Lav eller høy terskel for å kontakte føden?

Jeg fikk beskjed om å evt kontakte ambulanse som kan møte oss på veien; da vi har nesten 50 min reisevei. . . .[emoji85][emoji85][emoji85]

Hoi, da haster det!
Vi bor kanskje 15 - 20 min unna uten trafikk, men i rushen så kan det jo fort ta myyyyyyye lenger til Ullevål.
Så satser på at tassen vil ut utenom rushtiden :joyful:
 
Jeg hadde det sånn en gang rundt 19 uker på vei. Intense smerter som gjorde at jeg ikke klarte å gå engang. Men kontaktet selvsagt ikke føden før det var ferdig [emoji85]
Var mest sannsynlig luftsmerter da, ikke noe som skulle ut.. Og ved lite liv, har det jo vært pga flere dager med nedsatt aktivitet (dog ingen med null aktivitet). I forrige svangerskap ringte jeg ikke føden før jeg SÅ blod, og før jeg hadde så vondt at jeg ikke klarte fungere (kom inn med 8 cm). Prøver skjerpe meg denne gang, men terskelen er sikkert høyere enn den burde.

Oi..

Hadde dere begge kjapp fødsel sist?

Jeg hadde såkalt styrtfødsel med første. Så det er derfor de sier at det kan gå veldig fort denne gangen.
Jeg håper virkelig ikke det. Vil gjerne klare å henge litt bedre med enn sist gang om man kan si det sånn :confused:
 
Jeg hadde såkalt styrtfødsel med første. Så det er derfor de sier at det kan gå veldig fort denne gangen.
Jeg håper virkelig ikke det. Vil gjerne klare å henge litt bedre med enn sist gang om man kan si det sånn :confused:

Gikk relativt fort her sist, men ikke SÅ fort. Fått beskjed om å være kjapp til å komme inn om jeg mistenker at noe starter, bare. I frykt for at det går en del fortere denne gang. Bor et stykke unna sykehus så.

I papirene mine sist står det vel at jeg kom inn med ca 8 cm, trasket rundt i 45 minutter, før full åpning. Også pressing i ca 40 min (jobbet ikke så godt med riene mine, mye lettere å bare puste seg gjennom dem [emoji23]). Gikk jo rundt en del med det jeg trodde var kynnere en god stund, men aner ikke hvor mye av det som påvirket livmorhalsen og når aktiv fødsel begynte osv.

Får håpe for din del at det ikke går særlig fortere denne gang, da. Dryger bittelitt sånn at du får tid til å komme deg på sykehuset og fordøye at noe er på gang, før ungen popper ut.
 
Gikk relativt fort her sist, men ikke SÅ fort. Fått beskjed om å være kjapp til å komme inn om jeg mistenker at noe starter, bare. I frykt for at det går en del fortere denne gang. Bor et stykke unna sykehus så.

I papirene mine sist står det vel at jeg kom inn med ca 8 cm, trasket rundt i 45 minutter, før full åpning. Også pressing i ca 40 min (jobbet ikke så godt med riene mine, mye lettere å bare puste seg gjennom dem [emoji23]). Gikk jo rundt en del med det jeg trodde var kynnere en god stund, men aner ikke hvor mye av det som påvirket livmorhalsen og når aktiv fødsel begynte osv.

Får håpe for din del at det ikke går særlig fortere denne gang, da. Dryger bittelitt sånn at du får tid til å komme deg på sykehuset og fordøye at noe er på gang, før ungen popper ut.

Fascinerende hvordan veien frem til ny baby er såååå forskjellig, men alikevel nesten helt lik.
Får satse på at du kommer deg inn litt kjappere denne gangen, komme med 8 cm ville jeg tro er ganske uvanlig :eek:
 
Fascinerende hvordan veien frem til ny baby er såååå forskjellig, men alikevel nesten helt lik.
Får satse på at du kommer deg inn litt kjappere denne gangen, komme med 8 cm ville jeg tro er ganske uvanlig :eek:
Var prematur her, da (35+4,så ikke skremmende prematur. Alt gikk bra!), så jeg var i en viss fornektelse på at fødselen var i gang. Så, er nok LITT derfor jeg kom såpass sent inn. [emoji14]
 
Har ikke hatt noen grunn til å ringe. Men jeg er litt sånn at jeg ser det litt ann.. men om jeg pluyselig blør eller får veldig vondt, så regner jeg med at jeg ringer inn ja..
 
Var prematur her, da (35+4,så ikke skremmende prematur. Alt gikk bra!), så jeg var i en viss fornektelse på at fødselen var i gang. Så, er nok LITT derfor jeg kom såpass sent inn. [emoji14]

Håper den lille holder seg inne litt lenger denne gangen. Som du sier så er jo ikke 35+4 skremmende prematurt, men man vil jo gjerne vente litt lenger. Ble dere lenge på sykehuset? Fødte selv til termin sist, og håper på det samme denne gangen :happy:
Eller han kan gjerne komme et par dager før :joyful:
 
Håper den lille holder seg inne litt lenger denne gangen. Som du sier så er jo ikke 35+4 skremmende prematurt, men man vil jo gjerne vente litt lenger. Ble dere lenge på sykehuset? Fødte selv til termin sist, og håper på det samme denne gangen :happy:
Eller han kan gjerne komme et par dager før :joyful:

En uke, bare. Eller.. "bare". Total isolasjon innpå der grunnet svineinfluensaen som gikk på den tiden. Og med ei sur barnepleier eller hva hun enn var (.. Monster i forkledning går også bra, antar jeg.) så ble ei uke VELDIG lenge..!
Ikke noe spesiell grunn til det heller sånn sett. Hun var frisk og alt var fint med meg. Bare.. For å være helt sikker på at hun la på seg ordentlig og sånne ting. :)
Men ja. Kan godt gå til 37 denne gangen, helst. Og få baby over 3 kg. [emoji14]
2770g sist da, så.. Var veldig heldig egentlig.

Blir spennende å se når disse babyene kommer. :)
 
Jeg hadde det sånn en gang rundt 19 uker på vei. Intense smerter som gjorde at jeg ikke klarte å gå engang. Men kontaktet selvsagt ikke føden før det var ferdig [emoji85]
Var mest sannsynlig luftsmerter da, ikke noe som skulle ut.. Og ved lite liv, har det jo vært pga flere dager med nedsatt aktivitet (dog ingen med null aktivitet). I forrige svangerskap ringte jeg ikke føden før jeg SÅ blod, og før jeg hadde så vondt at jeg ikke klarte fungere (kom inn med 8 cm). Prøver skjerpe meg denne gang, men terskelen er sikkert høyere enn den burde.

Oi..

Hadde dere begge kjapp fødsel sist?
Jeg hadde nokså lang latensfase,men når det først startet;så sa det pang kan man si...2 timer aktiv fødsel;så d gikk fort da ja[emoji23][emoji23]
 
Hoi, da haster det!
Vi bor kanskje 15 - 20 min unna uten trafikk, men i rushen så kan det jo fort ta myyyyyyye lenger til Ullevål.
Så satser på at tassen vil ut utenom rushtiden :joyful:
D hadde jo vært veldig greit for deres del hvis kidden ville ut utenom rushtiden da[emoji23][emoji6]heldigvis er sjansen ganske stor for å ikke treffe akkurat kjernetida[emoji6][emoji6][emoji23]
Jepp...2 timer aktiv fødsel med storesøster(lang latensfase-før det startet)[emoji5]så de regner egentlig med d skal gå fort denne ganga sia d allerede er "bana" vei[emoji23][emoji23][emoji39]
 
Jeg hadde nokså lang latensfase,men når det først startet;så sa det pang kan man si...2 timer aktiv fødsel;så d gikk fort da ja[emoji23][emoji23]
Oioi :)
Tror det er det jm er redd for med meg. Ingen aner hvor mye som var aktiv fødsel hos meg, så plutselig kan det jo gå kjempefort.
Får satse på at det tar liiitt tid i starten dekke gang også for deg, så du rekker sykehuset!
 
Ringt en gang. Fastlege og apotek var ikke enig i antibiotika som jeg fikk beskrevet av fastlege. Da ble jeg usikker og tok en telefon. Fikk bekreftet at den type antibiotika kunne jeg fint ta.

Ellers har jeg nok høy terskel. Alt er som regel helt normalt. Så det måtte skjedd noe veldig spesielt for at jeg skulle følt behov for å ringe. Spm tar jeg opp på ordinære kontroller.

Men for de som blir lett bekymret, er det fint å ha noen å henvende seg til. Uavhengig om det er føden eller jordmor/lege. Unødvendig å gå å bekymre seg!
 
Jeg ringte føden pga lite liv, og jeg fikk beskjed om at jeg komme ned om jeg absolutt ville... de mente at alt sikkert var bra med baby, men om jeg absolutt måtte komme ned så... følte meg ikke velkommen og endte opp med å gå på volvat i stedet. Jeg er annnengangsgravid og føler meg ikke som en hysterisk gravid, så ble litt irritert på måten føden håndterte det på.
 
Jeg ringte føden pga lite liv, og jeg fikk beskjed om at jeg komme ned om jeg absolutt ville... de mente at alt sikkert var bra med baby, men om jeg absolutt måtte komme ned så... følte meg ikke velkommen og endte opp med å gå på volvat i stedet. Jeg er annnengangsgravid og føler meg ikke som en hysterisk gravid, så ble litt irritert på måten føden håndterte det på.

Samme skjedde her da jeg ringte pga lite liv. Får nok enda høyere terskel når man føler man bare er i veien og til bry :p
 
Jeg ringte føden pga lite liv, og jeg fikk beskjed om at jeg komme ned om jeg absolutt ville... de mente at alt sikkert var bra med baby, men om jeg absolutt måtte komme ned så... følte meg ikke velkommen og endte opp med å gå på volvat i stedet. Jeg er annnengangsgravid og føler meg ikke som en hysterisk gravid, så ble litt irritert på måten føden håndterte det på.

Samme skjedde her da jeg ringte pga lite liv. Får nok enda høyere terskel når man føler man bare er i veien og til bry :p
Fyyy så stygt! Her er det mer.. "selvsagt skal du komme inn, du er ABSOLUTT ikke hysterisk..!"
Å si at "den har det siiikkert bra" er jo fullstendig tåpelig å si.. Hva om man hadde trodd på det, og det faktisk hadde vært noe?
 
Fyyy så stygt! Her er det mer.. "selvsagt skal du komme inn, du er ABSOLUTT ikke hysterisk..!"
Å si at "den har det siiikkert bra" er jo fullstendig tåpelig å si.. Hva om man hadde trodd på det, og det faktisk hadde vært noe?

Her var jm mest opptatt av hvor mye jeg hadde lagt på meg hittil... hun kunne kjenne bevegelsene selv utenpå magen sa hun da jeg kom inn, så det var ikke noe i veien der. Men siden jeg var der så skulle hun sette på en måling.. snakk om å føle seg dum :p
 
Her var jm mest opptatt av hvor mye jeg hadde lagt på meg hittil... hun kunne kjenne bevegelsene selv utenpå magen sa hun da jeg kom inn, så det var ikke noe i veien der. Men siden jeg var der så skulle hun sette på en måling.. snakk om å føle seg dum :p
Fæl kjerring :eek:
Her hadde jeg kjent lite liv, så de tok på rie og bevegelsesteller, spurte om jeg ville ha noe å drikke, kom innom for å sjekke på meg og ultralyd til slutt selv om ting tilsynelatende så fint ut.
 
Jeg er nok sånn midt på treet tror jeg. Vil ikke ringe og mase unødig, så jeg tar ikke kontakt med mindre jeg er veldig bekymra. Har vært inne to ganger, ei gang i uke 23 hvor jeg var på jobb og kjente skikkelig nedpress over lengre tid. Følte noe var i ferd med å ramle ut nedi der og stod med kryssa bein. Sendte melding til ei venninne som er jordmor, for jeg regna egentlig med det var normalt.. Hun var tilfeldigvis på jobb og ba meg komme inn, fikk full sjekk av gynekolog både innvendig og utvendig og alt var ok. Har også vært inne en gang med lite liv i uke 29, da hadde det vært mindre aktivitet i to dager og denne dagen var det helt stille i magen i 9 timer. Ingen av triksene med å spise sukkerholdig, drikke iskaldt, legge seg ned etc funka, så da ringte vi når hun ikke hadde kvikna til på to timer hvor vi virkelig gjorde alt for å trigge bevegelser. Etter 7 min med sånn maskin på magen så våkna hun heldigvis til og vi reiste hjem.
 
Back
Topp