Lav blodprosent

MyOwn

Elsker forumet
Var til kontroll i dag, og legen sa at jeg har lav blodprosent. Hun sa at de skulle ta flere prøver og sjekke det ut nærmere før jeg ev. tar jerntilskudd osv., men at jeg godt kan prøve å få i meg mer jern i kosten uansett.

Så da lurer jeg på: hva skal jeg spise?

Har hørt at det er mye jern i grønne grønnsaker som brokkoli og spinat, men hva mer? Noen som vet?

En liste jernrik mat:

Matvarer som inneholder mye jern:
• Grovt brød
• Grove knekkebrød
• Havregryn og andre grove kornblandinger
• Leverpostei
• Litago brunost og prim
• Rent kjøtt
• Lever
• Blodpudding
• Grønnkål
• Grønne salater
• Persille
• Belgfrukter
• Fullkornspasta

Hentet fra denne siden: http://dinmat.aftenposten.no/layout/set/print/Temasider/Artikler/Mat-og-helse/plussMat/Lider-ditt-barn-av-jernmangel

jeg har lavt blodprosent, den er begynt å dra på jernlagrene for lenge siden (har hatt ved et tidspunkt nær skrapte jernlagre)
de utvidede prøvene er en blodprøve fra armen. disse blir sendt til sykehuset så de tar en ukes tid før du får svar på..

ORIGINAL: MyOwn

Var til kontroll i dag, og legen sa at jeg har lav blodprosent. Hun sa at de skulle ta flere prøver og sjekke det ut nærmere før jeg ev. tar jerntilskudd osv., men at jeg godt kan prøve å få i meg mer jern i kosten uansett.

Har hørt at det er mye jern i grønne grønnsaker som brokkoli og spinat, men hva mer? Noen som vet?

Da kan vi danne oss en klubb tror jeg. he he

Samme her, men nå er det en uke siden jeg tok prøvene men ikke noe svar enda [:@]

ORIGINAL: 17mai mamma

ORIGINAL: MyOwn

Da kan vi danne oss en klubb tror jeg. he he

Samme her, men nå er det en uke siden jeg tok prøvene men ikke noe svar enda [:@]

Haha, lavblodsklubben?
Du får ta blodpudding til lørdagsmiddag imens da, så kanskje det ordner seg av seg selv.

Vi bare si at pass på å ta tablettene dine hvertfall! får du ikkje opp jernlageret ditt, kan du dra til legen å få sprøyte som går rett i blodet eller ka det var!

Selv har eg lav blodprosent...og det er IKKJE gøy! Sist kunne eg ikkje gå på over 2 dager etter at eg hadde født snuppa! Svimte av med en gang noen prøvde å røyse meg opp! Måtte få kateter, og overføring av blod! Det tok meg maaangen mnd'er å få opp igjen blodprosenten min, så eg føle meg bra! bare en tur ti postkakka føltes ut som 3 timer på fjellet!

Så ja, eg har opplved det 1 gang, og håper eg slipper det denne gangen også! (har lav blodprosent denne gangen også, og lavt jernlager) Så eg er spent på om det går bedre denne gangen når eg er bevisst[:)]

Back
Topp