lav blod prosent

ThereseAa

Forumet er livet
Hadde min første legetime i Norge mandag, og da var visst blod prosenten min lav. (9.2)Så nå må jeg ta jern frem til neste legetime om 14 dager.
Noen som vet hva blod prosenten vanligvis skal ligge på??

Hei hei [:)] Velkommen til norge igjen.....

Hb'n din skal helst være på over 12 for å kalle den normal...så er litt viktig å ta jern så unngår du eventuelle blodoverføringer under fødselen[:)]

hvilke symptomer kan man få da hvis blod prosenten er lav?

Skal absolutt ikke si dette for sikkert, men mener å ha hørt at man fort kan bli svimmel og kvalm, samt slapp..

Ved lav blodprosent kan du oppleve økt trøtthet, samt at du kan bli litt svimmel.

Du kan føle deg slapp og ha litt kortere pust enn vanlig...Svimmelhet og hodepine er og vanlig...

det er det jeg synes er så rart... for etter at jeg ble gravid har jeg igrunnen ikke hatt det bedre. Var my plaget med tretthet, slapphet, hodepine o.l før jeg ble gravid, men har ikke vært plaget med dette i det hele tatt nå.
Det er jo også jern i de tablettene jeg tar for gravide, så håper det ikke blir for mye jern.. er det mulig? (de tablettene jeg tar ekstra med jern heter Hemo jern)

Jo, går ann å få for høye jernlagere. Men, de jernpreparatene legene har gitt deg nå er så svake at det går bra :)

Man kan ta for mye jern jo, det er ikke bra for magen og tarmene dine, det kan resultere i forstoppelse...så vær forsiktig med det og. Men når du har en hb på 9, så bør du jo ta noe, men ikke store doser hvis det går utover magen din...

ER ikke dette noe legen foreskriver?
(størrelse på dose hvis du har for lite jern?)

ORIGINAL: MAMMA26

ER ikke dette noe legen foreskriver?
(størrelse på dose hvis du har for lite jern?)

Jo, men de ber deg ta mindre hvis det går utover andre ting.. [:)] 

tar en tablet 2 ganger om dagen med hemojern, så det skulle ikke være for mye.
Håper jeg ikke blir plaget med forstoppelse igjen [&:], for det har jeg ikke hatt på en lang stund.
Forhåpentlig har blod prosenten bedret seg på neste kontroll.

ORIGINAL: ThereseAa

Hadde min første legetime i Norge mandag, og da var visst blod prosenten min lav. (9.2)Så nå må jeg ta jern frem til neste legetime om 14 dager.
Noen som vet hva blod prosenten vanligvis skal ligge på??

BP har ligget på 12,2 / 12, 3 under svangerskapet, og det er visst bra. BP skal være litt lavere enn ellers når man er gravid, men din høres lav ut ja...

Jeg har hørt at blodprosenten skal synke litt i svangerskapet ..
til å begynne med skal det være vanlig, så synker den litt lengre ut i svangerskapet, å så skal den stige igjen etter svangerskapet .. det har iallefall min gjort [;)]

Min blodprosent er på 10,0 nå. Den har vært helt oppe i 13 som jeg aldri har hatt noen gang [:)] Men klarer meg foreløpig uten jern [:)]

Hmm.. Tar dere ofte Hb? Hos meg har de bare tatt det en gang, og da lå den på 12,8.

Hos jm har jeg tatt det annenhver gang jeg har vært der...

Tror min var på 10,6 sist jeg var hos legen,han sa ingen ting,men nå som jeg var hos jordmoren min syns hun jeg skulle ta litt svake jern tab, så jeg kunne jobbe opp et lager frem til fødselen, siden vi kommer til å blø litt[;)] tar bare 1 om dagen kan ta 3 av de da[;)]

ORIGINAL: Catrine2

Hmm.. Tar dere ofte Hb? Hos meg har de bare tatt det en gang, og da lå den på 12,8.

Hvis blodprosenten din var fin ved første måling er det ikke alltid de tar noen nye prøver fikk jeg beskjed om[&:] Jeg venter tvillinger og regnet med at min blodprosent ville bli ganske lav, men den er fortsatt  på 12, så jeg slipper heldigvis å ta noe jern[;)]

Back
Topp