Lavkarbo? bløff? sunt?

Men, igjen, som det har kommet frem i mange andre diskusjoner om dette temaet - lavkarbo er IKKE synonymt med å spise masse fett...

Jeg ville ikke gått for dette....greit nok å kutte ned på noen karbohydrater, men det er uansett bedre å spise mindre, sunnere (a'la Grete Roede) og trene mer.

Husk at det ikke bare er utvendig man skal bli "pen" - blodårene inni kroppen er ikke glad for alt fettet som kommer!

Lykke til :)

Nei det er akkurat det. Magen min tåler veldig lite feit mat. Satse på salat isteden vel.. 

Jegogde2guttamine skrev:
Jeg ville ikke gått for dette....greit nok å kutte ned på noen karbohydrater, men det er uansett bedre å spise mindre, sunnere (a'la Grete Roede) og trene mer.

Husk at det ikke bare er utvendig man skal bli "pen" - blodårene inni kroppen er ikke glad for alt fettet som kommer!

Lykke til :)

...det er hvertfall ikke særlig sunt for kloden vår om store deler av befolkningen er på lavkarbo-kosthold. Jo høyere i næringskjeden man spiser, jo mer jordbruksareal går med til å avle fram en porsjon mat. Enorm forskjell på om du spiser en kotelett eller en stor porsjon ris...
Leste tall på dette en tid tilbake, hvor mange jorden kan holde i live om alle skal gå på lavkarbo, og det er jammen ikke mange.

Sånn ellers har jeg ikke prøvd lavkarbo selv, kommer heller aldri til å gjøre det, men vet jo at mange går ned i vekt av det. Hva det har å si for helsa ellers (ut over vekta) vet jeg mindre om. Men har jo lest noe om øket risiko for hjerte- karsykdommer?

Fru H skrev:
Men, igjen, som det har kommet frem i mange andre diskusjoner om dette temaet - lavkarbo er IKKE synonymt med å spise masse fett...

Er det ikke anbefalt å øke mengden fett på lavkarbo da? Man må jo få energi fra noe, å man kan ikke kutte ut alt heller, da blir man feilernært.. 

Selv om man ikke dytter nedpå med fett, så øker man jo fettmengden. Jeg kommer aldri frivillig til å spise mer fett enn ved et normalt sunt kosthold. Jeg ønsker ikke å tilføre blodårene mine fett sånn st jeg kan gi meg selv hjerteproblemer senere. Jeg ser ikke problemet med å kutte ned på de verste karbovarene, for da kutter man jo bare ned på mengden sukker. Og de fleste av oss spiser for mye sukker. Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk ikke bare kutter ned på de verste synderne, og samtidig setter igang med trening. Igjen og igjen blir det bevist at det er den beste livsstilen, og den mest holdbare.

Både ja og nei, Sjakkruta.

De som ikke spiser noe karbohydrater omtrent de må pøse på med en god del fett. Men det er de ekstreme variantene og er dietter, ikke livsstiler. Ketolysekuren feks.

Men moderat lavkarbo (det heter lavkarbo helt til man bikker 150 g karbohydrater om dagen, og det er ganske mye), da pøser man ikke på med fett, men er ikke redd for å bruke olivenolje, spise nøtter, avokado og de sunne fettmatvarene.

Også proteiner selvsagt. Kjøtt, fisk, kylling. Rene og naturlige matvarer.

Så fort man kutter ut hvitt brød, poteter og pasta i storgrad, samt hvetemel og sukker, så er man omtrent på lavkarbo uten at man vet det.

I stedet spiser man grove knekkebrød, mer grønnsaker, egg, salat, vaniljekesam med blåbær (dessert feks), restemiddag som lunsj osv osv.

Og da bør trening også være en del av livsstilen, men det bør det jo alltid være da.

Kleo79 skrev:
Selv om man ikke dytter nedpå med fett, så øker man jo fettmengden. Jeg kommer aldri frivillig til å spise mer fett enn ved et normalt sunt kosthold. Jeg ønsker ikke å tilføre blodårene mine fett sånn st jeg kan gi meg selv hjerteproblemer senere. Jeg ser ikke problemet med å kutte ned på de verste karbovarene, for da kutter man jo bare ned på mengden sukker. Og de fleste av oss spiser for mye sukker. Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk ikke bare kutter ned på de verste synderne, og samtidig setter igang med trening. Igjen og igjen blir det bevist at det er den beste livsstilen, og den mest holdbare.

Da tror jeg du har misforstått litt. Det er forskjell på sunt å usundt fett. Man kan spise noe mer av det sunne fettet. Og hva skjer med sunt fett når man er på lavkarbo? Det blir omgjort til energi :-) Da legger det seg ikke på innsiden av blodårene.(slå opp i anatomi og fysiologi-boka) Man skal ikke erstatte karbo med fett, men med bla grønnsaker og kjøtt.

Fru.Maja skrev:

Fru H skrev:

Fru.Maja skrev:
jeg er mer redd for kunstig søtning enn vanlig sukker;)

Men er det å holde seg unna sukker synonymt med å dytte innpå kunstig søtning da?!

nei nei så absolutt ikke. men jeg vil tro at disse lavkarbo kakene og muffinsene som det er snakk om er fulle av kunstig søting?=) var bare det jeg mente. at jeg tror det er bedre å unne seg en muffins med sukker i ny og ne. akkurat som jeg tror det også er bedre å ta seg en brus med sukker enn å drikke fks pepsi max=)

Om man er feit er det ikke bedre å unne seg verken cola eller muffins med sukker i. Da er sukkerreduserte varianter mye bedre! Ellers må man holde seg helt vekk fra det. (Om man har tenkt å gå ned i vekt vel og merke)

Jeg kan fortelle litt om hvordan vi har spist :)

Lavkarbo blir så misforstått. Hos meg kalles det sunn mat. Jeg vokste ikke opp og lærte at godteri, masse sukker og loff var sundt. Overhode ikke. Men folk hyler til bare jeg nevner lavkarbo. Om alle skal spise kjøtt vil kloden lide ja. Men man må ikke dyrke bare ris... og det fins ok produkter der og. Grønnsaker. Grønnsaker er dritsundt.

Jeg holder meg unna kunstig søtning, unga får heller ikke det. Gubben drikker sukkerfribrus.. det får han stå for selv ;-).

Når vi igjen er over på mer lavkarbo.. er det mannen som er på strengest kosthold, fordi han sliter mer med vekta enn meg. Jeg er 170 og veier bare 52kg.... men om jeg spiser mye sukker (som sammen med fett ville ha gjort at jeg la på meg.. så får jeg høyt blodsukker som igjen lett kan gi diabetes2. Jeg får lett høyt langtidsblodsukker. Jeg har vært slapp i sommer, men får skjerpe meg.

Til frokost:
Brød! Mannen spiser lavkarbobrød, vi andre spiser grovt godt brød. Smør, gjerne uten salt pga barna. Ungene spiser det de vil på brød (sunne pålegg da, men teller ikke karbo). Jeg spiser for det meste kjøttpålegg med agurk eller no. Gulost er bra greier for mannen, kjøttpålegg og egg+tomat eller noe sånt.

samme til lunch, eller noe varmt.

Middag:
Vi spiser gjerne tacograteng med kjøtt, tomat(er endel karbs i tomat-men vi holder oss til normale mengder), creme fraiche, hjemmelaget tacokrydder for å slippe alt saltet pga ungene, kjøtt, ost og salat ved siden av. Ungene får gjerne noe baguetter eller lign ved siden av om de vil.

Kjøtt med saus, masse grønnsaker og en dæsj med ris f.eks. Grovere ris er seine karbohydrater iallefall. Og Toro sin ris ligger karbs på 28g pr 100g mens Uncle Bens ligger på 70-80g pr 100g eller noe sånt. Så gubben får en litt mindre dæsj enn meg og unga får det de vil ha.

Ellers kutter vi ut brød/ris noen ggr og lager lavkarboburgere. Lager de av kjøtt selv, grønnsaker og salatblader som "brød" f.eks. Nams Så man kan dra den helt ut og kutte brød/ris/pasta. Eller holde seg til sunnere alternativer her og der.

Den største forskjellen er at vi lar være å kjøpe godteri, potetgull, kjeks til oss voksne (det er jo vi som stapper i oss mengder av sånt her hjemme).

Kveldsmat som frokost/lunch.
Mannfolket gikk ned en masse, ikke bare i vekt men rundt magan uten å gå ned resten av kroppen noe man lett gjør om man slanker seg. Det som man vil ha vekk går gjerne til sist.. men med dette her ble han sunnere i fisken hele veien. Så det tar jeg som et tegn på at det er sundt!

Vi spiste og koste oss hver dag og var alltid mette etter et måltid :).
Mann min slet veldig med hodepine de første ukene, kroppen hans var helt avhengig av stoooore doser sukker hver dag. Det gikk heldigvis over.
Lavkarbobrød var det enkleste for mannen min å kjøpe fordi han jobber og det er lettere i forhold til kjapp frokost og lunch, i stedet for at man skal diske opp så spesielle saker. Så vi reduserer og bytter ut bare og spiser som normalt egentlig.

Jeg har ingen tro på disse lavkarboproduktene. Det er mer for de i ketose som skal kjappt ned for å oppnå noe raskt, fordi det haster å få av vekta. For andre tror jeg det bare er å stappe kroppen full av drit. Det fins naturlig søtning man kan bruke, men man behøver det ikke for å kjøre en lavkarbolinje. Men de vil vel gjøre et forsøk på å tjene penger på trenden.

Sjakkruta skrev:

Fru H skrev:

Er det ikke anbefalt å øke mengden fett på lavkarbo da? Man må jo få energi fra noe, å man kan ikke kutte ut alt heller, da blir man feilernært.. 

Proteiner!!

Back
Topp