Lav hcg.. fortvilet og usikker

Cinnamon

Glad i forumet
Skulle egentlig igang med fryseforsøk denne måneden, men testet positiv på en bt på lørdag. Søndag fikk jeg gravid 1-2 på cb digital.

Mandag tok jeg blodprøver hos fastlegen, resultat på 41. Veldig lavt syntes jeg. Fikk nettopp svar på onsdagens prøve, den var på 72. Det har vært en stigning, men ingen dobling. Har rundet dr google siden i går, og vet at det er individuelle forskjeller, men det ser vel ut som tallet mitt er meget lavt?

Dette er første syklus etter 1 ivf som endte i kjemisk. Lang syklus der jeg fikk positiv el test sent, på cd 24.
Hvis jeg regner termin etter når jeg fikk positiv el test så tror jeg at jeg er ca 4+6 i dag.

Ingen tegn til blødning, har ømme pupper, og kjenner at det er noe som strekker seg i livmora.

Huff, vil nødig syte, men kjenner at jeg er veldig bekymret. Noen som har noen råd/erfaringer å komme med?

Last edited:
Skjønner du blir usikker av prøven da stigningen ikke er etter boka. Har du avtalt ny blodprøve for å følge videre opp? Vil heie så lenge det er stigning jeg, det er urolig mye mer positivt enn en senkning!

Hvor vanskelig det enn er så ville jeg kanskje prøvd å ikke ta sorgene på forskudd. Jeg skjønner deg veldig godt da, og hadde sikkert gjort det samme selv. Det lureste er kanskje å få tatt flere blodprøver slik at du ser om det fortsetter å stige?

Skjønner du blir usikker av prøven da stigningen ikke er etter boka. Har du avtalt ny blodprøve for å følge videre opp? Vil heie så lenge det er stigning jeg, det er urolig mye mer positivt enn en senkning!
Hvor vanskelig det enn er så ville jeg kanskje prøvd å ikke ta sorgene på forskudd. Jeg skjønner deg veldig godt da, og hadde sikkert gjort det samme selv. Det lureste er kanskje å få tatt flere blodprøver slik at du ser om det fortsetter å stige?

Ja, det beste er nok å gi det litt tid.. selv om jeg skulle ønske jeg hadde svaret her og nå. Skal ta ny blodprøve. Kjenner alt dette begynner å tære på. Har vært mye nå det siste halvåret med hormoner, forsøk, kjemisk. Sliten nå

Ja, det beste er nok å gi det litt tid.. selv om jeg skulle ønske jeg hadde svaret her og nå. Skal ta ny blodprøve. Kjenner alt dette begynner å tære på. Har vært mye nå det siste halvåret med hormoner, forsøk, kjemisk. Sliten nå
Det er lov å være sliten midt oppi alt dette... krysser fingrene for deg!

Kjenner meg så alt for godt igjen i det. Det her er sykt slitsomt for både kropp og sjel!

Har selv nettopp gått gjennom en kjemisk, og det eneste du kan gjøre er å måle hcg annenhver dag. Det er ekstremt slitsom oppi dette. Man håper og håper i det lengste, og sitter nærmest og venter på mirakler. Men dessverre skal det dobles ca. hver 31-48 timer hvis alt er som det skal. Håper likevel at det er bare litt tregt i begynnelsen:)

Som Starbucks sier, så skal det dobles ca 31-48 time, og det er jo ikke så veldig langt fra at det er doblet til deg. Noen dobler fortere, noen saktere. Også har det jo med om blodprøvene ble tatt til helt samme tid også. Men ikke gi opp håpet, selv om det er vanskelig! Det er ikke over før det er over <3

Håper på en kjempeøkning i hcg-nivået ditt, Cinnamon! Fryktelig skremmende når man får slike nyheter. Var selv gjennom noe av det samme i mitt svangerskap, men jeg var da lengre på vei enn deg og hadde allerede hatt den første, tidlige UL´en der alt var normalt. Nivået mitt var også mye høyere enn ditt i utgangspunktet, men det har egentlig ingen betydning. Det er stigningen din som teller nå og jeg krysser alt jeg har for at dette likevel kan gå veien!

Sniker litt inn her.
jeg målte hcg til 167 på 4+3, og 306 på 4+5. Ingen dobling, men legen var fornøyd. Og jeg er fremdeles gravid (6+0) i dag. har gått fra 1-2, videre til 2-3 og til slutt 3+ på cbd, så vet hcg fortsatt stiger.
jeg har googlet med frem til at doblingstiden normalt er 31-72 timer, altså innenfor.
Og hcg varierer mye fra person til person, og fra svangerskap til svangerskap.

Takk for alle fornuftige og trøstende tilbakemeldinger. Det er egentlig ikke stigningen i seg selv som bekymrer meg, mer det at hcg tallet er så lavt. Skal ta ny prøve til uka, da har det gått en uke siden forrige prøve. I mellomtiden må jeg smøre meg med litt tålmodighet. Venting er jo noe vi langtidprøvere er vant med.. :)

Verdien på hcg er ikke viktig, den må bare stige riktig! Så ikke tenk mye på verdien og ta blod prøver hver andre dag. Krysser fingre at det går riktig vei for deg!

Verdien er jo litt avhengig av hvor sikker du er på EL-dagen. Har du bommet med 2-3 dager er den helt på snittet.
Så stigning er viktigere enn verdiene.

Verdien på hcg er ikke viktig, den må bare stige riktig! Så ikke tenk mye på verdien og ta blod prøver hver andre dag. Krysser fingre at det går riktig vei for deg!
Verdien er jo litt avhengig av hvor sikker du er på EL-dagen. Har du bommet med 2-3 dager er den helt på snittet.
Så stigning er viktigere enn verdiene.

Takk :-) Ja. Det er jo stigningen som er viktig. Jeg er jo ikke helt 100% sikker på når egget slapp for jeg orket ikke tempe denne måneden i.o.m vi skulle ha fryseforsøk. Har bare to eggløsningstester å forholde meg til. Egget kan jo ha sluppet senere, gått i dvale etc.

Da var det over for denne gang. Friskt blod, kom meg til over uke fem denne gangen. Vi har i alle fall klart å bli gravide på egenhånd, det har aldri skjedd før. Da får man vel bare komme seg gjennom monstermens og håpe på frys til høsten. Nå trenger jeg virkelig ferie

Da var det over for denne gang. Friskt blod, kom meg til over uke fem denne gangen. Vi har i alle fall klart å bli gravide på egenhånd, det har aldri skjedd før. Da får man vel bare komme seg gjennom monstermens og håpe på frys til høsten. Nå trenger jeg virkelig ferie
Uff så vondt :( Sender mange gode tanker.. utrolig kjedelig og trist :( håper du får slappet skikkelig av og ladet batteriene i sommer. Og at gulleegget venter i frysen :)

Huff, så utrolig leit. :( Håper du får en god sommer og at dere lykkes og går til termin.

Så leit at det gikk slik:(

Back
Topp