - spesielt forumet der! [:)]

ORIGINAL: kikja

Jeg haddde behov for å gå raskt ned i vekt i fjor og mistet 20 kg fra april til august,

Hvis man ser bort fra graviditeten - klarte du/hadde du kommet til å klare å holde deg på den nye vekta da?? Hørtes ut som veldig mye på kort tid = veldig lett å gå opp igjen...

Jeg har også gått på lavkarbo - eller var faktisk mer nullkarbo den jeg gikk på... Men jeg er litt for glad i brødmat til at det funka i lengden for meg.. Men prøver å tenke over hva jeg har i meg av karbohydrater, og å fortrinnsvis velge de trege karbene [:)]

Hvis du har lyst til å teste ut ett lavkarbo-kosthold i mer eller mindre grad, og ikke minst lære om det, så anbefaler jeg www.lavkarbo.no - spesielt forumet der! [:)]

Jeg leste mye der sist faktisk, mye bra[:)]
Jeg hadde laget meg en plan for å ta noen av karboproduktene inn igjen i kostholdet sakte men sikkert. Litt grovt brød b.la. Sånn jeg lever nå går egentlig greit, nå vil jo vektnedgangen ta lengre tid men jeg kan leve med dette kostholdet da jeg ikke føler at jeg ofrer noe... Jeg skeiet skikkelig ut på bryllupsreisen i fjor uten å gå opp i vekt og skulle iverksette planen da jeg kom hjem. Men dagen etter vi kom hjem testet jeg positivt igrunn[8D]

Og så må jeg jo legge til at den viktigste grunnen for meg var bryllupet, jeg måtte gå ned mye og fort[;)]

Jeg hadde laget meg en plan for å ta noen av karboproduktene inn igjen i kostholdet sakte men sikkert. Litt grovt brød b.la. Sånn jeg lever nå går egentlig greit, nå vil jo vektnedgangen ta lengre tid men jeg kan leve med dette kostholdet da jeg ikke føler at jeg ofrer noe... Jeg skeiet skikkelig ut på bryllupsreisen i fjor uten å gå opp i vekt og skulle iverksette planen da jeg kom hjem. Men dagen etter vi kom hjem testet jeg positivt igrunn[8D]

Og så må jeg jo legge til at den viktigste grunnen for meg var bryllupet, jeg måtte gå ned mye og fort[;)]

Vi hadde bryllupsreisen omtrent ett halvt år etter bryllupet - jeg tok min lavkarbodiett og vektnedgang i mellom de, jeg [8D] Og jeg skeiet også skikkelig ut på bryllupsreisen, uten å gå så veldig opp! Men klarte ikke å hente meg inn igjen etterpå, så da gikk det skeis da... Og datt så langt nedi karbofella som jeg aldri har vært før, tror jeg...
Men gikk ned 13 kg fra midt i september til midt i desember, så jeg VET at det funker [:D][:D]

Vi hadde bryllupsreisen omtrent ett halvt år etter bryllupet - jeg tok min lavkarbodiett og vektnedgang i mellom de, jeg [8D] Og jeg skeiet også skikkelig ut på bryllupsreisen, uten å gå så veldig opp! Men klarte ikke å hente meg inn igjen etterpå, så da gikk det skeis da... Og datt så langt nedi karbofella som jeg aldri har vært før, tror jeg...
Men gikk ned 13 kg fra midt i september til midt i desember, så jeg VET at det funker [:D][:D]

Nei vet jo ikke om jeg hadde klart det jeg heller, jeg ble jo grisesjuk i starten av svangerskapet og fikk beskjed av legen å spise hva enn som holdt seg nede siden situasjonen ble ganske kritisk etterhvert. Redningen ble tacoskjell og salt potetgull, ikke akkurat lavkarbo[8D]

dere er inspirerende altså jenter, nå har jeg bestemt meg, dette SKAL testes [:D] TUsen takk for svar og linker alle sammen :)

Forumet skal sjekkes ut :))

Jeg drakk mye brus under svangerskapet jeg. Zero brus inneholder ingen karbohydrater. Det samme med Fun light saft. Jeg drikker ikke brus nå, men drikker saft.
Det å gå uten karbohydrater i det hele tatt kan faktisk være farlig. Fedon er mindre karbohydrater og han også sier at man ikke skal kutte ut det helt. Hjernen trenger faktisk karbohydrater så ikke slutt helt med det, men reduser det.
Jeg spiser en del brød jeg, men det er helt grovt. Når man kjøper brød på butikken og ser på ingrediensene så ser man det første som står der, og hvis det står hvetemel og vann. Da vet du at det ikke er særlig sunt. Hvis det står sammalthvete grovt eller rugmel eller noe, da vet du at det er velidg sunt[:)]

ORIGINAL: Mandaria

Et Tips:)
Eg har gått ned snart 5 kilo i KUN å kutte ut brød! Merker eg har fått mykje meir energi, å merker stoor forskjell på magen.
Eg trener ikkje, å er ikkje mykje ute å går sia mini nekter å ligge i vogn. Spiser som før, men totalt kutt på brød
Spiser knekkebrød som eg lager selv istede :D

Oppskriften: http://www.tv2underholdning.no/suntoggodt/mimmis-knekkebroed-2689746.html

oj [:)] takk for link, skal testes :)

Jeg gikk ned 10kg på 2 mnd eller noe i fjor [:)] Er ikke på helt samme nå, spiser mindre karbo (enn vanlig) men får i meg litt, mista 5 kg så langt. Men går nok tregere nå enn i fjor. Spiser kjøtt, egg, skinke, fisk osv. Også drikker jeg Fun saft [:)] Men tror det er viktig å ta vitaminer osv.

Lavkarbo funker utvilsomt for den som foretrekker det framfor mat med lavt fettinnhold. Rake motsetninger, men samme funksjon..
Men, husk på at det ikke anbefales en vektreduksjon på mer enn 1/2 kg i uka dersom du ammer. Det frigjøres så mange giftstoffer fra det lagrede fettet når du taper vekt fort, og dette går over i melka.
Selv vurderer jeg sterkt å hive meg på en kur når jeg er ferdig å amme[:)].

Back
Topp