Lavkarbo? bløff? sunt?

Hvor sunt det er vet jeg ikke på langsikt men jeg har aldri hørt om noen det ikke FUNKER på! Jeg gikk ned 14 kilo på 4 mndr og kjærsten gikk ned 22 på samme tid. Når jeg er ferdig med amming skal jeg begynne påen igjen, gleder meg til å prøve de nye produktene 

Har ikke prøvd disse produktene, men har god erfaring med lavkarbo. Jeg gikk ned 16kg, mens mannen min gikk ned 25 kg. Han er fortsatt flink med kostholdet, men jeg har skeiet litt ut etter jeg ble gravid, siden jeg har vært veldig kresen på maten de siste 2 månedene ;-) Satser på innskjerping etter fødsel og amming er over :-)

Men har dere klart å holde vekten etterpå? Og hva savnet dere mest å spise/drikke når dere går på lavkarbo? 

Jeg ble gravid for første gang 1 mnd etter at jeg hadde avsluttet dietten. Pga komplikasjoner måtte jeg være sengeliggende 6 mndr av graviditeten og la på meg 50 kilo. Typen har lagt på seg en del, men han spiser ikke sunt i det hele tatt, så har bare seg selv å takke.
Jeg savnet å kunne gå på Statoil og finne noe enkelt og kjapt (fastfood generelt) men ikke så mye annet. Vi spiste maks 15 gram karbo om dagen og hadde en fridag i uka der vi spiste hva vi ville :) 
Ble derimot ganske lei bacon og egg :)

Vanskelig å svare på om jeg har klart å holde vekten da jeg ble gravid etter å ha gått ned 12 kilo, men jeg har hvertfall ikke rast opp i vekt tross graviditeten (gått opp ca 15 kilo nå, som sist) og kroppen har generelt fungert mye bedre. 
Går ikke på strikt lavkarbo nå som jeg er gravid da, men har planer om å fortsette moderat etter fødsel. 
Har fått mye større fokus på ren og sunn mat, rent kjøtt, MYE grønnsaker, egg, nøtter, frø, kjerner osv!
Ikke noen ekstreme mengder med fett, men nok til å bli mettere og holde meg mettere lenger enn med mye karber.

Har ikke hatt noe problem med å holde vekten egentlig. Må bare tenke litt over hva jeg putter i meg. Nå er vi ikke så trenge lenger da vi begge har gått ned det vi ønsker, så ligger på rundt 50-100 karber om dagen, og det går fint.
Det jeg har savnet mest er nok brunost.. Alt annet kan erstattes på et vis :-)

jeg er mer redd for kunstig søtning enn vanlig sukker;)

Funker gull!! Lavkarbo er kun å redusere/kutte ned på karbohydrater. Det er ikke det samme som LCHF. Kutter man ned på karbo kan man spise mer fett... Men det fins mye sundt fett også. Å redusere sukker vil gjøre at færre vil utvikle diabetes2, det er jeg sikker på. :) Mann min gikk ned 10kg og flere hakk i beltet i våres. Og det der det usunne fettet legger seg hos menn, magen. Kjempebra :). Går man tilbake og spise usundt og ikke beveger seg går man ofte opp igjen. Vi kutter gjerne ned på karbs og bruker seine karbs istedet om vi skal. Men øker ikke fettmengden veldig, vi bruker mye kjøtt og grønnsaker. Det vi bruker av fett er sunne oljer, i kjøtt og meieriprodukter i naturlige mengder.

Tøsa! skrev:
Jeg tror lavkarbo er sunt, men ikke ketolysevarianten.

Nemlig!!

Kan noen av dere som driver med lavkarbo skrive ned hva dere spiser i løpet av en dag? 

Fru.Maja skrev:

Men er det å holde seg unna sukker synonymt med å dytte innpå kunstig søtning da?!

Fru H skrev:

Fru.Maja skrev:

Men er det å holde seg unna sukker synonymt med å dytte innpå kunstig søtning da?!

nei nei så absolutt ikke. men jeg vil tro at disse lavkarbo kakene og muffinsene som det er snakk om er fulle av kunstig søting?=) var bare det jeg mente. at jeg tror det er bedre å unne seg en muffins med sukker i ny og ne. akkurat som jeg tror det også er bedre å ta seg en brus med sukker enn å drikke fks pepsi max=)

Fru.Maja skrev:

Fru H skrev:

Fru.Maja skrev:

nei nei så absolutt ikke. men jeg vil tro at disse lavkarbo kakene og muffinsene som det er snakk om er fulle av kunstig søting?=) var bare det jeg mente. at jeg tror det er bedre å unne seg en muffins med sukker i ny og ne. akkurat som jeg tror det også er bedre å ta seg en brus med sukker enn å drikke fks pepsi max=)

Sukrin f.eks er et naturlig sukkeralkohol og er ofte brukt til "lavkarbo"-baking =)
Men det jeg synes er noe av det beste ved å spise mindre karbohydrater og mer matnyttig mat, er at hvertfall jeg får mye mindre lyst på søtt og derfor unngår det mer eller mindre. 
Sukker er avhengighetsdannende, selvom ikke alle merker det like godt. 
Jeg er en slik type, som blir skikkelig avhengig av sukker og ikke klarer å stoppe om jeg først begynner. Da er det mye bedre for kroppen min å bare kutte det helt ut. Og et glass pepsi max i ny og ne drikker jeg, men drikker heller vann og farris =) 

Å kutte litt karbohydrater er bare sunt.

Ketolyse er kun ment å brukes midlertidig, men brukes blant annet i behandlig av høyt blodtrykk, diabetes eller leddgikt. Men da hovedsakelig den ketolysevarianten som kommer av faste (sult i 1-2 uker)

Jeg fikk gallesten, utrolig smertefulle gallestensanfall og måtte operere ut galleblæren. Anbefaler ikke lavkarbo. 

(Gikk dog ned 0,5 kg i uken de ukene jeg gikk på det..)

Sjakkruta skrev:
Jeg fikk gallesten, utrolig smertefulle gallestensanfall og måtte operere ut galleblæren. Anbefaler ikke lavkarbo. 

Er det noe konkret som gjør at du vet at dette kommer av lavkarbo-kostholdet?

Fru H skrev:

Sjakkruta skrev:

Er det noe konkret som gjør at du vet at dette kommer av lavkarbo-kostholdet?

Viss du feks. googler emnet, så vil du se at de som har forhøyet risiko for å få gallesten er kvinner, gravide kvinner, overvektige og de som spiser mye fett. Jeg hadde aldri tegn på gallesten før ca. halveis i graviditeten (jeg gikk da på lavkarbo til ca. uke 6). Det er da naturlig for meg å anta at lavkarbo, kanskje kombinert av at jeg er kvinne og ble gravid, var synderen.

Back
Topp