Lav amh - hva er for lavt?

Palma12

Betatt av forumet
Jeg har fått påvist en amh-verdi på 2,3. Jeg er under 34 år, så dette er veldig lavt i forhold til min alder. Blir nå satt på lang protokoll på neste forsøk. Er det andre som har hatt lignende verdier og fortsatt blitt gravid?

Jeg har fått påvist en amh-verdi på 2,3. Jeg er under 34 år, så dette er veldig lavt i forhold til min alder. Blir nå satt på lang protokoll på neste forsøk. Er det andre som har hatt lignende verdier og fortsatt blitt gravid?

AMH er ikke hele sannheten, det må måles østradiol og FSH i tillegg for å si noe om tilstanden på fertiliteten din. https://medicus.no/om-eggstokkfunksjon-fsh-og-eggstokkapasitet-amh/#
Medicus skriver mer utfyllende om dette temaet i denne bloggposten. Veldig informativt.

Last edited:
Takk for svar og link til artikkel :)
Jeg har tatt en del blodprøver i dag - usikker på om det ble tatt for FSH også og i tilfelle blir det feil tidspunkt for denne prøven. Jeg er under behandling offentlig og er redd for at jeg ender opp med å bli avvist på grunn av for dårlige verdier.

AMH kan være vanskelig å vurdere, og som sagt over her, den betyr ikke alt! Det den antagelig vil ha mest betydning for i praksis er hvor mange follikler du vil få ved stimulering under IVF, og hvilke protokoller og doser som velges. Men det betyr absolutt ikke at det ikke kan gå veldig bra! Jeg har ikke lav AMH selv men har lest om flere det har gått bare fint for :)

Iforhold til å bli avvist i det offentlige tror jeg ikke du blir det med mindre flere forsøk har mislyktes til tross for at man vet problemet. Noen ganger kan de avslutte før man har hatt tre runder med innsett hvis «ingenting funker»/kun avbrutte forsøk men de kommer nok til å gi deg sjangsen fordi de vet at det er vanskelig å forutsi betydningen av disse prøvene. Masse masse lykke til!

Jeg har amh på 2. Måtte ha litt høyere doser med gonal f før uttak. Var oppe i 450 en periode på andre forsøket. Fikk ut fem egg den gangen, tre befruktet med god kvalitet, fikk satt inn to og er nå gravid :happy: Lykke til! Det er absolutt håp;)
Edit: og jeg er bare 31 år, de var ikke superoptimistiske ift til stimulering med amh på 2, men det er jo bare ett egg som skal til.

Som nevnt over er ikke amh alene nok til å si man ikke kan bli gravid, jeg har lest om flere som har blitt gravide med amh på 1. FSH i forhold til østradiol tidlig i syklus sier mer om kvaliteten på eggene, amh går kun på antall egg. Kvalitet er som kjent viktigere enn kvantitet. Da vi var på første utredningssamtale ved fertilitetssenteret sa de at de ikke engang tar amh som standard da de ikke bryr seg om amh-prøven når de vurderer sannsynligheten for å kunne hjelpe par til å bli gravide. Så ikke gi opp håpet! Hvis klinikken ikke mente dere hadde noe håp ville de ikke latt deg gå igjennom behandlingen.

Takk for beroligende svar. Det blir noen opp og nedturer i denne prosessen. Jeg var nok litt i overkant positiv når jeg begynte siden utfordringene ikke lå hos meg :(

Jeg har tidligere fått ut 6 og 5 egg på kort protokoll via privat. Da var jeg ikke klar over det lave verdiene. Håper at større doser og lang protokoll gjør susen. Får heldigvis begynne allerede neste syklus :)

Jeg har amh på 2. Måtte ha litt høyere doser med gonal f før uttak. Var oppe i 450 en periode på andre forsøket. Fikk ut fem egg den gangen, tre befruktet med god kvalitet, fikk satt inn to og er nå gravid :happy: Lykke til! Det er absolutt håp;)
Edit: og jeg er bare 31 år, de var ikke superoptimistiske ift til stimulering med amh på 2, men det er jo bare ett egg som skal til.

Så bra og gratulerer så masse :) Godt å høre at man kan lykkes også med lave verdier. Jeg skal over på høy dose med gonal-f på neste forsøk.

Jeg hadde amh på 3 og er gravid i uke 33 nå. Hadde lang protokoll. :-) Lykke til! :-)

Forsåvidt, hadde 3 i AMH selv og er i uke 38 nå :) Lang protokoll med hestedoser, 6 innsett. Så alt er mulig :)

Det er kvaliteten på eggene som er viktigst, uavhengig om du har AMH på 1 eller 50 [emoji847]

Jeg har AMH på 4, men i tillegg har jeg forhøyet FSH noe som indikerer at jeg har dårlig kvalitet på egg i tillegg. Vi fikk det til vi, selvom jeg har hatt to uttak for det ikke har blitt noe innsett fordi eggene har vært dårlig. Men alle gode ting er 3, så på 3 uttak fant de 2 fine egg og begge ble satt inn.
Gravid i uke 35+5 nå [emoji847]

Lykke til og ikke heng deg så mye oppi AMH, heng deg mer oppi kvaliteten og befruktningen [emoji173]️

For tre år siden hadde jeg AMH på 5. Ble gravid på første for IVF - men full dose Gonal F (450 ie daglig). Nå har jeg AMH på 2. Ble gravid på første forsøk med IVF, men endte i MA. Men har 3 blastoer på frys fra siste uttak, så satser på at et av de fører til et søsken. Det er håp for deg altså [emoji4]

Back
Topp