Lav blodprosent/jern?

ORIGINAL: lykkeligemeg
ja, det får vi jo håpe! men var iallefall det som måtte til for meg hvis ikke blodprosent gikk opp kjapt! var snakk om at jeg bare fikk gå sånn i et par dager liksom..! men kan jo være jernlagrene mine var enda lavere feks, eller at det har sammenheng med hele sykdomsbildet ditt og hva som er utg.pkt er normalen for meg og for deg da. jeg ligger vanligvis på rundt 13.

Ja det kan ha sammenheng med at jeg alltid har vært litt lav!
Men trodde ikke jeg brukte å være så lav, og det tror jeg ikke heller.
Har vært lavere, men da måtte jeg på hestekur på jern. [:)]

ORIGINAL: mammamilla

Jeg er svimmel hele tiden, myyye vond hodeverk, bleik.
Sover 10 timer om natta og er i koma resten av dagen!
Har begynt å bli skikkelig glemsk og "detter ut" av en
samtale veldig fort. Griner for ingenting!

Kjente igjen symptomene selv, så bad om blodprøvene selv [:)]

Da håper jeg det er det som feiler meg og. Har time hos legen neste uke. Jeg er sinnssykt trøtt for tiden, blir svimmel når jeg reiser meg/svartner for meg og jeg er skummelt glemsk. Tenker lav blodprosent selv, derfor jeg har bestilt time.

Jeg skjønner at leger er forskjellige rundt om kring om hvor alvorlig de ser på saker og ting. Under svangerskapet så var jernlageret mitt 18 og HB var ca 9 på det laveste. Fikk beskjed om å ta 100mg jern morgen og kveld ut svangerskapet, ha en pause mens jeg ammet også sjekke lageret igjen. Noen mnd etter fødsel var lageret 32 og jeg fikk beskjed om å fortsette med jern to ganger om dagen i laaaaang tid fremover for det tar flere år å bygge det opp igjen. Nå har jeg brukt det daglig i over et år og lageret er rundt 50. Den var 160 da jeg ble gravid første gang.

Dine jernverider er utrolig lave, og du MÅ begynne å bruke jern. Herregud hun dama du snakket med kan ikke ha mye peiling. Også bør du ta regelmessige kontroller, jeg er der hver 3.mnd. Etter at jeg begynte med jern så merker jeg at jeg er mindre svimmet, hodepinen er også bedre.

Bestill deg en time til legen og få ordentlig oppfølgning og veiledning! Lykke til

Når min blodprosent var på 6-7 så fikk jeg 2 poser med blod på sykehuset.

Nå ligger min på 11-12,og det er litt under full pott.... men ok verdi.

ORIGINAL: snopeguri

Med en blodprosent (Hb) på bare 6 så regner jeg med at de hadde hatt vett i hodet til å si noe mer enn bare; det er litt lavt, og litt lurt å begynne på jern...! Det er veldig lavt med Hb på 6. (var du innlagt hadde det sannsynligvis vært snakk om blodoverføring, alt etter allmenntilstanden din) For en kvinne i fertil alder er referanseverdien på 11.7-15.3. Men hvis du har over 10 er det ok. Jernlageret (ferritin) skal være fra 10-167 (googlet på nettet).

Jeg har ferritin på 5 og Hb på 9,7. Må ta jern!

Sign!
Jeg hadde blodprosent på 6 etter fødsel.. Jeg var heeeelt borte vekk og grein av alt (sikkert blandet med barseltårer) og jeg måtte ha blodoverføring..
Rart de ikke har sagt noe om det på legekontoret ditt.. Jeg ville bestilt time hos en annen lege jeg altså å fått de til å sjekke..
For når man først får blodoverføring kommer formen seg så veldig fort..

Har du en blodprosent på 6 synes jeg det er veldig rart at ikke legen har lagt deg inn for å få blodoverføring! Alt under 8 er FOR lavt.

Hvorfor er blodprosenten så lav, da? Har du akkurat født? Hvis ikke ville jeg bedt om en grundig sjekk, for en så lav blodprosent kan faktisk gi alvorlige konsekvenser.

ORIGINAL: Bouncing Buttplug

Min HB ligger på 11 og er lav, men jeg har i tillegg tomme jernlager da, så jeg må ta jerntilskudd hver dag for å få det opp.

Samme her.. bare HB'en er vel på 9 eller 10 nå.. Har "jobba" siden mars for å få den opp fra 6 (etter jeg fikk bebis)

Back
Topp