Lav blodprosent/jern?

mammamilla

Forumet er livet
Septemberlykke 2021
Når er blodprosenten lav, normal og høy?
Når er jernnivået lavt, normalt og høyt?

Har prøvd å google, men fant ikke helt svaret jeg lette etter [:)]

Hehehe..
Jeg har tatt prøvene, og fått svarene, men det sier meg ikke så mye [8D]
Blodprosenten var 6 og jernnivået 7. Vet jernet har vært 2 før og at det var laaavt [:)]

Sist jeg ga blod så var jernlageret på 17, det var lavt. Laveste grensen for å kunne gi blod er på 15. For et år siden lå det på 64 og det var bra.
Men blodprosenten min var 14,4 og det var bra.

Det er alt jeg vet [:)]

blodprosent på 6 er lavt!

ORIGINAL: mariferrari

Men det holder vel å begynne på jerntabletter? [:)]

ORIGINAL: mammamilla

Det er temmelig lavt, ja. Bør absolutt begynne  på jern, men om det burde gjøres noe mer utenom det vet jeg ikke.

JEG har forstått det slik:

under 11 - lav blodprosent, anbefales jern
under 8 - alvorlig anemi

Jeg hadde 8,7 for 3 uker siden og det ble snakket om videre utredning (siden jeg gikk på jern fra før, sunket fra 10,9). hadde heldigvis 9,8 idag så da går det rett vei [:D]

Ring legekontoret kanskje??[8|]

ORIGINAL: Azoria

Det er temmelig lavt, ja. Bør absolutt begynne  på jern, men om det burde gjøres noe mer utenom det vet jeg ikke.

JEG har forstått det slik:

under 11 - lav blodprosent, anbefales jern
under 8 - alvorlig anemi

Jeg hadde 8,7 for 3 uker siden og det ble snakket om videre utredning (siden jeg gikk på jern fra før, sunket fra 10,9). hadde heldigvis 9,8 idag så da går det rett vei [:D]

Tusen takk for svar [:)] [:)]
Om jeg skulle noe mer burde jeg kanskje fått beskjed om det?
Fikk bare beskjed om at det kunne være lurt å begynne på jern..
Har vært nede i 2 før, da var jeg innlagt på sykehuset, er veldig mye opp og ned [:'(]

Så flott at blodprosenten din er på vei oppover, håper det fortsetter slik [:D]

Begynn på jerntabletter, sammen med C-vitamin, du snuppa miii! [:D]

Jeg hadde jernverdier på 5 etter fødselen. De sa at de gjorde ikke noe før man hadde gått på jerntabletter og cvitamin en liten stund. Men ville nok tatt en tur til legen likevel, og ta jevnlige målinger der. Hvor har du målt verdiene forresten?

ORIGINAL: Lilletrille

Ring legekontoret kanskje??[8|]

Har snakka med dem, var der de leste opp prøvesvarene for meg [:)]
Fikk bare beskjed om at det var litt lavt og at det kanskje var lurt med litt jern [:)]
Så ble jeg litt nysgjerrig og prøvde å finne ut litt om hva som egentlig er lavt og veldig lavt osv [:)]

ORIGINAL: Almasmamma

Jeg hadde jernverdier på 5 etter fødselen. De sa at de gjorde ikke noe før man hadde gått på jerntabletter og cvitamin en liten stund. Men ville nok tatt en tur til legen likevel, og ta jevnlige målinger der. Hvor har du målt verdiene forresten?

Målte hos fastlegen min [:)]
Ringte kontoret i dag for å høre svarene og snakket bare med ei på kontoret [:)]
Men har hatt mye lavere verdier før, jernet har vært på 0 faktisk, da var jeg innlagt [&:]
Men bruker å ha lave verdier med jevne mellomrom, begynte med det i 2 års alderen [&:]
Men det henger visstnok sammen med cøliakien og fibromyalgien også [:)] Skal komme
meg på apoteket og kjøpe både vitamin og jern nå [:D] Takk søta <3

Kommer dere snart på besøk forresten [:D][:D]

etter fødsel var min blodprosent på 6. om den ikke kom seg rimelig kjapt oppover så skulle jeg få blodoverføring. fikk en hestekur med jern og c-vitaminer. var så slapp at jeg segnet om og svimte av i tide og utide, og gråt for ingenting bare fordi jeg var så ekstremt kjørt. nå pleier jeg å ha høy blodprosent da, så opplevelsen ble vel enda verre pga det, men jeg synes det er veldig rart at ikke de har ringt deg og informert deg mer når du har så lav blodprosent? eller så har de kløna med talla altså! hvordan føler du deg da?
jeg var kritthvis. så ut som jeg hadde leukemi. helt hvit i ansiktet, hvite lepper og lilla rundt øynene. smashing!

Jeg er svimmel hele tiden, myyye vond hodeverk, bleik.
Sover 10 timer om natta og er i koma resten av dagen!
Har begynt å bli skikkelig glemsk og "detter ut" av en
samtale veldig fort. Griner for ingenting!

Kjente igjen symptomene selv, så bad om blodprøvene selv [:)]

Målte hos fastlegen min [:)]
Ringte kontoret i dag for å høre svarene og snakket bare med ei på kontoret [:)]
Men har hatt mye lavere verdier før, jernet har vært på 0 faktisk, da var jeg innlagt [&:]
Men bruker å ha lave verdier med jevne mellomrom, begynte med det i 2 års alderen [&:]
Men det henger visstnok sammen med cøliakien og fibromyalgien også [:)] Skal komme
meg på apoteket og kjøpe både vitamin og jern nå [:D] Takk søta <3

Kommer dere snart på besøk forresten [:D][:D]

OK, ja da hadde jeg bare tatt jern og cvitamin da, når de ikke sa mer enn det [:)]
Cvitamin sørger for at jernet blir raskere tatt opp i blodet, så er veldig greit å ta det også!
Du kan forresten få mitt lager etter fødselen! [8D] Alle skulle jo kjøpe inn til meg for å sikre at jeg fortsatte på det,
i tillegg til at jeg fikk fra sykehuset! [8D]

Kan ta med det når vi kommer på besøk [:D]
Var det fredager J ikke er i barnehagen?

få tak i masse deilig jern og c-vit., ja! og blir det ikke bedre kjapt så ville jeg bedt om at de vurderer blodoverføring, hvis du ønsker det da. kan jo ikke gå sånn! jeg følte jeg var døden nær jeg! hehe.

OK, ja da hadde jeg bare tatt jern og cvitamin da, når de ikke sa mer enn det [:)]
Cvitamin sørger for at jernet blir raskere tatt opp i blodet, så er veldig greit å ta det også!
Du kan forresten få mitt lager etter fødselen! [8D] Alle skulle jo kjøpe inn til meg for å sikre at jeg fortsatte på det,
i tillegg til at jeg fikk fra sykehuset! [8D]

Kan ta med det når vi kommer på besøk [:D]
Var det fredager J ikke er i barnehagen?

Tror jeg heiv sist lager [:o]
Så tar gjerne imot litt om du ikke trenger [8D]
Jo han har fri hveeer fredag! Det er KOSEDAG [:D][:D]

ORIGINAL: lykkeligemeg

få tak i masse deilig jern og c-vit., ja! og blir det ikke bedre kjapt så ville jeg bedt om at de vurderer blodoverføring, hvis du ønsker det da. kan jo ikke gå sånn! jeg følte jeg var døden nær jeg! hehe.

Tror de hadde sagt om det var så alvorlig? [&:]
Men ja, skal på apoteket i dag og "snoope" [:)]

Med en blodprosent (Hb) på bare 6 så regner jeg med at de hadde hatt vett i hodet til å si noe mer enn bare; det er litt lavt, og litt lurt å begynne på jern...! Det er veldig lavt med Hb på 6. (var du innlagt hadde det sannsynligvis vært snakk om blodoverføring, alt etter allmenntilstanden din) For en kvinne i fertil alder er referanseverdien på 11.7-15.3. Men hvis du har over 10 er det ok. Jernlageret (ferritin) skal være fra 10-167 (googlet på nettet).

Jeg har ferritin på 5 og Hb på 9,7. Må ta jern!

ORIGINAL: snopeguri

Med en blodprosent (Hb) på bare 6 så regner jeg med at de hadde hatt vett i hodet til å si noe mer enn bare; det er litt lavt, og litt lurt å begynne på jern...! Det er veldig lavt med Hb på 6. (var du innlagt hadde det sannsynligvis vært snakk om blodoverføring, alt etter allmenntilstanden din) For en kvinne i fertil alder er referanseverdien på 11.7-15.3. Men hvis du har over 10 er det ok. Jernlageret (ferritin) skal være fra 10-167 (googlet på nettet).

Jeg har ferritin på 5 og Hb på 9,7. Må ta jern!

Tuusen takk for nyttig svar, var noe sånn jeg lette etter [:D]

ORIGINAL: lykkeligemeg

Tror de hadde sagt om det var så alvorlig? [&:]
Men ja, skal på apoteket i dag og "snoope" [:)]

ja, det får vi jo håpe! men var iallefall det som måtte til for meg hvis ikke blodprosent gikk opp kjapt! var snakk om at jeg bare fikk gå sånn i et par dager liksom..! men kan jo være jernlagrene mine var enda lavere feks, eller at det har sammenheng med hele sykdomsbildet ditt og hva som er utg.pkt er normalen for meg og for deg da. jeg ligger vanligvis på rundt 13.

Back
Topp